Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

The Night Flight Orchestra - Give Us The Moon
Jaar van release: 2025
Label: Napalm Records

 -

De nominatie voor het leukste optreden van het jaar kan al in de eerste maand van 2025 uitgedeeld worden. Want wat een feestje was het, de aftrap van de Europese tournee van The Night Flight Orchestra eind januari in 013! Met zijn swingende en buitengewoon catchy composities zorgt het Zweedse gezelschap – bestaande uit onder andere Soilwork-zanger Björn Strid en bassist Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - voor een glimlach op het gezicht van de grootste zuurpruim. In ruim anderhalf uur tijd geneest het achttal de winterdip bij het voltallige publiek met zijn heerlijke en funky mengeling van AOR, classic rock en disco.

De heren en dames streken neer in Tilburg ter promotie van het nieuwe album Give Us The Moon. Een album dat een tijd op zich heeft laten wachten, want voorganger Aeromantic II (2021) is alweer vier jaar oud. Dat The Night Flight Orchestra het volste vertrouwen heeft in het nieuwe album, blijkt wel uit het feit dat de groep tijdens de tournee liefst vijf nieuwe nummers ten gehore brengt. De eerste indruk tijdens het optreden is dat het nieuwe materiaal naadloos past binnen het oeuvre van de Zweden. De kans is echter altijd aanwezig dat zo’n liveshow alleen de krenten uit de pap laat horen. Give Us The Moon bevat natuurlijk nog wel meer nieuwelingen dan de tracks die de groep in januari ten gehore bracht. Is het vertrouwen in het nieuwe album terecht?

Het eerste deel van het album lijkt er in ieder geval alle aanleiding toe te geven. Na een kort, humoristisch intro schiet The Night Flight Orchestra uit de startblokken. Stratus en Melbourne, May I? zijn energieke en zeer prettige tracks, met een uitstekend zingende Strid. De catchy refreinen zijn weldadig besprenkeld met glamoureus toetsenwerk en de fijne, effectief ingezette achtergrondvocalen van Åsa Lundman en Anna Brygård voegen veel charme toe aan het geheel. Het opzwepende Shooting Velvet vormt een hoogtepunt. Het disco-gehalte wordt flink opgeschroefd en het onweerstaanbare refrein nodigt uit tot keihard en ongegeneerd meezingen. En hoewel Like The Beating Of A Heart iets té gladjes is naar mijn smaak, is de uitvoering van deze tijdloze AOR-track onberispelijk.

Jammer genoeg begint wat tot dan toe een soepele vlucht is toch gaandeweg wat mankementen te vertonen. Het is niet dat de boel op neerstorten staat, maar de echte glamour begint toch wat te vervagen in de tweede helft van de plaat. Zo is Paloma ondanks de aangrijpende thematiek iets te braaf en bevat het nummer te weinig muzikale inhoud om de lengte van vijf minuten te rechtvaardigen. En in Runaways slaat de balans door naar kitsch. Het nummer begint met een wel érg ‘cheesy’ intro en ook de rest van de track blijft te veel hangen in een knuffelrock-achtig ritme. Het afsluitende Stewardess, Empress, Hot Mess (And The Captain Of Pain) – met bijna acht minuten een van de langste tracks uit het oeuvre van The Night Flight Orchestra - bevat weliswaar enkele sterke zang- en melodielijnen, maar kabbelt uiteindelijk wat anoniem naar de eindstreep.

Gelukkig bevat ook de tweede helft van Give Us The Moon enkele uitschieters. Zo klinkt Cosmic Tide verrassend progressief en funky omdat toetsenist John Lönnmyr enkele spannende klanken uit zijn instrument weet te toveren. En bij het swingende Way To Spend The Night is het moeilijk om stil te blijven zitten. Zo weet The Night Flight Orchestra uiteindelijk toch een ruime voldoende te scoren, al is de speelduur van een uur iets te lang. Het is echter wel te hopen dat de band zijn sterke kanten blijft benadrukken, want zodra het tempo te lang naar beneden gaat, gaat de glans er wel een beetje van af.

Tracklist:
1. Final Call (Intro)
2. Stratus
3. Shooting Velvet
4. Like The Beating Of A Heart
5. Melbourne, May I?
6. Miraculous
7. Paloma
8. Cosmic Tide
9. Give Us The Moon
10. A Paris Point Of View
11. Runaways
12. Way To Spend The Night
13. Stewardess, Empress, Hot Mess (And The Captain Of Pain)

Score: 73 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 16 maart 2025

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.