Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
    24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arnis (Infected) - 39
  • Billy Gould (Faith No More) - 61
  • Eric Wagner (Trouble)† - 65
  • Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46
Interview

Cattle Decapitation
Met Travis Ryan
Door Edo
Geplaatst in maart 2009
Met The Harvest Floor tekent Cattle Decapitation voor het beste album uit hun 13-jarig bestaan. De deathgrind van de Amerikanen is op dit album vernietigender dan ooit tevoren en, wat misschien nog wel het meest opvalt, de zang van Travis Ryan is in één woord beestachtig. We spraken de sympathieke vegetariër over zijn band, hun missie en natuurlijk over The Harvest Floor.

Cattle Decapitation

The Harvest Floor is een vernietigend album geworden. De reacties zijn louter positief. Hoe kijk je terug op het schrijf- en opnameproces en hoe voelt het dat het album nu in de winkels ligt?

Dit is veruit ons beste album ooit. Ik weet wel dat alle bands dat zeggen over hun nieuwste album, maar ik baseer mijn uitspraken op de reacties en de reviews die we tot nu toe hebben gekregen. Ik ben dus niet de enige die het vindt, iedereen die The Harvest Floor heeft gehoord vindt dat! We hebben een duidelijke groei doorgemaakt. De eerste paar albums waren vooral gericht op grindcore. De laatste tijd zijn we echter steeds meer de kant van death metal opgeschoven.

Het gehele album was een tijdje te beluisteren op internet. Vind je het niet erg dat mensen jullie album gratis kunnen beluisteren, of ben je er juist voorstander van omdat het belangrijkste is dat men de muziek van Cattle Decapitation te horen krijgt?

Ik ben zelf wat verdeeld over dit onderwerp. De kwaliteit van de stream was belabberd, ik denk dus niet dat iemand die kwaliteit zou willen hebben op mp3. Ik neem er zelf genoegen mee als onze muziek gehoord wordt, al vind ik het treurig dat de muziekbusiness momenteel gigantisch faalt. Dat heeft veel te maken met internet, maar dat maakt allemaal deel uit van de evolutie van de industrie. Je kunt er dus voor kiezen om op vertrouwde voet verder te gaan, of je kunt naar nieuwe manieren zoeken om er toch het beste van te maken.

The Harvest Floor is pas onlangs uitgekomen en nu al zijn de teksten ervan te vinden op jullie website. Hoeveel waarde hecht je eraan dat de luisteraar ook jullie teksten leest?

Cattle Decapitation - The Harvest FloorWat mij betreft hebben teksten half het belang van de muziek. Ik denk ook dat veel mensen dat zo zien. We zullen altijd onze teksten in de cd-boekjes af laten drukken. De teksten vertellen een verhaal, dat is juist het hele eieren eten! Bovendien, met de zang die wij hanteren is het afdrukken van de teksten een absolute noodzaak.

Hebben jullie als band een bepaalde missie naast muziek maken? Is er iets dat je wilt bereiken met je teksten of zijn het gewoon je persoonlijke gedachten?

Ze reflecteren puur mijn zieke gedachtegangen en mijn persoonlijke gevoelens. Een missie door middel van extreme muziek is zinloos. Niemand in de band maakt dan ook deel uit van een bepaalde groepering. We zijn gewoon muzikanten met persoonlijke meningen en een aparte levensstijl. Toch ben ik verrast door het aantal mensen dat dankzij onze teksten vegan of vegetariër is geworden. Het is leuk om te merken dat men oplet! We proberen echter niemand iets op te dringen, of het moet onze muziek zijn omdat we altijd op tournee zijn.

Aan het begin van Tooth Enamel And Concrete hoor ik een wel heel vreemd geluid. Wat is dat?

We wilden een heel grof en onaangenaam geluid creëren. Zo onaangenaam zelfs dat de luisteraar op het punt zou staan om dat stukje door te spoelen of zelfs een andere cd op te zetten. Het moest op een bepaalde manier een tijdelijke pijn veroorzaken. Het viel nog niet mee om dat te realiseren. We hebben een bord en een vork gebruikt. Het resultaat is gemeen, precies zoals het nummer.

De tracklist van The Harvest Floor staat in exact de tegenovergestelde volgorde van het schrijven van de nummers. Het laatste nummer Regret & The Grave schreven jullie als eerst en opener The Gardeners Of Eden als laatst.

Dat is niet met voorbedachte rade gebeurd, het kwam gewoon zo uit. We hebben een album gefabriceerd en dat is op natuurlijke wijze gebeurd.

Je teksten zijn nogal negatief met betrekking tot de mensheid en het lijkt erop dat je aan veel dingen een hekel hebt. Zijn er ook dingen die je wel leuk vindt aan het menselijk ras?

Seks, een paar uitvindingen en humor. Daarmee is alles wel gezegd.

Cattle Decapitation

De gitaren en drums gaan door merg en been maar de vocalen zijn in één woord ziekelijk. Hoe heb je het allemaal zo ver laten komen?

Ik ben zelf niet helemaal overtuigd van de vocalen. Het doet me deugt om te constateren dat dat echter mijn eigen pessimisme is. We hebben al veel opgetreden. Soms maanden achter elkaar, in verschillende zalen en met verschillende apparatuur. Dat heeft mijn geluid op de een of andere manier verder doen ontwikkelen. In de studio hebben we ons best gedaan om zoveel mogelijk een live-setting te benaderen en dat heeft wonder boven wonder goed uitgepakt, al zijn er altijd dingen die beter hadden gekund.

Waar ligt volgens jouw de progressie die Cattle Decapitation heeft gemaak ten opzichte van Karma.Bloody.Karma uit 2006?

Onze muzikaliteit en de intensiteit van de muziek zelf zijn twee punten waarop we een grote vooruitgang hebben geboekt. Als ik Karma.Bloody.Karma en The Harvest Floor naast elkaar leg, bestaat er voor mij geen enkele twijfel over welk album beter is. We zijn tegenwoordig een veel betere band.

De laatste album zijn steeds voorzien van covers waarop de rollen tussen dieren en mensen zijn omgedraaid. Wat kun je hier over vertelllen?

De cover somt het album perfect op. Je ziet een gigantisch gebouw cq. nachtmerrie voor het milieu. Aan de binnenkant is het een slachthuis voor mensen. Men wordt naar binnen geleid en daar vindt complete vernietiging van de menselijke bevolking plaats. Dat is het idee achter The Harvest Floor en tevens het resultaat van de ideeën die zich de afgelopen paar albums hebben opgestapeld.

Tot slot. Op jullie website staat een fangedeelte waarop fans hun tatoeages kunnen showen. Ik dacht dat alleen bands als Slayer en Manowar dat hadden.

Ik vind het krankzinnig. Zelf ben ik niet weg van tatoeages, ik heb er dan ook geen. Ik kan alleen maar hopen dat die mensen bij hun volle verstand waren toen ze naar de tattooshop gingen en dat ze zich beseften dat wanneer het er eenmaal op zit, het er niet meer af komt. Voor die mensen zal onze muziek er altijd zijn, of ze het willen of niet. Geweldig!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.