• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Cattle Decapitation - Medium Rarities
Label: Metal Blade Records
Cattle Decapitation - Medium Rarities
Na het overweldigende The Anthropocene Extinction uit 2015, laten de meesters van artwork en technische deathgrind weer van zich horen. Cattle Decapitation lijkt nadien non-stop op tour te zijn, maar heeft tussen alle shows door gewerkt aan dit verzamelwerkje. Tien jaar was er nodig om Medium Rarities op de markt te brengen. Zoals de titel al doet vermoeden, brengt dit schijfje namelijk vooral nummers ten gehore die zijn verschenen op splits, demo's of op voorgaande albums als bonustrack.

De eerste vijf martelingen die we horen, zijn afkomstig van de split met de hondenkoppen van Caninus. Letterlijk welteverstaan. Caninus gebruikte namelijk twee pitbull-terriërs om de vocalen in te blaffen. Ook een hondenleven is echter niet oneindig. Na het overlijden van één van de honden, stopte de band meteen. De nummers die Cattle Decapitation uitstalt zijn wat rommeliger qua structuur dan we hedendaags van de Amerikanen gewend zijn. We horen wel duidelijk de basis-ingrediënten van nu terug. De onverwachte acceleraties en het houthakkerige drumwerk in Turn On The Masters, afkomstig van de ep Decapitacion, zijn het benoemen waard. De nummers die volgen na deze ep-opnames, blijken een discutabele keuze. Het betreft repetitieopnames van Human Jerky (1998), waarbij zelfs de liefhebber van noise nog zijn wenkbrauwen op zal trekken. De rommelige kwaliteit sluit ook niet aan bij de rest van Medium Rarities. Met deze nummers openen was in dit geval een betere keuze geweest.

Het genieten begint pas echt als de laatste vijf nummers zijn ingezet. Het zijn voornamelijk Japanse bonustracks van de laatste vijf albums. Zet dit vakmanschap af tegen het begin van de cd, en je weet waarom Cattle Decapitation veel zieltjes heeft weten te winnen in de afgelopen jaren. Zo is No Light And No Life een bonustrack van The Anthropocene Extinction waar het plassertje ouderwets hard van word. Geen idee waarom het nummer niet is opgenomen in de standaarduitvoering. Het zou bij uitstek één van mijn favorieten zijn geweest. De heerlijke, opzwepende ritmes en ziekelijke vocalen van Travis Ryan liggen er weer vingerdik bovenop. Ook David McGraw mishandelt zijn drumstel alsof het zijn laatste stokslagen zijn op deze aardkloot. Dat geluid en overweldigende gevoel geldt overigens ook voor Rotting Children From Remote Viewing en afsluiter Cannibalistic Invasivorism.

Het moge duidelijk zijn: we kijken vooral uit naar het nieuwe album dat zal verschijnen in 2019. Met een nieuwe bassist in de gelederen en een paar puike albums op zak, moet dat goed gaan komen. De bonustracks aan het einde van Medium Rarities maken het voor mij persoonlijk alleen al de moeite waard om over te gaan tot aanschaf. En wederom het geweldige artwork natuurlijk. Mocht Cattle Decapitation je minder aan het hart gaan, dan zul je hier weinig aan missen.

1. Birth. Cancer. Death
2. No Future
3. Chili Dispenser