• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Transatlantic - The Whirlwind
Jaar van release: 2009
Label: InsideOut Music
Transatlantic - The Whirlwind
Transatlantic is dus weer bij elkaar. Mét Neal Morse nog wel. Dat hadden we na zijn radicale bekering toch niet meer verwacht. Goed, hij bracht zelf al de nodige puike progressieve rockplaten uit, maar nu is hij dus toch weer aan de slag met de heren Trewavas, Stolt en Portnoy. Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt, vooral als je vervolgens met een plaat als The Whirlwind op de proppen komt.

Dit bakbeest is een op-en-top progplaat. Het album bestaat in feite uit één lang nummer van 77 minuten en de muzikanten krijgen veel ruimte om hun kunsten te etaleren. Om het nog een beetje toegankelijk te houden is The Whirlwind wel opgedeeld in twaalf hoofdstukken. Liefhebbers van (de oude) Spock's Beard, The Flower Kings en natuurlijk Transatlantic zelf mogen hun vingers weer eens aflikken, want dit is verdorie topwerk van de zuiverste orde. Het album laat zich beluisteren als een logisch vervolg op SMPTe en Bridge Across Forever. Dat betekent dus veel invloeden van Yes, Genesis en andere proggrootheden, overgoten met een moderner sausje en hier daar aangevuld met passages die aan The Beatles doen denken.

De plaat is tot de nok toe gevuld met muzikale hoogstandjes en schitterende melodielijnen, al moet gezegd worden dat de muzikanten wel steeds beter leren om hun ego's opzij te zetten. Vooral Portnoy weet zich op bepaalde momenten verbazingwekkend goed in te houden. Verder is weer genieten van de warme stem van Neal Morse en ook Roine Stolt knauwt er weer heerlijk op los. Het is erg lastig om een favoriet aan te wijzen, maar vooral de beide titelstukken (begin en slot) en On The Prowl doen mij watertanden. De productie is expres niet te modern, waardoor de muziek levendig en bij tijden zelfs spontaan overkomt. Een zeldzaamheid in deze dagen. Het is in ieder geval te horen dat de vier heren met veel plezier aan de opnames hebben gewerkt.

Dacht je dat er na Porcupine Tree, IQ en Riverside geen goede progrock meer uit was gekomen in 2009, dan wordt het hoog tijd om The Whirlwind aan de collectie toe te voegen. Laat je betoveren door de keyboardpartijen, de riffs, de solo's, de bas en het schitterende drumwerk. Nu maar hopen dat de samenwerking zich voortzet en we over een paar jaar opnieuw een album kunnen verwachten van deze symfonische zwaargewichten.

1. Overture - Whirlwind
2. The Wind Blew Them All Away
3. On The Prowl