Sabaton - The Tour To End All Tours
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in september 2024 is uitgebracht?

Black Dahlia Murder - Servitude
Blitzkrieg - Blitzkrieg
Charlotte Wessels - The Obsession
David Gilmour - Luck And Strange
Flotsam And Jetsam - I Am The Weapon
God Dethroned - The Judas Paradox
God Is An Astronaut - Embers
Groza - Nadir
Jordan Rudess - Permission To Fly
Kanonenfieber - Die Urkatastrophe
Marche Funèbre - After The Storm
Michael Schenker Group - My Years With UFO
Mordkaul - Feeding The Machine
Nightwish - Yesterwynde
Oceans Of Slumber - Where Gods Fear To Speak
Officium Triste - Hortus Venenum
Satan - Songs In Crimson
Stryper - When We Were Kings
Ubiquity - The Ascendant Travels Among The Stars
Unto Others - Never, Neverland
Vended - Vended
Weather Systems - Ocean Without A Shore
Winterfylleth - The Imperious Horizon
Wolfheart - Draconian Darkness
een ander studio-album uit september 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 oktober:
  • Duff McKagan en James And The Cold Gun
  • Ellende, Groza en Servant
  • 9 oktober:
  • Rotting Christ, Borknagar en Seth
  • 11 oktober:
  • Kamelot, Charlotte Wessels en Ad Infinitum
  • Soulcrusher
  • 12 oktober:
  • Kamelot, Ad Infinitum, Blackbriar en Frozen Crown
  • Soulcrusher
  • Tankard en Obnoxious
  • 13 oktober:
  • Arch Enemy, In Flames en Soilwork
  • Morgarten en Neverus
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksandr Oleynikov (Kalevala) - 38
  • Benjamin "Matthew Greywolf" Buss (Powerwolf) - 47
  • Bobbie Brown (model) - 55
  • Chargeeeeee... (Metal Clone X) - 51
  • Damian Kulash (OK Go) - 49
  • Dave Hope (Kansas) - 75
  • Dino Valenti (Quicksilver Messenger Service)† - 87
  • Elin Overskott (Dismal Euphony)† - 45
  • Gábor Dudás (Reason) - 45
  • John Cougar Mellencamp - 73
  • Kevin Butler (Thy Art Is Murder) - 35
  • Kevin Godley (10CC) - 79
  • Lockett Pundt (Deerhunter) - 42
  • Marc Storace (Krokus) - 73
  • Matthias Lange (Metalium) - 60
  • Mike Shipley (producent)† - 68
  • Neil Halstead (Slowdive) - 54
  • Olivier Vaillancourt-Girard (The Lightbringer) - 44
  • Peter "Pegas" Hlaváč (Krabathor) - 50
  • Sam Brown - 60
  • Sander Zoer (Delain) - 45
  • Scott Carino (Death) - 55
  • Spike Cassidy (D.R.I.) - 63
  • Thom Yorke (Radiohead) - 56
  • Tico Torres (Bon Jovi) - 71

Vandaag overleden:
  • Edgar Allan Poe (auteur) - 1849
  • Jim Sadist (Nunslaughter) - 2015
  • Olivier "Morty" Putz (Orion's Night) - 2016
  • T Lavitz (Dixie Dregs) - 2010
Concertreview

Transatlantic
Op 20 mei 2010 in 013, Tilburg
Tekst door Rik
Het heeft een behoorlijk lange tijd geduurd, maar vorig jaar verscheen eindelijk het nieuwe Transatlantic-album The Whirlwind. Dit tot groot genoegen van menig progfan. Na de twee sublieme albums SMPT E (2000) en Bridge Across Forever (2001), die toch wel als mijlpalen in het genre gezien mogen worden, hield de band ermee op na het vertrek van zanger Neal Morse. Lang was het onzeker of er nog ooit een nieuw album zou komen, maar vorig jaar werden de fans met een dubbele dosis positief nieuws verrast. Er was niet alleen een nieuw album opgenomen, maar er zou zelfs weer een tour komen. Donderdag 20 mei staat de band in een al maanden van tevoren stijf uitverkochte 013.

Er is vanavond geen voorprogramma. Gelukkig haast, want Transatlantic heeft natuurlijk meer dan genoeg materiaal om een avond mee te vullen. Hoewel de zaal al om zeven uur open gaat en het (voor een groot deel oude) publiek gestaag binnenstroomt, moeten we nog een hele tijd wachten. Iets voor half negen betreden de heren Morse, Portnoy, Stolt en Trewanas eindelijk onder luid gejuich het podium. Het ‘superkwartet’ wordt live bijgestaan door Daniël Gildenlow (Pain of Salvation), die verschillende instrumenten en achtergrondzang voor zijn rekening neemt.

De band opent vanavond met het nieuwe album The Whirlwind. Aangezien het album uit één lang nummer van 77 minuten bestaat, is het publiek direct een hele tijd zoet. Vanaf de eerste noten wordt duidelijk dat de chemie weer als vanouds van het podium spat. Het doet zanger / toetsenist Neal Morse zichtbaar goed om te zien hoe enthousiast Transatlantic na haar lange afwezigheid wordt onthaald. De stemming zit er dan ook bij de band direct goed in en vooral Morse en Portnoy zijn zichtbaar in hun element. Beiden staan opgesteld aan de zijkanten van het podium, dichtbij het publiek, maar met het gezicht deels naar elkaar. Het is prachtig om te zien hoe zij met slechts één blik elkaar perfect weten aan te voelen. Tegelijkertijd heeft Portnoy bij de rustigere passages van het epos ruimschoots de tijd om grappen en grollen met het publiek uit te halen.

Het is de typische, ongedwongen sfeer van een groep buitengewoon begenadigde muzikanten die dit Transatlantic-optreden zo bijzonder maakt. Ondanks de lengte van het nummer kan de band dan ook tussendoor al vaak op flink wat applaus rekenen. Aan het einde van The Whirlwind wordt de band zelfs getrakteerd op een minutenlange ovatie – en dat terwijl progrock-fans normaliter vrij ingetogen reageren tijdens concerten! De bandleden zijn duidelijk onder de indruk en Mike Portnoy geeft aan dat er even een kwartiertje gepauzeerd wordt, maar dat de avond wat hem betreft pas net is begonnen.

Tijdens de korte pauze is het duwen en dringen om even snel een alcoholische versnapering te bemachtigen en weer een plekje voor het vervolg te vinden. Daarna gaat het tweede deel van het optreden van start met het eveneens niet al te korte (30 minuten) All Of The Above , van het debuutalbum SMPT E. Ook nu is het weer smullen geblazen. Morse en Portnoy zijn buitengewoon op dreef en duidelijk de smaakmakers van vanavond, maar ook het heerlijk ronkende basswerk van Pete Trewanas en het sublieme gitaarwerk van Roine Stolt moeten niet uitgevlakt worden.

Toch is het juist Stolt die wat mij betreft voor het enige smetje op de avond zorgt, door de vocalen van de sublieme ballad We All Need Some Light volledig voor zijn rekening te nemen. Wie het nummer kent, kan niet anders dan concluderen dat het totaal geschikt is voor de warme, emotionele zang van Neal Morse. De CD-versie behoort dan ook wat mij betreft tot één van de mooiste ballads aller tijden. De zweverige, wat kille zang van Stolt past echter totaal niet bij het nummer, waardoor dit nummer voor mij een geweldige anticlimax is. Erg jammer!

Gelukkig is het maar een klein smetje op verder geniaal optreden, want met Duel With The Devil, Bridge Across Forever (gelukkig wel door Morse gezongen) en Stranger In Your Soul speelt de band de pannen van het dak. Het enige andere kritiekpuntje dat ik kan bedenken, is dat de aanwezigheid van Daniël Gildenlow vrij weinig toevoegt. Sterker nog: ondanks het feit dat hij een geweldig zanger en een prima muzikant is, vind ik zijn aanwezigheid in dit rijtje topartiesten van de buitencategorie zelfs ietwat storend. Het zijn al met al echter minimale kanttekeningen bij een geniaal concert, dat al met al bijna vier uur duurt. Het overgebleven publiek roept na het officiële programma namelijk zó hard om een extra toegift, dat de band na twaalven nog een extra Genesis-cover speelt. Daarna maant Portnoy de mensen om nu toch écht naar huis te gaan. Het is een memorabele avond geweest.

Pitfest

Reactie van ZardoZ op 05-06-2010 om 22:26u


Ik was erbij en vond Daniel Gildenlow ook niet echt "noodzakelijk". Aan de andere kant denk ik dat de mannen zonder hem regelmatig handen tekort waren gekomen, zo heeft hij heel veel van de originele semi-akoustische gitaarpartijen gespeeld die echt wat toevoegen aan de nummers.

De Roine Stolt versie van "We All Need Some Light" beviel mij trouwens prima. Vergeet ook niet dat er van het hele eerste Transatlantic album een versie in een alternatieve mix bestaat waarop hij dat nummer ook al zong. Persoonlijk vind ik die uitgave zelfs nog wat beter dan het origineel.

Reactie van Metalfuel op 05-06-2010 om 22:41u


Ik ben het eens met ZardoZ, Gildenlow is er puur omdat men anders handen tekort komt.

Ook de Stolt versie van We all need Some Light beviel mij prima.
Ik ben er vorige keer bij geweest het was toen absoluut geweldig maar deze keer was het NOG beter, in een woord MAGISCH.

Reactie van een Metalfan op 05-06-2010 om 23:26u


Waarom zou Gildenlow storend zijn?! Het is zelf ook een topmuzikant, hij was enorm enthousiast (kwam ook enthousiaster over dan Stolt, en had meer interactie met de andere bandleden dan Roine, maargoed.. die was dan ook redelijk in zichzelf gekeerd, leek het), en vulde het viertal geweldig aan. Zonder hem had je nu eenmaal dat concert niet gehad, tenzij je ervan houdt als bands een geluidstape meedraaien. Het was duidelijk een pluspunt dat hij erbij was (net als negen jaar geleden trouwens), alleen jammer dat hij zijn geweldige stemgeluid niet ten volste ten toon kon spreiden.. maargoed, het was dan ook een Transatlantic concert, en geen Pain of Salvation show.

Heerlijk concert!

Reactie van zjoske op 06-06-2010 om 01:05u


Ik was er in 2002 bij en ook nu was ik present. Ik ben eigenlijk meer een metalfan maar kan ook prog waarderen en dan behoord Transatlantic tot de groten ( Zij zijn een van de prog bands waar ik alles van heb aangeschaft) Op prog gebied denk ik dat we het concert van het jaar al weer gehad hebben want wie moet hier overheen gaan. Bijn 4 uur was een hele lange maar wel aangename rit. Alle muzikanten waren goed, maar Portnoy was weer van eenzame klasse, wat een drummer is die man. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook een dream theater liefhebber ben en dus ook daarom een zwak heb voor de muzikale talenten van Mike Portnoy...................Super Concert

Reactie van - op 06-06-2010 om 07:55u


We konden niet eens de parkeergarage in, en alle andere parkeergelegenheden waren ook vol. Hadden achteraf maar met de trein moeten komen... Lekker om een uitverkochte 013 te bezoeken op donderdag koopavond in Tilburg, met mooi weer. u.u Wisten wij veel...

Volgens mij waren er ook teveel kaarten verkocht zodat niet iedereen in de zaal paste. Hetzelfde gebeurde met Marillion in De Boerderij (Zoetermeer) in december 2007...700 man kunnen erin, iets van 900 kaarten verkocht.

2x 37 euro per kaartje + servicekosten naar de knoppen, niet eens de voordeur van 013 gezien.

Ik moet wel zeggen...4 uur? Ik ben redelijk wat gewend van progconcerten, inclusief 3 uur Pendragon, maar 4 uur Transatlantic is wel een beetje veel. Ik denk dat ik me tegen het einde aan toch wel zou gaan vervelen, want ik ben geen die-hard Transatlantic-fanaat. Echt tijd voor wat drinken is er ook niet bij.

Meh. Ik denk niet dat ik de volgende keer wel ga. Ze brengen maar lekker een DVDtje uit van deze tour.

Reactie van Metalfuel op 06-06-2010 om 10:58u


Er waren camera's bij het concert in 013 aanwezig, maar ik heb gehoord dat het concert in Londen op de nomonatie stond om voor een dvd gefilmd te worden.

Reactie van ZardoZ op 06-06-2010 om 20:00u


Teveel kaarten verkocht, daar geloof ik echt niet in. Een uitverkochte zaal is altijd krap, of dat nu 013, De Boerderij of ergens anders is.

En parkeren kun je toch ook wat verder uit het centrum doen? Dat is vaak nog gratis ook. Wij waren binnen 10 minuten lopen binnen, ondanks dat we aan de late kant waren. Verder hadden we prima zicht en konden we de bar snel bereiken voor een drankje.

Kortom: hierboven wordt in mijn ogen gewoon gezeurd.

Reactie van Toxic aka Daykrush op 06-06-2010 om 21:17u


Zo wie zo het concert van het jaar zo niet eeuw.
Ik was ook aanwezig in Milaan en dacht daar al het ongelooflijke te hebben gezien maar in Tilburg was het gewoon NOG beter. Wat een speel vreugde straalt er van die gasten af en ze zijn nog eens super aardig ook. In Milaan heb ik een behoorlijk tijdje met Portnoy kunnen praten, wat een klasse apart die man.
Ik vind Daniel juist een hele goede rol spelen binnen TA en vult het plaatje juist heel goed in.

Nu inderdaad maar wachten op de DVD, de camera's die in 013 stonden waren er ook op verzoek van de band , dus wie weet een official bootleg!?

Voor mij het beste concert ooit...

Hulde

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.