Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Fen - Monuments To Absence
Jaar van release: 2023
Label: Prophecy Productions

 -

Nu 2023 definitief achter ons ligt, de oliebollen verteerd zijn, de vuurwerkresten weggeveegd worden en de kerstbomen opgeruimd zijn, is het de eerste maanden van 2024 nog één keer tijd om achterom te kijken naar het afgelopen muzikale jaar, voordat het vizier weer op de toekomst wordt gericht. Welke platen van vorig jaar zijn onder de radar gebleven, maar zijn interessant genoeg om alsnog in de schijnwerpers te zetten? In deze terugblikkende reeks bespreek ik tien platen uit 2023 die zeker de moeite van het beluisteren waard zijn.

De vierde in deze serie is van een band afkomstig die alweer enige tijd meedraait. Het uit Londen afkomstige Fen is opgericht in 2006 en heeft in de afgelopen achttien jaar al heel wat sfeervolle werkstukken uitgebracht. De combinatie van atmosferische black metal en post-rock is niet altijd even toegankelijk – want Fen probeert zijn glooiende, impressionistische muzikale landschappen niet aan de luisteraar op te dringen middels banale refreinen of catchy riffs – maar wel altijd smaakvol. Met het in juli uitgebrachte Monuments To Absence is het trio toe aan zijn zevende langspeler, die vier jaar na het prima The Dead Light verschijnt. Op die full-length blijkt de traditionele combinatie van atmosferische black metal met folk- en post-rockinvloeden iets meer progressieve elementen te bevatten.

Ook Monuments To Absence laat weer iets andere accenten horen. Zo schiet openingstrack Scouring Ignorance verrassend fel uit de startblokken. De rauwe screams, de desolate sfeer en het effectief voortratelende drumwerk van Jesel G. zorgen ervoor dat Fen hier meer dan ooit richting traditionele black metal opschuift. Opmerkelijk is ook de stuwende, aan Enslaved refererende midtempo-passage met stoere, semi-cleane zang die halverwege opduikt en naar meer smaakt. Ook in het ijzersterke To Silence And Abyss We Reach en het afwisselende Truth Is Futility horen we een bijzonder geestdriftige band, die strooit met noeste riffs en kolkende blackmetalpassages. Tegelijkertijd blijft ook de melancholische kant van Fen altijd aanwezig in het karakteristieke, droefgeestige gitaargepluk, dat we bijvoorbeeld in het titelnummer en het licht progressieve Thrall terug horen.

Zo is de muziek van Fen direct herkenbaar door die verfijnde combinatie van dromerige klanken en felle erupties, die ook in vocaal opzicht vertegenwoordigd worden door de evenredige aandacht voor mijmerende, cleane zang en krachtige screams. En gelukkig zetten de Britten de compositorische progressie van de vorige plaat door, want ook Monuments To Absence staat vol lange composities - tien minuten is geen uitzondering - die ondanks hun uitgesponnen karakter boeiend blijven. Die muziek is eigenlijk verrassend weinig gericht op conventionele songstructuren en wordt nooit echt pakkend, maar richt zich meer op het creëren van sfeerpaletten, waarbij het gevoel belangrijker is dan ‘het liedje’. Het knappe is dat de nummers desondanks uitnodigen tot regelmatig beluisteren. Meezingen is er niet bij, maar de kwaliteit van de composities maakt meerdere aandachtige luisterbeurten zeer verrijkend.

Al met al blijft Fen een intrigerende band, die een eigen plek in de recente muziekgeschiedenis heeft weten te bemachtigen met zijn fraaie soundscapes, die ergens tussen Alcest, Agalloch, Drudkh en Negura Bunget zweven. Monuments To Absence behoort tot een van de beste albums uit de carrière van deze groep. Een absolute aanrader voor degenen die van sfeervolle en melancholische muziek met een rauw randje houden.

Tracklist:
1. Scouring Ignorance
2. Monuments To Absence
3. Thrall
4. To Silence And Abyss We Reach
5. Truth Is Futility
6. Eschaton's Gift
7. Wracked
8. All Is Lost

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 20 februari 2024

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.