Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Interview

Ancient Bards
Met Sara Squadrani
Door Jeffrey
Geplaatst in november 2014
Ancient Bards leverde eerder dit jaar een goed derde hoofdstuk van het eerste deel over de Black Crystal Sword Saga af. A New Dawn Ending was in vele opzichten een niveau hoger dan de voorganger Soulless Child. De symphonic epic power metal wist aardig wat internationale harten te veroveren en daardoor werd het tijd voor een korte Europese tour. Onlangs stonden de Italianen in Willemeen in Arnhem als hoofdact geprogrammeerd. Er waren maar liefst drie supportacts: Eve’s Fall, La Ventura en de laatste show van The Saturnine. Kort voor het optreden sprak ik met zangeres Sara Squadrani.

Ancient Bards

Welkom in het zonnige Arnhem.

Dank je. In Italië is het niet veel beter. We wonen in de buurt van Genoa (alleen Simone woont een uur ervandaan). Er zijn daar wat overstromingen momenteel.

Gelukkig zijn jullie aan het toeren. Het is jullie eerste keer in Nederland en de eerste Europese tour toch?

Ja, dit is onze eerste tour. We hebben ook nog op een paar festivals gespeeld, in Tsjechië en vorige maand op Metal Female Voices Fest in België.

Hoe was het om daar te spelen?

Fantastisch. Het was zeer goed georganiseerd. We hebben een erg leuke tijd gehad. Er kwamen zowel mensen speciaal naar ons kijken maar er waren ook veel mensen die nog niet van ons hadden gehoord. Het publiek hielp ons om er een goede show van te maken. Iedereen was tevreden en we hebben veel plezier beleefd.

Jullie hebben gisteren en eergisteren shows in Duitsland gespeeld. Hoe is het om voor het eerst drie dagen achter elkaar te spelen?

So far, so good! (lacht). We hebben eigenlijk niet al te veel problemen gehad. We hebben veel lol met elkaar. Ondanks dat ik de enige vrouw ben, zijn ze heel aardig voor me. Het is net een familie. Het is best vermoeiend omdat je niet veel aan slapen toekomt en veel uren moet rijden en de spullen constant moet inpakken en uit de bus moet halen. We hebben gelukkig een nieuwe bus kunnen huren en die heeft het tot nu toe goed gehouden. We zijn vandaag wat later gearriveerd dan gehoopt. Dat kwam omdat we door de politie aan de kant werden gezet om te kijken wat er allemaal in de bus zat. We kijken ernaar uit om vanavond hier te spelen.

Morgen gaan jullie weer terug naar Italië en spelen daar nog vier shows. Een paar jaar geleden vertelde je in een interview dat de Italiaanse scene niet erg groot was. Is er inmiddels wat in positieve zin veranderd? Er komen toch behoorlijk goede bands vandaan.

Metal is nog steeds niet heel populair in Italië. Het is met name pop dat heel veel fans trekt. Het uitgaansleven is ook heel anders. Het is niet makkelijk om zalen te vinden waarin we kunnen spelen, tenzij je heel groot wordt en ook in het buitenland bekendheid geniet. Het is erg moeilijk om er geld mee te verdienen. Zo ook met deze tour. We hopen dat de baten tegen de kosten opwegen. We zijn op dit moment bezig met investeren, onze naam wat meer te vestigen in het buitenland. Ervoor te zorgen dat men onze muziek leert kennen. Hopelijk betaalt zich dat terug op termijn.

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om in Nederland en Duitsland te gaan spelen. Hebben jullie hier veel fans?

Onze manager heeft dit geregeld. Er is niet echt een specifieke reden dat we nu hier spelen. Veel zalen waren al volgeboekt. Volgend jaar gaan we in de lente in andere landen optreden. Ik hou van Nederland. Ik ben er wel vaker geweest.

Jullie hebben in de lente van dit jaar A New Dawn Ending uitgebracht. Hoe zijn de reacties tot nu toe?

Ancient Bards - A New Dawn Ending De reacties zijn tot nu toe erg goed. Sommige mensen zeggen dat het hun favoriete plaat is. En ik denk dat ik voor alle andere bandleden kan praten dat het ook onze favoriet is. Ik weet niet hoe het staat met de verkoop omdat we die binnenkort pas te zien krijgen. Alle reviews zijn eigenlijk zeer positief over onze nieuwe cd. Soms overrompelt het ons wel. Het is goed om te weten dat onze muziek echt iets met mensen doet. Dat ze onze passie zien en het waarderen.

Wat is in jouw ogen de belangrijkste veranderingen van de nieuwe plaat in vergelijking met de eerste twee?

Het is een volwassener album. We hebben nu meer ervaring. Daniele schreef het debuut The Alliance Of The King toen hij zestien was. Daardoor waren de teksten naïef en de muziek wat simpeler. Maar nu we onszelf beter leren kennen, verbeteren we ons iedere keer op technisch en spiritueel vlak. We stoppen al onze ervaringen erin. Er zit meer power in, zoals onder andere aan de koren te horen is. We wilden echt een statement maken en epischer klinken.

Is een aantal van jullie professional?

Bassist Martino Garattoni en gitarist Claudio Pietronik geven les op een muziekschool. Ik heb het geluk dat ik met zulke geweldige muzikanten mag werken. We zijn blij dat het hoorbaar en herkenbaar is dat we onszelf hebben verbeterd.

Hebben jullie in de studio nog dingen anders gedaan?

We hebben de plaat in dezelfde studio opgenomen als de vorige cd The Soulless Child. We hebben met dezelfde producer gewerkt. Hij heet Simone Mularoni (gitarist van de band DGM en Empyrios).

Gaat hij ook met jullie nummers opnemen voor de volgende plaat nu Fabio Balducci vertrokken is?

Waarschijnlijk wel, tenzij er een nieuwe, vaste gitarist komt. We zijn als een zestal begonnen maar Fabio heeft ons helaas verlaten aan het begin van het jaar. We besloten toen met vijf verder te gaan. De livegitarist is Simone Bertozzi (bassist van Empyrios).

Wie zingen de koorgedeelten op jullie nieuwe album?

Het is een grote groep mensen, waaronder sopranen en wat vrienden die kunnen zingen. Sommigen ervan zijn ook te zien in de videoclip van In My Arms.

Jullie maken symfonische muziek. Hebben jullie overwogen om gebruik te maken van een orkest?

Dat zou geweldig zijn maar het is te duur. De muziek vraagt er wel om. Het past prima bij onze stijl, alhoewel de synths ook wel goed klinken en we daar tevreden mee zijn voor dit moment.

De muziek leent zich voor soundstracks. Hebben jullie daar al ideeën over?

Ik denk dat de jongens meer zoiets als een videogame zouden willen maken. Het zijn nogal gamers. Ze vinden Final Fantasy bijvoorbeeld leuk.

Hoe was het om te werken met Fabio Lione van Rhapsody Of Fire? Hij geldt als een van de grootste inspiraties van jullie muziek.

Daniele was een grote fan van Rhapsody Of Fire. Toen hij het nummer schreef, waarin hij meezingt, dacht hij direct eraan dat zijn stem er goed bij zou passen. Het was erg gaaf om met Fabio te werken. We hebben elkaar echter niet ontmoet, omdat hij de vocalen in een andere studio heeft opgenomen. We zijn erg blij met het resultaat van zijn bijdrage.

Het eerste deel van The Black Crystal Sword is nu ten einde. Hoe gaat het tweede deel eruit zien?

Dat is nog geheim. Er komt wel een tweede deel. Ik weet het trouwens ook niet precies omdat Daniele me er nog niets over heeft verteld.

Daniele schrijft de muziek en de teksten. Krijgen jullie ook voldoende de mogelijkheid om ideeën in te brengen?

Hij schrijft eigenlijk alles (lacht). Hij is erg koppig. Hij schrijft het verhaal en heeft direct ideeën hoe de muziek daarbij aan moet sluiten. Claudio en Martino schrijven de solo’s. Iedereen probeert kleine veranderingen aan te dragen. We zijn vrij om suggesties te bezorgen maar hij drukt zijn eigen wil wel door (lacht). Hij heeft een enorm creatief brein en een heldere visie. We hebben niet veel toe te voegen omdat hij goede dingen schrijft. In korte tijd schrijft hij veel. Tijdens het eerste album had hij al ideeën voor de volgende vijf. Op school was hij niet echt bij de les maar was hij aan het componeren.

Begrijpt hij nu beter wat jullie willen en wat bij jullie past dan in het begin?

Door de tijd heen is zijn bereidwilligheid om zich aan te passen groter geworden. Ook omdat hij ons meer vertrouwt. De stem is iets erg persoonlijks dus ik geef wel bij hem aan hoe ik graag wil zingen.

Ancient Bards

Jouw stem wijkt nogal af van de doorsnee zangeres in de female fronted metal. Het is verfrissend. Wat me opvalt is dat je in In My Arms je ei het beste kwijt te kunnen.

Ja, het is een andere stijl. Het is mijn persoonlijke favoriet. Ik vind het mooi om zacht te beginnen, zoals in popsongs en dan naar een stevigere climax toe te werken. Mijn favorieten zijn Celine Dion, Whitney Houston en Mariah Carey. Ik heb geen zanglessen gevolgd. Ik ben er voor de lol mee begonnen en omdat het hartverwarmend was. Ik ben daarna altijd blijven zingen. Door te blijven oefenen heb ik geprobeerd aan mij kwaliteit te werken en deze toe te passen in onze muziek. Ik probeer verschillende stemmen en registers te gebruiken. Ik probeer de emotie goed over te dragen, of dat nu sterk, droevig of stil is. Het gaat om het uiten van de emoties in de zang.

Het was wel een gok in het begin. Het zou wel eens een schok voor velen kunnen zijn. Mensen zijn niet zo blij met veranderingen. Ze zijn gewend aan een operastem of growls maar niet aan een popstem. Maar wij geloofden echt in onze eigen identiteit. In het begin werden we afgeschilderd als een Rhapsody Of Fire-rip off. En natuurlijk was de invloed van die band erg herkenbaar op het eerste album, maar nu zijn we onze eigen kant meer uit gegaan en toch waren er mensen die liever hadden gezien dat er een man aan het zingen was en we bleven klinken als Rhapsody Of Fire. We nemen nu meer risico’s. Soms is het moeilijk, maar je moet in jezelf geloven en dan klink je het beste. Door elkaar beter te kennen, vormen we onszelf.

Je hebt ook nog met Arjen Lucassen gewerkt.

Ja, dat is geweldig. Het is speciaal om tussen andere geweldige zangeressen te worden uitgenodigd om mee te doen aan The Theory Of Everything. Ik ben vereerd en dankbaar voor deze kans.

Je hebt ook nog een eigen site buiten die van de band om.

Inderdaad. Als ik tijd heb, post ik daar episodes van de saga op of belevenissen van bijvoorbeeld concerten van ons. Ik vind de bandsite en Facebook daar minder geschikt voor. Je kunt via een blog meer inside info geven over je eigen leven. In eerste instantie dacht ik er geen een nodig te hebben, maar steeds meer mensen vroegen erom. Er zijn meer mensen die mijn blog lezen en erop reageren dan ik had verwacht. Er kwamen gisteren drie mensen uit Praag naar het concert in Berlijn dankzij de blog dus het werkt (lacht).

Heb je nog wat aan de fans te melden als afsluiting?

Allereerst bedankt voor dit interview. Zonder jullie passie, was het voor ons niet mogelijk geweest om op te treden. Ik sta versteld van hoe onze muziek mensen en zielen, levens raakt. Het betekent veel voor de fans. Het geeft een houvast. Vroeger luisterde ik muziek en voelde ik me er goed door. En nu maken we zelf muziek waar mensen zich bij betrokken voelen en zich er goed door voelen. Ik had nooit verwacht dat ik zoiets kon betekenen voor anderen. Ik wil iedereen bedanken voor hun support. We hopen veel nieuwe mensen te leren kennen. Kom naar ons toe bij de shows want we vinden het leuk om te praten en foto’s te maken. We zullen ons best doen vanavond! We kijken er erg naar uit.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.