Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete song uit 2025?

1914 - 1916 (The Südtirol Offensive)
Amenra - Forlorn
Amon Amarth - We Rule The Waves
Arjen Anthony Lucassen - Our Final Song
Behemoth - The Shit Ov God
Coroner - Symmetry
Disturbed - I Will Not Break
Dream Theater - Midnight Messiah
Electric Callboy - Elevator Operator
Epica - Cross The Divide
Ghost - Satanized
Helloween - Universe (Gravity For Hearts)
Kreator & Britta Görtz - Tränenpalast
Linkin Park - Up From The Bottom
Lorna Shore - Oblivion
Mayhem - Weep For Nothing
Megadeth - Tipping Point
Paradise Lost - Silence Like The Grave
Poppy, Amy Lee & Courtney LaPlante - End Of You
Sabaton - Templars
Testament - Infanticide A.I.
Textures & Charlotte Wessels - At The Edge Of Winter
Till Lindemann - Und Die Engel Singen
Volbeat - By A Monster’s Hand
een ander nummer uit 2025, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Allan Schwartzberg (Mountain) - 83
  • Bart Maris (X-Legged Sally) - 60
  • Cameron Heacock (American Head Charge) - 47
  • Chris King (Antonamasia) - 42
  • Edgar Winter (The Edgar Winter Group) - 79
  • Hugh McDonald (Bon Jovi) - 75
  • Jake Holmes - 86
  • Jared Anderson (Hate Eternal)† - 50
  • Oliver Weislogel (Stormwitch) - 55
  • Parker Lundgren (Queensrÿche) - 39

Vandaag overleden:
  • Ian "Lemmy" Kilmister (Motörhead) - 2015
  • Jimmy "The Rev" Sullivan (Avenged Sevenfold) - 2009
Review

Ancient Bards - Artifex
Jaar van release: 2025
Label: Limb Music

 -

Het is al even geleden dat we wat van Ancient Bards hebben gehoord. Het meest recente werkstuk Origine - The Black Crystal Sword Saga Part 2 verscheen immers zes jaar geleden. Daarna bleef het stil voor de buitenwereld. Gezinsuitbreiding en het runnen van een restaurant hebben doorgaans een negatief effect op de productiviteit. Daarnaast waren er ook andere muzikale verplichtingen voor enkelen, zoals Martino Garattoni, die zijn kunsten bij Ne Obliviscaris vertoont. Begin dit jaar kwam er goed nieuws uit het kamp van de symfonische powermetalformatie: 'De Bards’ zijn gelukkig terug met een vervolg van The Black Crystal Sword-sage.

Zoals we van de Italianen gewend zijn, wordt alles uit de kast getrokken. Dit keer is het aantal mensen dat betrokken is bij het maken van het album groter dan ooit. Zo maakt niet alleen het 46-koppige NSDF-koor uit Rimini zijn opwachting, maar dragen ook gasten als Mark Jansen (Epica), Francesco Cavalieri (Wind Rose) en verteller Richard Browning hun steentje bij. Het maakt de muziek nog epischer en vooral filmischer dan we van het sextet gewend zijn. Ministers Of Light had zo een trailer van een film kunnen zijn en dat geldt voor meer orkestrale intro’s en delen van de composities. De nadruk ligt meer op het filmische aspect en minder op metal.

Hoewel er enorm veel bijdragen bij elkaar komen, zorgen de goede songwriting en productie ervoor dat het geheel geen uitputtende luisterervaring is. Elke bijdrage wordt op het juiste moment uitgelicht, zoals de basloopjes van Garattoni, en krijgt binnen de compositie de ruimte om optimaal tot zijn recht te komen. Uiteraard kost het meerdere luisterbeurten om de verhaallijn en de epische tracks te doorgronden, maar het geheel ademt en nodigt uit om opnieuw verkend te worden. Bovendien brengen de ballads en ballad-achtige fases rust.

Op muzikaal vlak gebeurt er enorm veel. De nummers zitten vol met wendingen en dat terwijl ze niet enorm lang duren. De langste klokt zes minuten, al vormen de laatste vier een suite van ruim achttien minuten. Maar binnen die relatief korte tijd neemt de band je mee op een muzikale reis via een soundtrack en symfonische power metal naar poprefreinen, proggy accenten, technische basloopjes en hoogstaande solo’s. De moderne metalpassages en elektronische elementen op kant b van de plaat zijn nog wel even wennen en zullen met wisselende waarderingen ontvangen worden. De ene keer passen ze ook beter dan de andere keer. De eerste helft heeft dan ook een prettigere flow dan de tweede helft en dan specifiek de suite, die een heel ander karakter heeft dan de rest.

Hoewel er instrumentaal veel gebeurt en zeer knap gemusiceerd wordt, is het toch vooral Sara Squadrani die de grootste aantrekkingskracht vormt. Het is niet eens zo dat ze de meest memorabele zanglijnen produceert, maar haar warme en uit duizenden herkenbare stem zal de harten van de liefhebbers beslist sneller doen kloppen. Dat bereikt ze onder meer door op meerdere momenten met haar gevoelige voordracht. Luister maar eens naar Unending, waarin ze niet alleen haar bereik laat gelden, maar ook goed varieert van ingetogen tot voluit gaan. De vocale gastbijdragen zijn dik in orde. Vooral The Empire Of Black Death (met Mark Jansen) behoort al snel tot de favorieten. Dat komt mede vanwege het koor, dat niet alleen in deze track, maar ook in My Prima Nox van grote toegevoegde waarde is.

Artifex is een sterke terugkeer van Ancient Bards. Deze vijfde langspeler is de best geproduceerde en meest cinematische in de discografie van de Italianen. Op de eerste helft van het album klinken ze vooral herkenbaar en op de tweede helft experimenteren ze (het rockende en swingende My Blood And Blade en de moderne metal in Under The Shadow). Het is even wennen aan die bijzondere samenhang en sommige fans zullen vinden dat de schoenmaker te ver van zijn leest verwijderd is geraakt, maar dat er kwaliteit wordt geboden, staat buiten kijf. Hopelijk vinden de bandleden de tijd om gezamenlijk het podium te betreden en wachten ze niet zo lang met een vervolg van de sage.

Tracklist:
1. Luminance And Abyss
2. My Prima Nox
3. The Vessel
4. The Empire Of Black Death
5. Unending
6. Ministers Of Light
7. Proximity
8. Soulbound Symphony
9. My Blood And Blade
**Suite Of Requiem And Solace**
10. Mystic Echoes
11. Under The Shadow
12. Sea Of Solitude
13. Artifex

Score: 81 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 25 april 2025

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.