• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Civil War - Gods And Generals
Label: Napalm Records

Civil War - Gods And Generals

Toen in 2012 een groot deel van Sabaton de band om persoonlijke redenen verliet, konden de vertrekkers het musiceren niet laten. Dat resulteerde destijds al snel in de nieuwe band Civil War met als zanger Níls Patrik Johansson (Astral Doors) en een niet onverdienstelijke plaat The Killer Angels in 2013. De voormalig Sabatonleden blijven hun thematische en tekstuele invloeden halen uit de rijke oorlogshistorie, want ook op dit nieuwe Gods And Generals wordt er weer ten volste geput uit enkele van de meest bloedige gebeurtenissen uit de menselijke historie. Bassist Oskar Montelius heeft vlak voor het uitkomen van deze nieuwe schijf aangegeven de groep te zullen verlaten en is naast ex-Sabaton nu dus ook ex-Civil War. Hij heeft echter nog wel de baspartijen voor deze nieuwe schijf ingespeeld.

Gods And Generals leunt voort op het thema van de Amerikaanse Burgeroorlog, want ook dit keer gaat het weer om een titel van een boek over die periode. De cover van de plaat zegt in deze genoeg, net zoals het interessante titelnummer dat we pas op het einde van deze schijf aantreffen. Daaraan voorafgaand staan nog negen songs die in het teken staan van epische slagvelden, heroïsche daden, maar ook stilstaan bij de vele onschuldige slachtoffers die al die gevechten met zich mee hebben gebracht. Het blijven vaak controversiële thema's, zeker wanneer deze dichter bij het heden komen.

Wat betreft muziek is er ten opzichte van het eerder verschenen The Killer Angels weinig veranderd en ook de links met Sabaton zijn overduidelijk behouden gebleven. Opzwepende power metal, stoere mannelijke koorpartijen, veel aandacht voor de keyboardpartijen en de karakteristieke zang van Johansson, zorgen voor tien songs waar eigenlijk elke metalliefhebber wel mee uit de voeten kan. Kwalitatief doet het niet onder voor het debuut, maar dezelfde minpunten als toen zijn nu ook van toepassing. Johanssons teksten zijn regelmatig moeilijk te verstaan, een aantal van de refreinen zijn niet zo heel pakkend en regelmatig wordt er gegrepen naar vrij simpele songstructuren, waardoor de muzikale houdbaarheid soms in het geding komt.

Daar staat dan weer tegenover dat ook Gods And Generals weer een aantal zeer memorabele song bevat. Eerdergenoemde afsluiter Gods And Generals is een waar meesterwerk en dat geldt ook voor Schindler's Ark. Het venijn van deze plaat zit hem dan ook in de staart, met af en toe een filler op de weg daarnaartoe. Wanneer je dol bent op Sabaton of soortgelijke bands, kun je ook goed uit de voeten met Civil War. De onenigheid tussen de ex-leden en Sabaton lijkt weer uit de lucht te zijn, want komende zomer opent Civil War een aantal keren voor de grote broer.

1. War Of The World
2. Bay Of Pigs
3. Braveheart