Civil War - The Killer Angels
Jaar van release: 2013
Label: Despotz Records
Civil War - The Killer Angels
Als er ooit een proef wordt gehouden onder muziekfanaten wat hun historische kennis betreft, reken maar dat de metalheads hoog scoren! Wij zingen namelijk heel wat af over oude volkeren, bloederige veldslagen en legendarische koningen. Metal is voor zover ik weet de enige muziekstijl dat genres heeft die zich specialiseren in bepaalde tijdperken. We hebben viking metal, pagan metal, white metal (de Bijbel is tenslotte ook historie) en talloze bands die graag over een bepaald onderwerp zingen. Zo ook Civil War die, ook gezien hun artwork, bovengemiddelde interesse hebben in de Amerikaanse burgeroorlog. En dat voor een Zweedse band.

Civil War mag dan een nieuwe band zijn, ze herbergt zeker vijf bekende gezichten. Civil War is opgericht nadat Rikard Sundén, Oskar Montelius, Daniel Mullback en Daniel Mÿhr begin vorig jaar Sabaton verlieten. Zou dat om muzikale motivaties zijn, had ik het begrepen. Sabaton doet na Atero Dominatus weinig meer dan herhalingsoefeningen, maar het schijnt om (non)vriendschappelijke redenen te gaan. Je raadt het al, hier zit geen fan van het inmiddels erg populaire Sabaton en daarom had ik ook behoorlijk mijn twijfels bij Civil War.

In eerste instantie raakte ik ook niet bijster onder de indruk van The Killing Angels. Zoals verwacht zijn er duidelijke raakvlakken met Sabaton, maar zanger Nils Patrik Johansson (Astral Doors, Wuthering Heights) kan duidelijk meer met zijn stem dan Joakim Brodén. Ook al klinkt hij hier vooral als iemand wiens tong door een wesp gestoken is, zijn stemgeluid is in elk geval prettig. Het duurt ook niet lang voordat de eerste songs opvallen. Sons Of Avalon is lekker vlot en neigt sterk naar epic metal. Er valt ook goed te genieten van onder andere Rome Is Falling en Brother Judas.

Hoewel The Killing Angels beter is dan het latere werk van Sabaton, kan niet gezegd worden dat dit briljante materie is. Er zijn genoeg momenten waarop de riffs eerder als opvulling klinken dan dat ze daadwerkelijk iets toevoegen. De songs worden vooral gedragen door het goede zangwerk (en daarmee de pakkende refreinen). Wat spetterende gitaarsolo’s zouden de muziek echt goed doen. Ik hoop dat The Killing Angels een stap in de goede richting is en dat we met een vervolgalbum echt kunnen genieten. Dat ze dan met écht memorabel spul komen aanzetten.

1. King Of The Sun
2. First To Fight
3. Saint Patrick's Day