• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Halford - Live Insurrection
Jaar van release: 2001
Label: Metal-Is Records
Halford - Live Insurrection
Na slechts 1 cd, Resurrection, bracht de band van ex Judas Priest zanger Rob Halford al een live cd uit. Het gaat hier om Live Insurrection, een dubbel-cd uitgebracht in 2001 door Metal-Is Records. Het album bevat 24 live tracks, en 3 nieuwe studio nummers. Zoals het boekje vermeld zijn de live tracks opgenomen op diverse plaatsen op de Resurrection tour in 2000 en 2001, en kunnen daarom van enige kwaliteit verschillen. Het geheel is, net als Resurrection, geproduceerd door Roy Z, die we ook wel kennen van Bruce Dickinson's solo materiaal.

Een groot aantal nummers van Resurrection staat ook op deze plaat, en dat is natuurlijk niet zo vreemd. Resurrection, The One You Love To Hate en Silent Screams zijn net als de studio versies de beste tracks van dit stel. Ook van Fight, een van Rob's vorige projecten, staan een aantal tracks erop, en natuurlijk ontbreken de Judas Priest klassiekers niet. Breaking The Law, Metal Gods, Electric Eye en The Hellion zijn slechts een paar voorbeelden. Ook deze tracks klinken lekker, ook al zijn worden niet door Judas Priest zelf gespeeld.

Op het eerste gehoor klinkt het allemaal fantastisch. De band speelt goed, Rob klinkt als vanouds schitterend, en het aanbod van songs is groot. Totdat je echter in het boekje leest dat sommige nummers niet echt live zijn. Zo zijn sommige nummers niet tijdens een concert zelf opgenomen, maar tijdens een soundcheck of op een dag dat er geen show gespeeld werd, The One You Love To Hate (samen met Iron Maiden zanger Bruce Dickinson) is opgenomen tijdens een soundcheck en een show, en dus later heel goed in elkaar gemonteerd. Life In Black en Light Comes Out Of Black zijn studio opnames die met wat mixwerk van een live-sfeertje zijn voorzien. Als je dit eenmaal weet luister je toch anders naar die nummers, en ga je je afvragen of er niet meer nummers (of delen ervan) opnieuw zijn opgenomen in een studio. Soms klinkt het namelijk net iets te goed, en krijg je niet het gevoel alsof het een live plaat is. Daar ligt dus het echte minpunt van het album.

De drie nieuwe studio tracks zijn waarschijnlijk bedoeld als voorproefje voor een volgend album. Screaming In The Dark is een lekker hard metal nummer, in de stijl van de hardere nummers op Resurrection en Painkiller. Heart Of A Lion is wat rustiger, en klinkt redelijk standaard. Prisoner Of Your Eyes gaat ook niet echt vlot. Dit had wel iets sneller gemogen, en ik hoop dat het volgende Halford album meer nummers bevat zoals Screaming In The Dark, en geen zoals Prisoner Of Your Eyes.

cd 1:
1. Resurrection
2. Made In Hell
3. Into The Pit
4. Nailed to The Gun
5. Light Comes Out Of Black
6. Stained Class
7. Jawbreaker
8. Running Wild
9. Slow Down
10. The One You Love To Hate
11. Life In Black
12. Hell's Last Survivor
13. Sad Wings
14. Saviour
15. Silent Screams

cd 2:
1. Intro
2. Cyberworld
3. The Hellion
4. Electric Eye
5. Riding On The Wind
6. Genocide
7. Beyond The Realms of Death
8. Metal Gods
9. Breaking The Law
10. Tyrant
11. Screaming In The Dark (nieuwe studio track)
12. Heart Of A Lion (nieuwe studio track)
13. Prisoner of Your Eyes (nieuwe studio track)

Koop deze cd nu bij Bol.com

Score: 64 / 100

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 19 juli 2001

Halford - Live Insurrection
Reactie van een op 19-07-2001 om 21:51u

Ik vind het opzich een heerlijk albummetje, goeie nummers!

Maar het is idd belachelijk dat niet alles 'real live' is! Halford moest trouwens consant op z'n monitorretje kijken voor de teksten.... zielige opa :)

Halford - Live Insurrection
Reactie van een op 19-07-2001 om 23:07u

Hoi Tokus. berichtje van Forostar hiero. Helemaal eens met je review, zeker wat je zegt over het minpunt van het album; het klinkt en is waarschijnlijk lang niet allemaal live. Je hoeft je geen zorgen te maken over het volgende studio album. "Prisoner of your Eyes" en "Heart of a Lion" zijn opgenieuw door de Halford-band opgenomen Priest tracks. Priest nam ze ooit op, maar bracht ze nooit uit (er zijn trouwens nog meer onuitgebrachte nummers, waarvan een behoorlijk aantal zal verschijnen op de remasters als bonustracks). Halford vond het een leuk idee om er iets mee te doen. De orginele versies (in elk geval "Prisoner of Your Eyes") zijn / worden opnieuw uitgebracht als bonustracks op de Priest-remasters. "Prisoner of Your Eyes" klinkt totaal anders op het orgineel, is veel langer. De zang is beter en het nummer heeft lange solo's (yeah!). De tekst verschilt een beetje en het refrein wordt anders (mooier) gezongen, met een mooie gitaarmelodie op de achtergrond. Met andere woorden veel beter dan de Halford versie. Dit ter info. "Screaming In the Dark" is voor mij het beste moment van "Live Insurrection". Als het volgende album ook maar iets weg heeft van deze stijl dan kan het bijna niet foutgaan :)

Halford - Live Insurrection