Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Be'lakor - Coherence
Jaar van release: 2021
Label: Napalm Records

Be'lakor - Coherence

We mogen er inmiddels toch wel van uitgaan dat liefhebbers van progressieve melodeath Be’lakor kennen? De Australische groep bracht met Stone’s Reach (2009) immers een prachtalbum op de markt die een exponentiële groei van de fanbase teweegbracht. Ook Of Breath And Bone (2012), dat er goed op aansluit, en het progressieve Vessels (2016) verdienen het om regelmatig op de draaitafel te liggen. Hoe is dat met de vijfde full-length?

Coherence is steviger, zwaarder en directer dan zijn voorganger. Openingstrack Locus doet bijvoorbeeld terugdenken aan de tijd van Stone’s Reach en Of Breath And Bone en ook het atmosferische Valence (één van de hoogtepunten) komt daarbij in de buurt. De typische, springerige typmachineriffs zijn terug en Opeth, Enslaved, In Flames, Anathema en Insomnium lijken nog altijd de voornaamste inspiratiebronnen. Het is weer meer een melodieuze deathmetalplaat dan zijn experimentele voorganger. Dat terwijl er beslist nog veel rustige en filmische passages zijn, waaronder gesproken passages, die als cement tussen de tracks werken. De kalme secties zijn beter dan voorheen geïntegreerd en wat dat betreft doet de collectie composities zijn naam eer aan. Daarnaast lijkt er ook wat Agalloch in de receptuur verwerkt te zijn, zoals blijkt uit Foothold, dat ook in de smaak zal vallen bij Enslaved- en Anathema-liefhebbers.

Bovendien pakken de nummers op Coherence je sneller dan die op Vessels, dat vooral een progressieve groeiplaat is. Dat begint al bij opener Locus, dat alle kenmerkende elementen van Be’lakor bevat: de hese grunts (die soms wel iets van Johan Hegg van Amon Amarth hebben), de fraaie gitaarpartijen, het sfeervolle piano- en toetsenspel en de herkenbare bas- en drumpartijen. Het Opethiaanse, instrumentale Sweep Of Days is niet alleen sfeervol, maar bevat prachtige harmonieën van het gitaristenduo Shaun Sykes en George Kosmas. Die twee zijn al jaren dé voornaamste smaakmakers en ze zijn dat ook nu weer.

Maar meer dan ooit is het anno 2021 een teamprestatie. Coherentie is het toverwoord. Vrijwel alles past in elkaar en sluit goed op elkaar aan. Iedereen krijgt de ruimte die hij verdient. Dit keer staan de baspartijen van John Richardson prominenter in de mix, waardoor het album wat zwaarder aandoet. Bovendien is er een prima samenhang in de mix van Jens Bogren en de mastering door Tony Lindgren is ook dik in orde. Het klinkt filmisch waar het filmisch moet klinken (The Dispersion en Indelible) en het beukt waar het beuken moet (Hidden Window). De wonderschone, melancholische leadgitaarpartijen zijn een streling voor de geest, vooral als ze elkaar naar grotere hoogte stuwen, zoals in Valence.

Coherence is zowel herkenbaar als in voldoende mate vernieuwend. Be'lakor staat garant voor kwaliteit en blijft zich ontwikkelen. Niet alleen technisch en productioneel, maar ook op het gebied van songwriting zijn de puntjes op de i gezet. Kritische fans zullen echter wel enkele punten van kritiek kunnen vinden. Zo episch als From Scythe To Sceptre en Countless Skies van Stone’s Reach is het nieuwe werk namelijk niet, maar fases in Locus, Hidden Window, Valence en het meer dan twaalf minuten durende Much More Was Lost komen heel dicht in de buurt. Deze vijfde full-length is de meest volwassene in de discografie. Het resultaat van de constructieve samenwerking is één van de beste albums van Be’lakor, dat hiermee de weinige fans van progressieve melodeath die deze band nog niet kennen, over de streep zal trekken.

Tracklist:
1. Locus
2. The Dispersion
3. Foothold
4. Valence
5. Sweep Of Days
6. Hidden Window
7. Indelible
8. Much More Was Lost

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 3 november 2021

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.