Semblant - Obscura
Label: Frontiers Music Srl

Semblant - Obscura

Sommige bands danken hun naamsbekendheid aan één grote hit of aan een clip op YouTube die miljoenen keren bekeken is. Zo ook Semblant, waarvan de clip bij What Lies Ahead (het nummer staat op Lunar Manifesto uit 2014) inmiddels meer dan vijfentwintig miljoen views telt. Dat is heel veel voor een relatief onbekende speler binnen de symfonische metal. What Lies Ahead is echter een catchy track die benieuwd maakt naar meer van de Braziliaanse band die zichzelf vernoemd heeft naar Semblance van Epica. Kan Semblant het trucje op het recent verschenen Obscura herhalen?

Nee, dat lukt dit keer niet. Deze derde full-length laat weliswaar een volwassener groep horen, een diverser geluid en wat songs die na een paar luisterbeurten beklijven, maar de plaat voldoet niet aan de hoge verwachtingen op basis van What Lies Ahead. Dat heeft primair te maken met de ondermaatse mix, waarbij de vocalen soms los lijken te staan van de instrumentatie en de snaredrum hard staat in vergelijking met de bas en de toetsen. Daardoor klinkt het geheel onsamenhangend. Je volgt de muziek, die liefhebbers van onder meer Ascend The Hollow, Vintersea, Phantom Elite, The Agonist mogelijk aanspreekt, als het ware op afstand en komt er derhalve nooit lekker in.

Een andere reden is het overmatige gebruik van extreme vocalen, die afbreuk doen aan de mix van groovy, symfonische, gothic, dark, power en progressieve metal. Op de diverse grunts en screams van Sergio Mazul is op zich niet veel aan te merken. Zeker niet aan het begin van het brute Wallachia, maar even daarna overstemmen ze de muziek en de melodieuze zangstem van Mizuho Lin. In Mere Shadow gaan ze overigens prima samen. Dit in tegenstelling tot het catchy Barely Breathing, waarin de overenthousiaste Mazul in de coupletten alle ruimte had moeten laten aan Lin.

De Taiwanese met Braziliaans-Pools bloed imponeert direct in opener Murder Of Crows met zowel haar rockzang en is ook in veel andere nummers de smaakmaker, zoals in de powerballad Porcelain, waarin ze als een Amerikaanse zangeres als Whitney Houston zingt. Ze heeft een overtuigende stem en komt met veel memorabele refreinen, zoals in Dethrone The Gods, Control The Masters (Legacy Of Blood Pt. IV) en Barely Breathing.

Het zijn niet alleen de vocalisten die zorgen voor dynamiek. Ook instrumentaal gebeurt er veel in de composities. Zo is er niet alleen een combinatie van veel verschillende stijlen, maar toont ieder van de vier instrumentalisten zijn kwaliteiten. Zo zijn er de krachtige drums van Thor Sikora (sterk machinaal begin van Left Behind) en de heavy riffs en het soleerwerk (Barely Breathing) van gitarist Juliano Ribeiro. Het piano- en synthesizerspel van J. Augusto blijft doorgaans op de achtergrond, maar het pianospel halverwege Left Behind is juist goed uitgelicht. Het basspel van nieuwkomer Johann Piper is onderbelicht, maar op de stevige momenten zorgt hij wel voor een zware ondertoon.

Zodra de muziek ademt en op momenten dat niet iedereen te veel elementen samenbrengt, maakt Semblant een positieve indruk. Een voorbeeld is het tweede deel van Dethrone The Gods, Control The Masters (Legacy Of Blood Pt. IV). Een ander voorbeeld is de ijzersterke instrumentatie in Wallachia, de stevigste track op het album. Andere uitschieters zijn Porselain en de met veel gevoel ingezongen powerballad Daydream Tragedy.

Er staan ruim voldoende goede ideeën op Obscura, maar de muziek is regelmatig te druk, waardoor die ideeën niet goed uitgewerkt zijn. De gebrekkige productie en mix helpen ook al niet mee. Nu is het wel zo dat naarmate het aantal luisterbeurten vordert de sterke momenten wat beter doorkomen doordat ze steeds herkenbaarder zijn. Wellicht komen de songs live (de band staat op 3 april in Baroeg te Rotterdam) beter tot hun recht. Semblant doet er verstandig aan voor het volgende album aan te kloppen bij technici die het songmateriaal dynamischer en beter gemixt laten klinken.

1. Murder Of Crows
2. Left Behind
3. Dethrone The Gods, Control The Masters (Legacy Of Blood Pt. IV)