Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Interview

Prostitute Disfigurement
Met Roel
Door Lana
Geplaatst in juli 2005
Wie het niet eens is met het Nederlandse prostitutiebeleid kan wellicht heil vinden bij Prostitute Disfigurement. Al enkele jaren maken deze Nederlandse deathmetallers de tippelzones onveilig, en onlangs brachten ze hun nieuwe album Left In Grisly Fashion uit. Tijd om eens naar de stand van zaken binnen de band te vragen.

Prostitute Disfigurement

Dag Roel. Hoe staan de zaken er zo hedendaags voor?

Het gaat met de band en met mijzelf uitstekend! Onze nieuwe CD (left in grisly fashion) wordt erg goed ontvangen en er komen een aantal zeer interessante optredens voor ons aan. We hebben gelukkig niet voor niets 5 jaar aangekloot en tegenslagen gehad, nu gaat het gebeuren!

De laatste tijd is de band voornamelijk bezig geweest met de totstandkoming van de nieuwe plaat "Left In Grisly Fashion". Hoe kijk je terug op dit proces? Was het hard ploeteren of heeft de band juist alle gemak genomen?

Het was zeer hard werken. Dit had met een aantal zaken te maken. Ten eerste hebben we over het schrijven van de eerste 3 nummers (te) lang gedaan, op een gegeven moment was onze vorige CD (Deeds of Derangement) meer dan een jaar uit en we wilden niet te lang wachten met de opvolger. We zijn toen als een gek aan de slag gegaan, dit betekende 1 keer in de week repeteren en 2 keer in de week bij mij thuis aan nieuwe muziek werken. Zo hadden we binnen 3 maanden de rest van de plaat geschreven. Dit moest ook wel want de studio was al geboekt. Tot overmaat van ramp besloot Tim (onze vorige drummer) vlak voor de opnames te stoppen met de band. We hebben toen meteen Michiel (Toxocara) gebeld en hij heeft in 1 maand alle nieuwe nummers geleerd en is met ons daarna de studio ingegaan. Hij is inmiddels een vast bandlid en dit gaat uitstekend. Het was af en toe dus flink stressen.

Op een gegeven moment moet je een gemaakt album kunnen loslaten. Iets waar veel bands moeite mee hebben waardoor ze maar blijven sleutelen en sleutelen, wat het album ook niet altijd ten goede komt. Hoe gaat dat bij Prostitute Disfigurement? Geeft de band haar nieuwbakken telg makkelijk uit handen? En wanneer wordt een album als het ware als "af genoeg" beschouwd om losgelaten te kunnen worden?

Prostitute Disfigurement - Left In Grisly FashionDit is bij ons voornamelijk een geldkwestie, op een gegeven moment moeten wij de CD wel loslaten omdat het budget op is. De plaat is in 8 dagen opgenomen, het voordeel hiervan is dat alles er vrij spontaan op staat alleen heb ik altijd achteraf wel dingen die ik anders had willen doen, als je meer tijd hebt kun je nog wat meer aan details en aan de mix werken maar misschien wordt een CD dan inderdaad te gemaakt. Nu klinkt hij rauw en eerlijk inclusief schoonheidsfoutjes.

Als je bezig bent met een album raak je er op een gegeven moment aan gewend. Aan het geluid, de nummers, de riffs, etc. Inmiddels is "Left In Grisly Fashion" al even uit. Hoe ervaar je het album nu, nu je er even afstand van hebt kunnen nemen? Nog steeds tevreden? Merk je al dingen op waarvan je denkt "de volgende keer..." ?

Ik ben er op zich nog steeds tevreden over, het geluid is helder en agressief, het klinkt niet te zompig en bij mij gaan de nummers nog steeds niet vervelen. Ik vind het nog steeds te gek om ze op een repetitie te spelen. Alleen hebben we het plan om de volgende in het buitenland op te gaan nemen. Onze vorige 2 CD’s zijn in dezelfde studio (Excess) opgenomen en we willen niet teveel in herhaling vallen. Iedere studio heeft toch zijn eigen geluid.

"Left In Grisly Fashion" is het derde album van Prostitute Disfigurement. Op welke punten, vind jij, heeft de band inmiddels de meeste progressie geboekt en wat zijn jouw persoonlijke hoogtepunten op de nieuwe cd?

De meeste vooruitgang is geboekt op het schrijven van echte nummers. Op onze vorige platen stonden altijd wel stukken die of overbodig waren of niet echt iets toevoegde aan het nummer. We hebben nu echt gekeken van wat maakt een deathmetalnummer goed. Voor ons is dit herkenbaarheid, agressie, groovende headbangstukken, solo’s en verschillende soorten zang. We hebben net zolang aan de nummers gesleuteld totdat iedereen er tevreden over was. Dit is in het verleden wel anders geweest.

Uit alle muzikale uithoeken komt de uitspraak dat "Left In Grisly Fashion" het meest diverse stuk muziek is dat Prostitute tot dusver heeft uitgebraakt. Waar is dat volgens jou aan te wijten/danken?

Ik denk dat we nu meer durven, we hoeven niet per sé als een bepaalde deathmetalband te klinken en we durven meer andere invloeden te gebruiken. Voor mijzelf betekent dit meer thrashriffs en solo’s. Dit in combinatie met Niels zijn zieke zang geeft ons hoop ik toch wat herkenbaarheid. We hoeven nu niet meer de bruutste band te zijn, de compositie zelf staat voorop. Ook Niels is wat meer met zijn zang gaan experimenteren want alleen maar in lage regionen zingen wordt op een gegeven moment vervelend. Hier gaat hij in de toekomst nog verder mee aan de slag.

"Left In Grisly Fashion" is voor mijn gevoel een heel donker album geworden. Niet alleen bruut, grof en compromisloos, zoals we van Prostitute gewend zijn, maar er hangt deze keer op 1 of andere manier een heel duister sfeertje om heen. Heel onheilspellend, het doet je op 1 of andere manier bijna thuis blijven uit angst om in een donker steegje gegrepen te worden. Pure opzet of reinste toeval, dat dit album zo uitgepakt heeft?

Er hangt inderdaad een duister sfeertje rond de plaat, wat me overigens prima bevalt. Ik denk dat dit te maken heeft met ons geluid. Het is een geluid dat een band als Dissection ook zou kunnen hebben, het is niet standaard Deathmetal. Ook is de hoes geen standaard bloed en darmen stijl geworden. Je moet eerst goed kijken wat er nou precies op staat vanwege de donkere afdruk. Dit heeft allemaal iets onheilspellends. Ook Niels zijn dubbele zanglijnen lijken zo uit een Evil Dead-film te komen, een film die ook zo’n duistere sfeer heeft.

Qua thematiek wijkt de nieuwe plaat nauwelijks af van de voorgaande twee. Gruwel, geweld, veel bloed, lugubere taferelen. Wordt het niet eens tijd voor een frisse wind of zijn de hoerenverminkers nog lang niet uitgeslacht?

Ik schrijf zelf geen teksten (ik kan dit overigens ook niet) maar als je onze bandnaam ziet heb je toch een bepaalde verwachting. Ik denk dat we tekstueel niet teveel moeten gaan afwijken omdat anders de identiteit van de band verloren gaat. Ik vind het vaak wel oke als een band eens wat anders probeert maar binnen de deathmetal hoeft dit van mij niet zo. Daar leent de muziekstijl zich ook niet echt voor.

Hiermee komen we ook bijna automatisch bij het volgende: Hoe staat de band ten opzichte van de muziek die ze maakt. Is het een hobby, een uitlaatklep, de wil om te chockeren? Welk doel ( voor zover aanwezig) voedt de band haar bestaan?

De band is begonnen uit verveling, totaal niet serieus. Toen de zaken begonnen te lopen zijn we veel meer tijd aan de band gaan besteden om er echt kwalitatief iets goeds van te maken. Een aantal bandleden hebben ook hun andere bands laten vallen en ik denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat iedereen in de band gelooft. We hebben nu de mogelijkheid om gave dingen te gaan doen zoals toeren en festivals en CD’s opnemen met een groter budget. Dit zijn dan ook onze doelstellingen. Verder is voor mij de band ook een lekkere uitlaatklep. Een aanslag op alle degelijkheid in Nederland waar ik zo’n ontzettende hekel aan heb. Als ik vertel in wat voor een band ik speel hebben veel "gewone" mensen meteen hun afkeurend oordeel klaar maar als ik dan vertel waar we allemaal optreden zijn ze ineens jaloers.

Robbie K. van Disavowed en Joey van Pyaemia vallen Niels op het nieuwe album verbaal her en der bij. Als de band 2 willekeurige internationale brulgevaartes zou mogen aantrekken om de gastvocalen te verzorgen, op wie zou de keus vallen en waarom?

Hmmm, dit is meer een vraag voor Niels maar mijn persoonlijke keuze zou uitgaan naar Ben of Wilson van Gorerotted, dit zijn goede vrienden van ons en ze hebben dat kenmerkende Engelse (Carcass)accent wat ik gaaf vind + een vette stem. Wilson heeft in Engeland al eens "She’s not coming home tonight" met ons meegezongen en ik kwam niet meer bij toen ik zag dat hij dit op zijn slippers deed!! Verder zou ik Niels wel eens in combinatie met John Tardy willen horen, ik denk dat menig stereotoren dit niet overleeft en ik zou met kippenvel in de studio staan als hij dit inzingt.

Ook de artwork wordt steeds extremer. Is de band ondertussen niet een beetje huiverig voor eventuele censuurproblemen? Nederland is wat dat betreft vrij tolerant maar er zijn landen die op artworkgebied graag mierenneuken. Mocht Prostitute goed internationaal willen gaan zou dat nog eens een punt kunnen worden. Wat gaat de band in zo'n geval dan doen? De vinger, of toch maar aanpassen?

Het is natuurlijk niet goed als een winkel onze CD om die reden niet wil verkopen. Vandaar dat de eerste 2000 stuks ook in een gecensureerde slip-case zijn gemaakt. Iedereen moet in staat zijn om een CD van ons te kopen, dat is het belangrijkste. Verder hebben we de laatste tijd totaal geen last gehad van censuur dus we gaan gewoon op deze voet verder.

Overigens, over internationaal gesproken, in welke landen kan de doorgewinterde metalhead de Prostitutes inmiddels uit de schappen van de lokale platenboer rukken? Hoe staat het met de bekendheid van de band buiten de Nederlandse grenzen? M.a.w., hoe "underground" is de band nou eigenlijk nog?

Wat betreft de distributiekanalen zit het met Neurotic records wel goed. Onlangs zijn er Australië, Japan en Nieuw-Zeeland bijgekomen dus is de afzetmarkt weer groter geworden. Mocht iemand de CD niet kunnen vinden kan ie hem nog altijd via internet bestellen. Ikzelf ga bijna nooit meer naar de winkel maar bestel alles via internet, veel goedkoper. We zijn nog steeds underground en dit zal ook altijd wel blijven vanwege onze bandnaam en muziekstijl. Toch komen er steeds meer verschillende landen bij waar we kunnen optreden dus dit kunnen we nog steeds uitbouwen. Verder zullen we altijd naast de band moeten blijven werken dus een toer van 3 maanden zit er gewoon niet in. Maar we willen zoveel mogelijk meemaken en de band is een goede pas om dat te kunnen doen en natuurlijk een goed excuus om ons te kunnen misdragen.

In Nederland is Prostitute inmiddels een gevestigde naam binnen de deathmetalscene. Voor mijn gevoel is dat voornamelijk versneld gaan rollen na het memorabele optreden van de band op 't Rotterdams Deathfest in 2004. Eens?

Memorabel optreden... Ik wist niet dat we dat ooit gegeven hebben maar bedankt voor het compliment. Meestal zijn onze optredens memorabel om de dingen die na het optreden gebeuren. Dit was inderdaad een te gekke dag en het heeft ons inderdaad ook geholpen aan een betere platendeal en aan mensen die interessante optredens voor ons willen regelen. Een belangrijke reden dat het nu allemaal wat sneller gaat is ook dat iedereen er nu echt voor wil gaan. Tim (onze vorige drummer) was goed maar kon er niet helemaal voor gaan en Michiel zegt alleen maar "vooruit". Hierdoor hebben we veel meer mogelijkheden m.b.t. toeren etc.

Het debuut van Prostitute Disfigurement, "Embalmed Madness" heeft onlangs een re-release genoten middels Unmatched Brutality Records, die niet de minste bands onder de hoede neemt. Vertel eens wat over deze samenwerking.

Deze deal is alleen maar voor de re-release van die eerste CD, ze vonden die CD te gek en wilden hem opnieuw uitbrengen. Wij hadden hier wel oren naar omdat het een Amerikaans label is en tot nu toe waren onze CD’s in Amerika niet echt goed te verkrijgen. Verder hebben we geen contract met Unmatched Brutality, alleen met Neurotic Records.

Prostitute Disfigurement

Death metal leeft hedendaags als nooit tevoren in ons klein kikkerlandje. Ben jij tevreden over "onze" scene en wat deze allemaal voortbrengt?

Op zich wel, alleen heb ik het idee dat het 3 jaar geleden toch nog sneller ging. Het scheelt natuurlijk veel dat 2 bands die veel bereikt hebben (Pyaemia en Disavowed) even op non-actief staan. Maar binnenkort komt er weer een nieuwe van Severe Torture uit dus er gaat weer meer gebeuren.

De laatste tijd circuleren er trouwens geruchten dat Sinister weer op het gemakje werkende/brainstormende is aan/voor nieuw materiaal. Wat verwacht jij van deze come-back?

Ik zou het niet weten, Aad heeft natuurlijk al kunnen wennen aan de rol als zanger binnen Infinited Hate maar ik ben wel zeer benieuwd hoe het nieuwe materiaal van Sinister gaat klinken. Hun eerste drie albums staan toch op eenzame (Nederlandse) hoogte. Ik hoop dat het weer richting die stijl gaat.

In augustus gaat Prostitute op blitzkriegtour door Nederland en België met o.a. Macabre in de gelederen. Wat kunnen wij van deze tour verwachten?

"Blitzkriegtour"? Is dat de naam? Jij weet al meer dan ik! Het zijn 4 optredens achter elkaar (3 in Nederland en 1 in Belgie) met Macabre en Flesh made Sin. Voor ons is het een goede manier om meer mensen te bereiken, Macabre trekt normaal veel volk en ze zijn een tijdje niet geweest dus ik hoop dat het druk wordt. Verder vind ik Macabre een unieke band en het is geweldig om voor hun te mogen spelen. Het meeste materiaal dat we gaan spelen zal overigens van de nieuwe CD zijn.

Wordt het trouwens ondertussen niet eens tijd voor een volwaardige Europese tour voor de band? Want hoewel Prostitute natuurlijk al her er der dood en verderf over de grens heeft gezaaid moet ( om te beginnen Europa) aan een stelselmatige vernietiging worden onderworpen. Liggen er al plannen op tafel?

Ja hoor, in september gaan we 3 en een halve week op toer door Europa met Exhumed, Severe Torture en Psycroptic. Eindelijk!!!

Voor de rest nog toekomstplannen, mededelingen of opmerkingen die het vermelden waard zijn?

Het meeste heb ik al wel verteld, we zijn nog met wat buitenlandse festivals bezig en we zijn inmiddels al begonnen met het schrijven van nieuwe nummers.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.