• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Sylvaine - Wistful
Label: Seasons Of Mist
Sylvaine - Wistful
Katherine Shepard (artiestennaam: Sylvaine) is een multi-instrumentaliste die in 2014 haar debuutalbum Silent Chamber, Noisy Heart uitbracht. Na wat liveshows tekende ze vorig jaar een contract met Season Of Mist. Op dat label verschijnt medio mei Wistful, de tweede full-length van de Noorse, die in California geboren is en inmiddels in Parijs woont. Hierop krijgt ze hulp van sessiedrummers Stephen Shepard en Stéphane 'Neige' Paut (Alcest), violiste Coralie Louarnika en cellist Thibault Guichard.

De naam Alcest is reeds gevallen. Verder liggen bijvoorbeeld Sigur Rós, Hammock, Explosions In The Sky en The Cure ten grondslag aan de melancholische shoegaze. Doorgaans is de muziek dromerig en rustgevend, zoals de ambient in het dankzij de zang(lijnen) catchy A Ghost Trapped In Limbo, maar Earthbound pakt agressiever uit met screams. De extreme kant duikt in In The Wake Of Moments Passed By ook weer even op, maar het serene karakter overheerst over het algemeen, ook in de hemelse vocalen die doordrenkt zijn van reverb.

In vergelijking met het debuut zit er nog meer diepte in de sound, het drumwerk is interessanter en de tracks duren langer. In het meer dan tien minuten durende Delusions neemt Sylvaine ruim de tijd om de track goed op te bouwen rond een enkel basisidee. De secties vloeien mooi in elkaar over en houden de sfeer goed vast. De plaat bevat veel emotie. Met name in het titelnummer komt het sombere van de eenzaamheid erg mooi naar voren.

Ook al biedt Wistful niet veel nieuws voor de doorgewinterde shoegazeliefhebber, het is beslist een zeer aangenaam en goed geproduceerd en uitgewerkt album. Dreampop, darkwave, shoegaze, post-rock en atmosferische metal komen organisch samen en vormen een sfeervol landschap. Dromerig, niet uitdagend, maar tevens allerminst saai. Muziek om heerlijk bij te ontspannen. Wistful is een grote stap voorwaarts ten opzichte van het debuut en een aanrader voor fans van Alcest en het lichtere werk van Myrkur.

1. Delusions
2. Earthbound
3. A Ghost Trapped In Limbo