• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Artillery - Penalty By Perception
Label: Metal Blade Records
Artillery - Penalty By Perception
Wie van strakke, melodieuze thrash metal houdt, heeft vast wel een of meerdere albums van het Deense Artillery in de kast staan. De band begint in de jaren tachtig heftig en rauw, maar brengt met Terror Squad en het briljante By Inheritance toch ook een stel ijzersterke melodieuzere platen uit. Albums die naast technisch interessant vooral heel toegankelijk klinken. Wie de groep de laatste jaren gevolgd heeft, weet dat de band de afgelopen decennia niet continu actief is geweest. Na het eerste reünie-album B.A.C.K. uit 1999 duurt het immers acht jaar voor er weer iets van de band verschijnt, in de vorm van de live-plaat One Foot In The Grave, The Other One In The Trash.

Het lijkt sindsdien wel of Artillery de schade van die verloren jaren probeert in te halen. Sinds het live-album is Penalty By Perception de vierde studioplaat die het gezelschap op ons afvuurt. Het album is na Legions de tweede cd met zanger Michael Bastholm Dahl. Een prima zanger, zo blijkt opnieuw. Hij doet beslist niet onder voor zijn voorgangers Flemming Rönsdorf en Søren Adamsen. De man beschikt over een groot bereik en weet zowel melodieus als lekker ruw uit te halen. Met name zijn stem maakt songs als Live By The Scythe en Deity Machine tot niet te versmaden thrashers. Thrashers met wederom een duidelijk powermetalrandje. Luister trouwens zeker even naar Cosmic Brain waar gitaartandem Hank Shermann en Michael Denner (Mercyful Fate) een bijdrage aan levert.

Muzikaal is er ten opzichte van de vorige drie albums eigenlijk niets veranderd. Voor een liefhebber van deze vlotte stijl is dat niet zo erg, maar zo af en toe betrap ik mezelf wel op een heel klein beetje ergernis als de rappe, melodieuze riffjes alweer hand in hand gaan met een Arabisch toonladdertje. Toegegeven, de band snoept wat minder uit de muzikale rijkdom van het Midden-Oosten dan voorheen, al duiken zo nu en dan toch weer wat bekende riedeltjes op. Niet echt storend, maar we hebben het allemaal al eens eerder gehoord. Ten tijde van een klassieke track als Khomaniac (By Inheritance) was dat leuk en fris, maar nu vrijwel dezelfde melodietjes elk album terugkeren, weten we het wel een keer.

Artillery was vooral in de jaren tachtig een gezelschap dat zich per plaat opnieuw uit leek te vinden. Die ontwikkeling mis ik de laatste cd's wel. De muziek is nog steeds goed, superstrak en productioneel uitstekend vastgelegd, maar als je de albums die sinds de heroprichting verschenen zijn achter elkaar luistert, dan valt soms een pijnlijk gebrek aan variatie op. Het valt natuurlijk te prijzen als een band vasthoudt aan een eigen sound en die heeft Artillery beslist, maar bij de volgende cd hoop ik wel dat deze club wat nieuwe invalshoeken bedenkt. Anders zou de verveling zo maar een keer toe kunnen slaan en dat lijkt me bij deze topband niet de bedoeling.

1. In Defiance Of Conformity
2. Live By The Scythe
3. Penalty By Perception