• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Artillery - X
Label: Metal Blade Records
Artillery - X
X moet een pittige bevalling voor de Denen van Artillery zijn geweest. Dat kan niet anders na de dood van gitarist en mede-oprichter Morten Stützer in 2019. Aan de verrichtingen op deze tiende studioplaat hoor je dat overigens niet echt af. Artillery waagt zich niet aan droeve doemtonen of tranentrekkende treurnis. Op X is het business as usual. Misschien met een snuifje meer peper, alsof Morten zijn broer Michael en trawanten vanuit het hiernamaals op de hielen zat.

Wie de carrière van het gezelschap de laatste vijftien jaar volgde, weet precies wat te verwachten. Melodieuze, compacte en technisch verzorgde thrash metal met een stevige injectie power metal. Uiteraard met dank aan krachtpatser Michael Bastholm Dahl die nogmaals bewijst over één van de beste stemmen in het genre te beschikken. Dahl weet inmiddels exact wat een Artillery-song nodig heeft en is prima in staat om zijn kunde in pakkende zanglijnen te gieten. Nooit geforceerd of ongenuanceerd, maar altijd melodieus en buitengewoon krachtig.

Dat begint al bij het heerlijk vlotte The Devil's Symphony en het rappe In Thrash We Trust. Vooral het tweede nummer kent een tekst die zelfs menig jarentachtigband de wenkbrauwen zou doen fronsen, maar de voordracht van Dahl is zo overtuigend, dat Artillery me toch inpakt. Dat het vrijwel de gehele plaat uitstekende riffs en solo's hagelt, helpt natuurlijk ook mee. Nieuwe snarenplukker Kræn Meier kwijt zich net als Michael Stützer zeer goed van zijn taak. Knap, want het moet niet eenvoudig zijn geweest om in te stappen bij een familiebedrijf, waarvan net één van de directeuren overleden is.

X voelt net als alle andere Artillery-albums als een compleet pakket. Een plaat waar de liefhebber van het genre gemakkelijk een paar jaar mee vooruit kan. Aangezien de Denen meestal om de twee jaar met een nieuwe schijf komen, past dat allemaal lekker.

Schaf trouwens de speciale editie van deze cd aan, want daarop krijg je in de vorm van The Last Journey een fraai muzikaal eerbetoon aan Morten Stützer. Een interessante track, omdat onder anderen de legendarische, voormalige Artillery-zanger Flemming Rönsdorf meezingt. Heel even klinkt de band dan toch weer als die club die het geniale By Inheritance in 1990 uitbracht. En die plaat blijft toch onovertroffen in de inmiddels omvangrijke discografie. Daar kan ook dit uitstekend geproduceerde album niets aan veranderen.

1. The Devil's Symphony
2. In Thrash We Trust
3. Turn Up The Rage