Sun Caged - Sun Caged
Jaar van release: 2003
Label: Lion Music
Sun Caged - Sun Caged
Op dit album zit ik al een tijdje te wachten. Deze progressieve band uit eigen land liet al door middel van twee demo's horen dat ze vele kwaliteiten hebben. De bandleden zijn ook niet van de minsten. Gitarist Marcel Coenen (waarvan het solo-album 'Guitartalk' onlangs opnieuw uitkwam op Lion music) kennen we onder andere van de band Lemur Voice. Drummer Dennis Leeflang heeft nog een tijdje bij Within Temptation gedrumd. Keyboardspeler Joost van den Broek speelde live mee op de tour van Arjen Lucassen's Star One (en hij is ook te zien op de live dvd van die succesvolle tour). Bassist Rob van der Loo speelde ooit in wat minder bekende bands maar hij raast als een bezetene over zijn veelsnarig bas. En zanger André Vuurboom heeft inmiddels ook al heel wat ervaring achter de rug.

Het album begint een beetje 'spacy' en avontuurlijk met het nummer 'Sedation'. De zanglijnen doen me een beetje denken aan Ayreon en het komt ook niet echt als een verrassing aan als ik daarna lees dat Arjen Lucassen dit album heeft gemixed. Wat ook direct opvalt is dat het album klinkt als een geheel en dat de progressieve sologedeeltes goed bij de nummers passen. Dit maakt de muziek van Sun Caged toegankelijk en aanspreekbaar voor een groot publiek. Bij het titelnummer word ook direct duidelijk dat het wel een metalalbum is. De zware riffs van Marcel Coenen zorgen ervoor dat het metalgehalte heel het album toch vrij hoog is. 'Hollow' (een nummer dat je gratis kan downloaden) is een typische Dream theater-achtige ballade. Het refrein kent een typisch James Labrie zanglijn. Een andere opmerkelijke track is het lange 'Secrets of a flight' dat erg progressief is opgebouwd.

Sun Caged heeft een erg sterk progressief metalalbum afgeleverd dat toch heel toegankelijk is. Dit album zal zeker een ruimer publiek aantrekken dan de modale progliefhebber. Wie een project als Ayreon goed vind, zal dit ook kunnen waarderen. Ik had niet verwacht dat Sun Caged zo'n gebalanceerd album zou uitbrengen. Ook wil ik nog hulde brengen aan de avontuurlijke zang van André Vuurboom. Ik ga ze de komende tournee zeker eens bekijken!

1. Sedation
2. Sun caged
3. Home
4. Soil
5. Hollow
6. Closing in
7. The eight day
8. Secrets of flight
9. Unchanging

Score: 88 / 100

Reviewer: Kristof
Toegevoegd: 13 oktober 2003

Sun Caged - Sun Caged
Reactie van Een_Metalfan op 22-10-2003 om 10:02u

Het is dat ik Marcel Coenen een enorm arrogant mannetje (met nadruk op TJE want 't is een dwergje) gitaar spelen kan hij maar dat kunnen er wel meer. De band Sun Caged zelf is zeer aardig.

Sun Caged - Sun Caged
Reactie van Een_Metalfan op 22-10-2003 om 22:30u

Grappig dat er meer mensen zo over denken, Op zich Sun Caged is wel een goeie band. Maar idd. Marcel Coenen is aardig arrogant.... vind 't een klein minmannetje... zowel in lengte als in houding... maar goed Wie ben je als ik vragen mag :D ben wel nieuwschierig + zijn er nog een paar hier die wel nieuwschierig geworden zijn

Sun Caged - Sun Caged
Reactie van mcoenen op 22-10-2003 om 23:35u

Hmm grappig dat mensen dat vinden terwijl ze me niet eens kennen, ik ben alles behalve arrogant, en het feit dat men dat durft te zeggen zonder hun identiteit vrij te geven vind ik best wel min. De mensen die me wel kennen weten wel beter, en ik maak me ook niet druk om mensen die denken dat ik arrogant ben alleen omdat ik toevallig 20 jaar hard geoefend heb om goed gitaar te leren spelen, iets waar veel andere mensen iets van kunnen leren (kwa discipline). Anyway wel bedankt voor de gave recensie ! Super :)

Sun Caged - Sun Caged