• Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Ram-Zet - Freaks In Wonderland
Jaar van release: 2012
Label: Buil2Kill Records
Ram-Zet - Freaks In Wonderland
Het moet een bekend en voor de band inmiddels frustrerend verhaal zijn: geweldige, innovatieve muziek maken, maar geen fatsoenlijk label dat bereid is toe te happen en ten gevolge geen fatsoenlijke platenzaak waar het materiaal te verkrijgen is. Het is Ram-Zet al vaker overkomen en ik heb er in eerdere recensies al mijn verbazing over uitgesproken, dus daar zal ik niet meer verder op ingaan. Het is zinniger om een toelichting te geven op de eigenzinnige sound van Ram-Zet, voor degenen die nog niet bekend zijn met deze avantgarde metalband.

De titel van deze vijfde telg geeft het schizofrene karakter van de muziek goed weer. Ram-Zet bedient zich van lange, complexe nummers met veel ruimte voor dynamiek, waarin bovendien op fraaie wijze wordt geswitcht tussen het ijzige, Ihsahn-achtige gekrijs van frontman Zet en de buitengewoon krachtige female vocals van Sfynx (die per album meer nadruk lijken te krijgen). De muziek van deze Noren is niet makkelijk te behappen, maar door het sterke songwriterschap is de band in staat om de diverse invloeden tot een logisch samenhangend geheel te kneden.

Nu moet me wel van het hart dat Freaks In Wonderland eigenlijk het eerste Ram-Zet album is dat me lichtelijk teleurstelt, zeker na het ronduit geniale Neutralized. Maar teleurstelling is in dit geval relatief, want volgens mij is deze band zelfs als hij het wil niet in staat om een slecht album uit te brengen. Het niveau van de composities is ook op Freaks In Wonderland weer buitengewoon hoog en de nummers lopen stuk voor stuk over van de ideen en tempowisselingen. Luister alleen al naar openingsnummer Story Without A Happy End, dat zwaar hakkende riffs afwisselt met een lekker freaky akoestisch middenstuk vol bizarre ritmes en extravagante geluiden.

Nummers als I Am en Mojo klinken dan weer iets meer behapbaar door de tamelijk pakkende refreinen, maar voor doorgewinterde Ram-Zet fanaten als ik doen die nummers, ondanks hun kwaliteiten, juist iets te eenvoudig aan. Die doelgroep wordt op zijn wenken bediend met het epische Land Of Fury (met een glansrol voor Sfynx) en het in Diablo Swing Orchestra-stijl eindigende Madre. Afsluiter As The Carpet Silent Falls laat een wat andere kant van deze band horen en klinkt een stuk ingetogener.

Ram-Zet blijft een unieke band die ik zeg het nog maar eens veel meer aandacht verdient dan tot nu toe gegeven is. Freaks In Wonderland is weliswaar niet het beste album van dit bonte gezelschap, maar door zijn relatief toegankelijke karakter wellicht wl een ideale kennismaking voor degenen die nog niet bekend zijn met de overige albums.

1. Story Without A Happy End
2. I Am
3. Mojo