Fireforce - March On
Jaar van release: 2011
Label: 7Hard Records

Fireforce - March On

Sodeju, nu ik zo’n knaller van formaat als March On krijg te recenseren ben ik ineens een stuk minder droevig dat Double Diamond het loodje heeft gelegd, want een dergelijk staaltje metal als Fireforce hier produceert is toch redelijk zeldzaam in Nederland en België! In plaats van het geluid van de vorige band te kopiëren, zet Fireforce namelijk een geluid neer wat naast oldschool toch ook behoorlijk stevig en fris klinkt.

De voornaamste reden dat March On zo heerlijk klinkt, is het feit dat de nummers naast Europese invloeden ook heerlijke odes aan US metal bevatten. Dit betekent dat we naast catchy refreinen en gitaarmelodieën ook aan speed en thrash metal herinnerende gitaarriffs en drumpartijen tegen zullen komen, waardoor Fireforce als een fijne combinatie van Running Wild, Iron Maiden, Vicious Rumours en Iced Earth klinkt. Persoonlijk zijn het voor mij de meer uitgebreide nummers als Horus (Bringer Of Order) en 1302 – Battle For Freedom die me het beste bevallen, waar ‘simpelere’ nummers als Firestorm ook lekker klinken, maar toch in het niet vallen in vergelijking met de twee eerder genoemde pareltjes. Gelukkig gevat het album een gezonde afwisseling van snelle speed metal liederen, meezingers en epics om dit geen groot probleem te laten zijn, helemaal omdat een uit de toon vallende ballad nergens te vinden is.

Zanger Flype (of Filip Lemmens, zoals we hem bij Double Diamond kenden) heeft een fijne, ruige strot, die nergens gepolijst klinkt en vooral puur metal klinkt. Geen Halfordiaanse gillen, maar krachtige lagere vocalen met een Bruce Dickinson tintje als het iets meer de hoogte in gaat. Maar uiteindelijk zal de gitaar bij dit genre toch altijd het meeste in het gehoor springen en in dat opzicht zitten de liefhebbers van strakke riffs, twinleads en heerlijk gevarieerde solo’s hier absoluut goed. Over de ritmesectie zal ik ook niet zwijgen, al moet ik toegeven dat ik hier dan voornamelijk de drumpartijen van Tom Heijnen (Conquestador, Mythlorian) bedoel, aangezien de bas van mij net harder in de mix had gemogen aangezien hij nu een beetje wegvalt tegen al het gitaar en drumgeweld.

Afgezien van de kritiek op de bas heb ik verder niet veel te klagen over de productie: March On klinkt warm, levendig en nergens overgeproduceerd zoals een heavy metal album hoort te klinken. Niet alle teksten zijn even sterk, maar door de fijne zang en de uitstekende instrumentatie zal dit me echt een worst wezen. Om terug te komen op mijn eerdere statement: March On zorgt ervoor dat het verlies van Double Diamond absoluut verzacht is. Zowel de liefhebbers van heavy metal als de melodieuzere thrash metal bands zullen deze plaat met alle liefde omarmen!

1. Coastal Battery
2. The Only Way
3. Firestorm