• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Lååz Rockit - Know Your Enemy
Jaar van release: 1987
Label: Enigma
Lååz Rockit - Know Your Enemy
Uit het rijtje van opvallende thrash metalacts van de late jaren ’80 is Lååz Rockit niet weg te denken. Hoewel deze band duidelijke raakvlakken heeft met US metal, kwamen ze met Know Your Enemy, Annihilation Principle en vooral Nothing$ $acred behoorlijk aggressief uit de hoek. De populariteit van Lååz Rockit beperkte zich helaas alleen echt tot Nederland en Japan. Sinds Dynamo Open Air 1988 hebben deze Amerikanen Eindhoven tot hun tweede thuisstad benoemd.

Met Know Your Enemy sloeg Lååz Rockit in 1987 een andere richting in ten opzichte van City’s Gonna Burn en No Stranger To Danger. Daar was nog sprake van pure heavy metal. Beïnvloed door bands als Metallica en Megadeth hebben deze heren steeds meer thrash metal in hun muziek verwerkt. Op Know Your Enemy is die stap het grootst. Daarom behoort dit album met Annihilation Principle en Nothing$ $acred tot de meest populaire die Lååz Rockit ooit heeft uitgebracht.

De plaat opent met het wat naargeestige intro Demolition. Na de eerste tonen van Last Breath wordt direct duidelijk wat de mindere kanten zijn van dit album. De songs zijn uitstekend, maar het geluid is erg blikkerig. Normaal kan ik erg genieten van een ouderwetse productie, maar dit geheel klinkt wel erg spartaans. Dat neemt verder niet weg dat Last Breath een lekker stevig nummer is. Euroshima is zonder twijfel een hoogtepunt in het bestaan van de band. Dit nummer bevat een van de beste riffs die de Bay Area ooit heeft voortgebracht. Bij Most Dangerous Game weet Lååz Rockit andermaal griezelig dicht bij perfectie te komen. Na een prachtige intro beland je in een ruim vier minuten durend oorgasme. Fantastische refreinen? Headbangmomenten? Lååz Rockit heeft ze in overvloed. De songs die volgen zijn dan wel wat minder goed, maar toch in de meeste gevallen zeer de moeite waard.

Van andere opnames en optredens weet ik dat Michael Coons ongelooflijk goed kan zingen en dat hij een gave uithaal heeft. Dat laatste hoor je ook hier duidelijk terug, maar helaas zijn zijn andere prestaties op Know Your Enemy wat ondermaats. De beste man klinkt hier alsof hij er zojuist een zware tour op heeft zitten of een avond stevig gedronken heeft. Uitzonderingen daargelaten, want Most Dangerous Game is bijvoorbeeld wel weer ijzersterk ingeschreeuwd. De hoofdrol is hier duidelijk weggelegd voor het gitaartandem Phil Kettner en Aaron Jellum. Hun snelle riffs en gierende solo’s weten de songs behoorlijk op te leuken.

Het is vooral de slechte productie die het cijfer naar beneden haalt. Als je daar probleemloos doorheen kan luisteren, dan mag je er rustig tien punten bijtellen. Maar als er dan toch een album gekozen moet worden die goed een heropname kan gebruiken, dan is het Know Your Enemy wel. Massacre Records bracht vorig jaar dit album opnieuw uit en voegde daar een dvd aan toe met het optreden op Aardschokdag 1986. Meer redenen om dit pareltje in huis te halen, kan ik niet bedenken.

1. Demolition
2. Last Breath
3. Euroshima