A Perfect Circle - Mer De Noms
Jaar van release: 2000
Label: Virgin Records
A Perfect Circle - Mer De Noms
Deze band werd anderhalf jaar geleden vaak omschreven als "het nevenproject van Maynard James Keenan, zanger van Tool." Diezelfde Keenan echter verzette zich sterk tegen zulke uitspraken. HIj zag A perfect circle niet als zijn nevenproject, maar als de band van gitarist/songwriter Billy Howerdel. Dan is de vraag natuurlijk, is dit een volwaardige band met eigen smoel, of toch het kleinere broertje van die reeds legendarische band Tool?

Opener "the hollow" is in ieder geval een fantastische song. Stevige riff, lekkere drums en dan...Keenans stem. Zoals we ze kennen: diep, intrigerend en uniek. Het refrein is werkelijk prachtig, barstensvol melodie, schitterende lyrics,. De muziek is iets minder agressief dan Tool, minder gespannen, niet zo duister. Ze straalt meer optimisme uit (alhoewel het nu niet bepaals doorsnee feestmuziek is), ze is vooral een stuk toegankelijker. Ik kan me voorstellen dat Tool-fans A perfect circle goedvinden, maar of dat alle A perfect circle-fans songs zoals "Aenima", "ticks and leeches" of "opiate" goedvinden, is ten zeerste de vraag.

Jammer genoeg is "the hollow" een van de beste nummers van het album, want de daaropvolgende 11 liedjes zijn niet allemaal van even hoog niveau. Zeker de moeite waard zijn "Magdalena" (op het einde zingt Keenan de fantastische rocklyric "I'd sell my soul, my self-esteem...for one taste, one kiss of you my Magdalena" met zo'n overtuiging dat het dagen in je hoofd blijft spoken), Rose (een vrij alternatief klinkende song met desalniettemin een stevige riff), "Orestes" (een schitterende ballad, een van de mooiste die ik ken, met wederom hemelse zanglijnen van Maynard), het lekker rockende "Thomas" (met een zeer heavy einde, één van de niet al te talrijke momenten waarop de band in de buurt van Tool komt) en natuurlijk de song van het album: "Judith". Dit is werkelijk een klasse-song, met door merg- en been snijdende slide-gitaar, harde riffs en lekkere vocalen van Keenan.

De rest van het album is goed, er staan niet echt slechte songs op, maar in tegenstelling tot eenders welk Tool-album blijven de songs niet allemaal even boeiend of intrigerend. Maar op de momenten dat de band wel goed in het vel zit, ontstaat er pure magie, die zich zowel live als in de songs uit. En Keenan, wel, al zet je die man bij een waardeloos punk-groepje, hij blijft de sterren van de hemel zingen...

1. The Hollow
2. Magdalena
3. Rose