• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Kryptos - Force Of Danger
Label: AFM Records

Kryptos - Force Of Danger

Nieuw materiaal van Kryptos weet altijd mijn aandacht te trekken. De sympathieke Indiërs zijn met Force Of Danger toe aan hun zesde langspeler. Met als leus 'Invoking the ‘80s one riff at a time' laat het zich niet raden hoe Kryptos klinkt. De mannen kijken de kunst af bij onder meer Iron Maiden, Judas Priest, Accept en Thin Lizzy. Het is dan ook traditionele heavy metal wat de klok slaat. De mannen mengen die met ruigere invloeden. Vooral de zang van frontman Nolan Lewis is af en toe behoorlijk donker en groezelig. Aanvankelijk was het bijna vijfentwintigjarige kwartet niet erg productief, maar sinds The Coils Of Apollyon (2012) en een deal met het Europese label AFM Records zijn de uitgaven frequenter.

Niet alle Kryptosplaten zijn echter een succes. Afterburner (2019) viel tegen vanwege de weinig pakkende melodieën en het over het algemeen trage tempo. Op enkele uitzonderingen na (de logge titeltrack en Shadowmancer) pakt het viertal het op Force Of Danger beter aan. De kwaliteit van de groep komt het beste naar voren tijdens het rappe, energieke werk. De openingstrack Raging Steel en daaropvolgende songs beuken er gelukkig flink in.

De vele speelse details in het gitaarwerk komen mooi naar voren in de kraakheldere mix en dat geldt ook voor het bas- en drumwerk. Mondjesmaat wordt er gebruik gemaakt van enkele geluidseffecten. De groep laat de instrumenten liever voor zich spreken. Effectieve riffs, aanstekelijke melodieën en kraakheldere gitaarsolo's houden de jarentachtigmuziek springlevend. De clichématige teksten zijn weinig inspirerend, maar de energie waarmee deze door Lewis worden gebracht, zorgt er toch voor dat je ze luidkeels mee wilt brullen.

De algehele uitstraling mag dan ruw en ruig zijn, dat betekent niet dat de band er lomp op los rost. De niet al te complexe muziek zit goed in elkaar. Op kundige wijze worden de aanvankelijk simpele gitaarpartijen uitgewerkt en opgebouwd tot mooie, melodieuze gitaarsolo's door Rohit Chaturvedi. Het schitterende geluid is om je vingers bij af te likken en schijnt tussen de ruige riffs, zang en ritmesectie van bijvoorbeeld Dawnbreakers als een doorbrekende zon in een donker wolkendek.

Liefhebbers van traditionele heavy metal kunnen zich naar hartenlust uitleven met het nieuwste werk van Kryptos. De originaliteitsprijs zal het niet in de wacht slepen en hoewel de band aan het einde van de plaat kiest voor een ietwat voorspelbare, trage afsluiter, is het merendeel van de songs prima headbangmateriaal.

1. Raging Steel
2. Hot Wired
3. Dawnbreakers