• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Kryptos - Decimator
Jaar van release: 2024
Label: AFM Records

-

Kryptos is een van India's bekendste voorvechters van traditionele heavy metal. Het kwartet is al sinds 1998 actief en levert met Decimator zijn zevende langspeler af. In de beginjaren zocht de band nog naar variatie en bescheiden experimenten, maar sinds de mannen hun eerste Europese optredens achter de rug hebben, is daar eigenlijk geen sprake meer van. De platen zijn van een vrij constant niveau. Hier en daar ging het tempo te veel omlaag om te blijven plakken en werd het wat inwisselbaar, maar echt broddelwerk was het gezelschap vreemd.

Ook op Decimator begeven Nolan Lewis (zang, ritmegitaar), Rohit Chaturvedi (gitaar), Ganesh K (bas) en Vijit Singh (drums) zich op bekend terrein. De negen tracks doen denken aan een iets ruwere versie van Judas Priest. Dat komt vooral door het ruige stemgeluid van Lewis. Hoewel Priest duidelijk hoorbaar is in de songstructuren – denk aan de periode Screaming For Vengeance en Defenders Of The Faith van dit grote voorbeeld – zijn er tal van andere bands uit de illustere jaren tachtig waar de mannen van lenen.

Storen doet dat niet, want de uitvoering is wederom om van te smullen. Aan originaliteit hebben de mannen een broertje dood, maar met fantastische, heldere gitaarsolo's die volledig in dienst staan van de pakkende songs en een duidelijk hoorbare, speelse bas die zorgt voor flink wat groove, is het moeilijk om niet enthousiast te worden van deze plaat. Een hoogtepunt is het fijne, melodieuze gitaarwerk in Fall To The Spectre's Gaze, Electrify en In The Shadow Of The Blade. De titelsong, welke wordt ingeluid door de korte, instrumentale interlude Solaris, mag er ook zijn.

Het album vliegt voorbij. Dat ligt niet alleen aan de overwegend rappe, makkelijk grijpende songs, maar ook aan de redelijk korte duur van de songs. Alleen het afsluitende We Are The Night heeft een speelduur van meer dan vier minuten. Qua lengte is het album beperkt, maar liever dat dan een plaat die voortkabbelt. Decimator is een zeer aardige schijf zonder poespas die duidelijk maakt waarom de mannen inmiddels hun sporen op de Europese podia ruimschoots hebben verdiend.

1. Sirens Of Steel
2. Fall To The Spectre's Gaze
3. Turn Up The Heat