Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Kryptos - The Coils Of Apollyon
Jaar van release: 2012
Label: AFM Records

Kryptos - The Coils Of Apollyon

Het Indiase Kryptos bracht aan het begin van het jaar dit derde schijfje, The Coils Of Apollyon, in hun vijftienjarige geschiedenis al uit in eigen land. Gelukkig voor ons en de rest van de wereld tekenden zij in augustus bij AFM Records en kunnen we nu ook genieten van dit sterke staaltje Indiaas musiceren. De heren spelen melodische heavy metal metal met af een toe een een beetje thrash met name in de zang. Dat de band uit India afkomstig is, is op geen enkele wijze terug te horen in de muziek, ze hebben zelfs een ontzettend Europees Brits geluid. Ongetwijfeld zal dat komen door de vele invloeden van bijvoorbeeld Iron Maiden en Judas Priest die er terug te horen zijn op deze plaat.

Het album opent sterk met lekker in het gehoor liggende gitaargedreven melodieën. De zang is ruig, maar goed te verstaan. Hoewel de vocalen, en dan vooral de zanglijnen, het zwakste punt zijn van deze schijf, is deze toch goed te pruimen. Het is vooral dat in een song als Serpent Mage, dat toch al wat trager van tempo is, dit nog eens extra sloom lijkt te zijn door een matige zanglijn. Daarmee heb ik eigenlijk ook het enige echte minpunt aan dit The Coils Of Apollyon genoemd, want voor de rest schopt deze plaat gewoon keihard kont. De geweldige gitaarsolo’s in de trend van bijvoorbeeld Iron Maiden vliegen je om de oren, de nummers steken over het algemeen goed in elkaar, liggen gemakkelijk in het gehoor en zetten direct aan tot een flinke partij headbangen. Meer kun je van een band in dit genre niet verwachten.

Nu dit viertal getekend heeft bij een groot Europees label, hoop ik dat we de komende jaren meer van dit viertal gaan horen dan we de afgelopen vijftien jaar hebben gedaan, want dit is zonder enige twijfel een van de sterkste platen van 2012 voor de liefhebbers van de meer traditionele melodische heavy metal.

1. The Mask Of Anubis
2. The Coils Of Apollyon
3. Serpent Mage