29-09-2020

Paul Di'Anno - Hell Over Waltrop - Live In Germany
Label: Metalville Records
Het zit Paul Di’Anno de afgelopen jaren niet mee. De 61-jarige oud-zanger van Iron Maiden is vaker in het ziekenhuis te vinden dan op het podium. Het heeft hem onder meer zijn positie bij Architects Of Chaoz gekost, de band waarmee hij in 2015 een uitstekend debuut met eigen werk heeft afgeleverd. Het moet nog vervelender zijn dat Di’Anno geen optredens meer kan geven. Hij verdient immers vooral zijn brood met het vertolken van Iron Maiden-klassiekers uit zijn periode bij die band. Om toch nog wat geld in het laatje te brengen, is er de nieuwe live-release Hell Over Waltrop – Live In Germany.

Het betreft een optreden uit 2006 op het Duitse Waltroper Parkfest. Op het affiche zijn doorgaans nauwelijks metalbands te vinden. Voor Di’Anno en zijn band heeft de organisatie een uitzondering gemaakt. Gelukkig wist het publiek het optreden van Di'Anno te vinden, want op de liveplaat zijn genoeg Duitsers te horen die voor de Iron Maiden-nummers zijn gekomen. De helft van Hell Over Waltrop bestaat dan ook uit tracks van de eerste twee platen van Iron Maiden. Daarnaast komen er vijf songs voorbij van zijn andere bands uit het verleden, zoals Killers (Impaler) en Battlezone (Children Of Madness). De tracklist wordt gecompleteerd met twee coversongs; The Faith Healer van de Alex Harvey Band en Blitzkrieg Bop van Ramones.

De begeleidingsband van Di’Anno weet alles zeer adequaat te spelen. Daarnaast is het goed gesteld met de geluidskwaliteit. Hoewel de solo-tracks verbleken in kwaliteit vergeleken met de Iron Maiden-songs, zorgen ze wel voor een afwisselende set. De zwakke schakel is Di’Anno zelf, want zingen zoals in zijn begindagen doet hij allang niet meer. In sommige nummers weet hij zich prima staande te houden, zoals Prowler en Running Free. In andere songs is het niet om aan te horen. Murders In The Rue Morgue had in deze versie echt niet uitgebracht mogen worden.

Ik heb eens een optreden van Di’Anno gezien en heb me prima vermaakt. Het is leuk om de originele zanger van Iron Maiden een keer gezien te hebben, hoe wisselvallig zijn zang en podiumpresentatie ook zijn tegenwoordig. Een live-album beluisteren is echter andere koek. Het is geinig om als aandenken te hebben, maar meer ook niet. Mocht je nog altijd fan zijn van Di’Anno’s live-prestaties, dan zal je aan Hell Over Waltrop in ieder geval geen buil vallen. Er zijn live-releases die slechter van kwaliteit zijn. Dus mochten er nog Di’anno-fanaten bestaan die zijn stuntelige vocalen voor lief nemen, kunnen die naar de winkel rennen.

1. Prowler
2. Murders In The Rue Morgue
3. Impaler