• Tom McGuinness (Manfred Mann) - 80

• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Michael Schenker Fest - Revelation
Michael Schenker Fest - Revelation
De Duitse gitaarheld Michael Schenker is op 64-jarige leeftijd nog behoorlijk actief. Bijna jaarlijks verschijnt er wel een album van hem. Voorheen was dat onder de noemer Michael Schenker Group (MSG) of McAuly Schenker Group. Sinds 2011 is het een aantal jaar Michael Schenker’s Temple Of Rock geweest, maar tegenwoordig verkiest hij de benaming Michael Schenker Fest. Maar hoe hij zijn project of band ook noemt, muzikaal is het altijd dezelfde soort hardrock waar Schenker groot mee is geworden.

Met Michael Schenker Fest werd vorig jaar het debuut Resurrection uitgebracht. Het ‘Fest’-gedeelte in de bandnaam verwijst naar het feit dat er vier zangers uit Schenker’s verleden meedoen. Gary Barden en Graham Bonnet zijn beide ex-zangers van MSG. Robin McAuley zong bij McAuly Schenker Group en Doogie White was de frontman van Temple Of Rock. Deze superformatie staat al sinds 2016 op het podium, maar in 2018 verscheen er dus ook vers plaatwerk. En met Revelation is daar alweer album nummer twee. Alsof vier zangers niet genoeg zijn, wordt voor de track We Are The Voice de huidige Rainbow-zanger Ronnie Romeo van stal gehaald.

Resurrection is niet de boeken ingegaan als meesterwerk. Het is een wisselvallige plaat waarop niet iedere zanger even goed voor de dag komt. Met Revelation gaat de band voor de herkansing. Het resultaat is een collectie songs van gelijkwaardige kwaliteit. Bovendien is geen enkele zanger te betrappen op een zwakke prestatie. De minpunten van het debuut zijn meteen van tafel geveegd. Daar zijn andere minpunten voor in de plaats gekomen, maar daarover later meer.

Het beste krijgen we voorgeschoteld in de eerste helft. Langzame songs, zoals Rock Steady (waarin alle zangers voorbijkomen) en Behind The Smile, lijken uit de jaren tachtig te zijn gekomen door de toevoeging van keyboardpartijen. Ze worden afgewisseld met de fijne rockers Silent Again en The Beast In The Shadows, met een glansrol voor Graham Bonnet, die een stuk aangenamer zingt dan op het vorige album. Schenker heeft voor elk nummer een stel goede gitaarpartijen opgenomen, met als kanttekening dat niet elke solo memorabel is, aangezien hij regelmatig in herhaling valt. Het zijn vooral zijn ritmepartijen en gitaarrifs die indruk maken.

Helaas wordt in de tweede helft de balans verstoord. Snelle nummers voeren de boventoon. Het zijn niet per se slechte tracks, maar het wordt op een gegeven moment wat eentonig. Ze hebben bovendien dezelfde monotone drumpartij en dat werkt na verloop van tijd behoorlijk op de zenuwen. Old Man is als een van de langzamere tracks een welkome afwisseling.

Het kwaad is dan helaas al geschied, want de mindere kwaliteit van de tweede helft van het album zorgt ervoor dat Revelation niet meer dan een degelijk hardrockalbum is. Het blijft wel mooi om de verschillende zangers op één plaat te horen. Ze hebben allemaal hun beste beentje voorgezet, dus Revelation is vooral een aanrader voor fans van klassieke hardrockvocalen.

1. Rock Steady
2. Under A Blood Red Sky
3. Silent Again