Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Fallujah - Undying Light
Jaar van release: 2019
Label: Nuclear Blast Records
Fallujah - Undying Light
Met het toetreden van Anthony Palermo is Fallujah aan een nieuwe periode in zijn carrière begonnen. Op Complexity (festival in Haarlem) konden Nederlandse fans al van dichtbij ervaren dat de nieuwe frontman een heel ander stemgeluid heeft dan zijn voorganger. Daar blijft het niet bij, want ook op instrumentaal vlak zijn er veranderingen.

De eerste luisterbeurten is Undying Light dan ook wennen. Allereerst vanwege de vocalen, die meer metalcore- dan deathcoregeoriënteerd zijn. De grunts hebben plaatsgemaakt voor hoge screams. Dat leidt tot veel discussie onder de fans. Het ene deel kan er helemaal niets mee en vindt ze niet passen. Het andere deel juicht dit andere type, gevarieerdere extreme vocalen juist toe. Anthony is trouwens geen onbekende voor de bandleden. Hij zit samen met bassist Bob Morey in Underling en was al betrokken bij Fallujah ten tijde van het debuutalbum The Harvest Womb (2011).

Er zijn dit keer geen gastartiesten te horen. Helaas geen vrouwelijke, cleane vocalen dus die voor afwisseling zorgen, maar veelal screams. Ondanks dat Anthony wel wat varieert, nemen de hoge screams een aanzienlijk percentage van de vocale bijdragen in. Wat meer afwisseling had op zijn plaats geweest. Gelukkig zijn er hier en daar wat passages met heldere, kalmerende zang (in het emotionele Dopamine en in het dromerige, The Ocean- meets Alcest-achtige The Ocean Above).

De naar de gelijknamige Irakese stad vernoemde band speelt nog altijd atmosferische, technische deathcore met progressieve metal- en post-metaltwists. Het nieuwe songmateriaal is evenwel in zijn opzet veel sfeergerichter en bevat minder etherische, kosmische leads. Groovy riffs zijn er nog wel, bijvoorbeeld in Hollow en Departure, maar ze staan wat zachter is de mix dan voorheen. Ze zijn bovendien cleaner, zodat deze release iets meer ademt dan zijn voorganger. Het resultaat is een plaat die afgezien van de screams minder agressief overkomt, meer voelt als een roes en één die het van zijn sfeer moet hebben.

Van pakkende ideeën moet deze vierde full-length het echter niet hebben. Eén van de songs die het beste blijft hangen, is Distant And Cold. Het is een doomy post-metaltrack, die geheel is voorzien van dromerige, heldere zang met een bijna psychedelische touch. Even geen technische hoogstandjes, zoals in Eyes Like The Sun, maar darkmetalriffs en zweverige leads. Ook Sanctuary is een blijver. Onder andere omdat dit nummer met zijn techdeathbenadering (Obscura) en intelligente plaatsing van het halfclean gezongen refrein net als Distant And Cold wezenlijk anders klinkt dan de rest van de songs.

Andere highlights zijn Last Light, waarin de open akkoorden mooi samengaan met de leadpartijen, en Ultraviolet, dat dreigend begint à la Nero Di Marte, en stevig en gefocust vervolgt met wat Gojira-achtige grooves en soleerwerk.

Kritiek is er echter ook. Zo gebeurt er vanwege de straightforwardbenadering minder interessants op instrumentaal gebied. Daarnaast heeft Fallujah moeite met spanning opbouwen en nummers maken met een kop en staart. Zo voelen sommige songs onaf en kunnen ze vlak overkomen. Opeens zijn ze afgelopen of is er een fade-out die wat makkelijk gekozen lijkt boven de optie om echt een treffende punt achter een compositie te zetten. En hoewel er variatie tussen de songs zit, grijpt de groep wel vaak op dezelfde vibe en aanpak terug. Bovendien blijft het aantal memorabele ideeën of songs zeer beperkt, met als gevolg dat het album bij vlagen voortkabbelt.

Undying Light blijft dus helaas achter bij de hoge verwachtingen. Het is net als de rest van de discografie van de formatie uit Californië een release die je vaker moet beluisteren om deze op waarde te kunnen schatten. Je gaat in de muur van geluid steeds meer ideeën oppikken die de complexe puzzel steeds completer maakt. Neem het onderscheidende drumwerk in Hollow en de progtwists in de ritmiek van Dopamine. De herinneringswaarde is niet hoog, maar wie zich laat meevoeren door de sferische stroom van klanken en de sociaalkritische teksten, haalt hiermee een aardig album in huis. Toch heeft Fallujah in het verleden beter gepresteerd.

Tracklist:
1. Glass House
2. Last Light
3. Ultraviolet
4. Dopamine
5. The Ocean Above
6. Hollow
7. Sanctuary
8. Eyes Like The Sun
9. Distant And Cold
10. Departure

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 9 april 2019

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.