Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Cellar Darling - The Spell
Cellar Darling - The Spell
Voor degene die het nog net weet: Cellar Darling is de band van de drie ex-Eluveitie-leden Anna Murphy (vocalen, fluit en draailier), Merlin Sutter (drums) en Ivo Henzi (gitaar). Het trio kwam een paar jaar geleden met het debuutalbum This Is The Sound. In korte tijd is er enorm veel werk verzet om nog geen twee jaar later een concept-album op de markt te brengen.

En wat voor één! The Spell is een grote sprong voorwaarts voor de Zwitserse metalband. Op het debuut vind je vooral melodieuze en catchy nummers met folky elementen, maar op de gelaagde opvolger gaat het drietal muzikanten een stuk verder met een verhaallijn en progressieve songs. Dat blijkt nog niet direct uit Pain, dat op het debuut had kunnen staan, maar de tekst neemt je al mee in de belevingswereld van de protagonist. Het concept gaat over een meisje dat verliefd is op de dood. De dertien nummers vormen elk een hoofdstuk.

Het concept is prachtig omgezet in tekst, muziek en sfeer. De eerste track die je echt meezuigt in het verhaal, is Death. Vooral het middelste deel met doomriffs en een bijna King Crimson-achtige dwarsfluitsolo is prachtig. Ook daaromheen gebeurt er veel met proggy riffs, spanningsopbouw middels getokkel en avontuurlijke ritmewisselingen. En wat te denken van de zanglijnen die geïnspireerd zijn door Anneke van Giersbergen en Chelsea Wolfe? Prachtig!

Daar blijft het gelukkig niet bij. Ook het schitterende Love, waarin zang, een keyboardpartij, strijkers- en gitaarpartijen harmonieus bijeenkomen, is super. Ze stuwen elkaar naar grote hoogte terwijl de ritmiek in verschillende maatsoorten, waaronder 11/8, plaatsvindt. Uitstekende songwriting! Een ander voorbeeld daarvan is Hang, dat verrijkt is met subtiel drumwerk, een dwarsfluitsolo en prachtige zanglijnen. In het titelnummer staat Anna centraal met zowel een draailiersolo als een memorabele zanglijn (die enigszins herinnert aan Avalanche van het debuut).

Je kunt een boek schrijven over deze release. Er gebeurt heel veel. En dat allemaal zonder de compositie uit het oog te verliezen. En dat is knap. Insomnia (Tool meets Tori Amos en Anneke van Giersbergen) is net als Burn, Drown en Pain in bepaalde passages wat steviger, wat directer en toegankelijker, maar nog altijd uitdagend en sfeervol. Zo bevat deze track naast een technisch indrukwekkende draailiersolo een orgel- en pianopartij. Sommige elementen zorgen voor een progrockvibe à la jaren zeventig, maar even later begeef je je in de jaren negentig. Het combo slaagt er knap in om deze twee era’s te combineren in spannende composities. In Love Pt II een ritmetwist, een mooie akkoordenprogressie in Fall; het kan niet op.

Deze rijke tweede full-length is een genot voor het oor. Dat Cellar Darling hiermee zou aankomen, hadden weinig mensen voorspeld. The Spell is van begin tot eind een knap concept-album, dat ook in een audiobookversie verkrijgbaar is, waarin Anna vertelt over het concept. Sfeervol en avontuurlijk zijn de twee kernbegrippen die op deze tweede full-length van toepassing zijn. En dat is een groot verschil met This Is The Sound, dat het vooral van een aantal catchy songs moet hebben. Ook mooi, maar deze opvolger is van een veel hoger niveau. Beslist jaarlijstmateriaal!

1. Pain
2. Death
3. Love