• Paul Stanley (Kiss) - 70
  • Sid Wilson (Slipknot) - 44
  • Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Cellar Darling - This Is The Sound
Cellar Darling - This Is The Sound
“This is who we are, This Is The Sound”, aldus Anna Murphy, Ivo Henzi en Merlin Sutter. De drie muzikanten zijn vooral bekend van Eluveitie. Ze waren reeds van plan om samen een project te vormen, maar door de split met de band waarmee ze meer dan tien jaar tourden, kwam het project Cellar Darling (vernoemd naar het gelijknamige solo-album van Anna) in een stroomversnelling. Gedeeltelijk is dat noodzaak, want eerder kregen de drie nog loon van Eluveitite, maar nu dus niet meer. Murphy moest vanwege een tekort aan inkomsten haar appartement al verlaten omdat ze de huur niet meer kon betalen en Merlin woont in de oefenruimte.

In vergelijking met Eluveitie klinkt Cellar Darling zoeter. Dat komt grotendeels door het ontbreken van extreme vocalen. De plaat begint zeer aangenaam met de ideale opener Avalanche, waarin direct de hurdy-gurdy en vocalen van Anna te horen zijn. Van Black Moon is reeds een clip verschenen. Hierin komen de sterke riffs tevoorschijn en een progrocktouch uit de jaren zeventig. Het refrein is zeer aanstekelijk. Ook het lichtere, zwierige Challenge kan op goedkeuring rekenen.

De release wisselt wat tussen lichtvoetige en heavier songs, maar te allen tijde is de muziek melodieus. Het verhalende Six Days klinkt anders, als een sfeervolle mix van occulte rock, klassieke muziek, Devin Townsend en Gojira. Zo is er voldoende afwisseling: een mix van melodieuze metal, jarenzeventigrock à la Luciferian Light Orchestra (The Hermit) en filmische momenten. Dat kan zeker in het tweede deel wat richtingloos aanvoelen voor bepaalde luisteraars, maar hoeft geen no-go te zijn.

Vocaal heeft het af en toe wel wat weg van Anneke van Giersbergen, Amy Lee, Muse, Archive, Björk en Alanis Morissette. Anna heeft een heldere, melodieuze en lieve stem. Ook al gaan de teksten onder andere over de dood en de apocalyps, toch geeft ze met haar vocalen een zachte touch aan het geheel. Mede dankzij de memorabele refreinen blijven veel nummers hangen. Met name de eerste helft van de plaat staat vol met hoogtepunten. De tweede telt er wat minder. Rebels, waarin de klassieke muziek en de hurdy-gurdy goed vertegenwoordigd zijn en Under The Oak Tree… zijn vermeldenswaardig. In …High Above These Crowns laat ze in het begin haar vocale bereik gelden en in het folky Hedonia zingt ze in haar eigen taal.

Het is Cellar Darling gelukt om binnen een jaar na oprichting een mooie plaat te maken. Deze is niet over de hele lengte even sterk, maar er staan voldoende uitschieters op en nergens wordt de ondergrens doorbroken. Het ontbreekt wat aan richting, maar de plaat is anderzijds heel divers. Soms straightforward, soms progressief, dan weer direct, dan weer verhalend. Een prettige, hernieuwde kennismaking met drie leden die hopelijk met dit album voldoende gaan verdienen, zodat ze de huur van een appartement kunnen opbrengen.

1. Avalanche
2. Black Moon
3. Challenge