Alcatraz Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in juni 2025 werd uitgebracht?

After Taste - Hungry For Life
Alestorm - The Thunderfist Chronicles
Austere - The Stillness Of Dissolution
Buckcherry - Roar Like Thunder
Ceremony - Solitary Bleed
Cryptopsy - An Insatiable Violence
Fallujah - Xenotaph
Fragmentum - Warriors Of Chaac
Gaahls Wyrd - Braiding The Stories
Gruesome - Silent Echoes
Heaven Shall Burn - Heimat
Hellevaerder - Fakkeldragers
Inhuman Condition - Mind Trap
Katatonia - Nightmares As Extensions Of The Waking State
King Witch - III
Lord Belial - Unholy Trinity
Malevolence - Where Only The Truth Is Spoken
Neil Young & The Chrome Hearts - Talkin’ To The Trees
Shadow Of Intent - Imperium Delirium
Sodom - The Arsonist
Turnstile - Never Enough
Volbeat - God Of Angels Trust
White Snake Of Blackened Maze - The Ocean Of Truth
Winterblind - Ego
een ander album uit juni 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juli:
  • Pitfest
  • Valient Thorr
  • 12 juli:
  • Pitfest
  • 13 juli:
  • Cradle Of Filth en Nervosa
  • Valley of the Sun, Earth Tongue
  • 15 juli:
  • Battlesnake
  • Carach Angren
  • 16 juli:
  • Anal Vomit en Total Annihilation
  • Battlesnake
    11 augustus:
  • Between The Buried And Me en Rezn
  • The Fall Of Troy, Boneflower en Meth
Kalender
Vandaag jarig:
  • Daniel MacMaster (Bonham)† - 57
  • Dave Fortman (Ugly Kid Joe) - 58
  • Hank Shermann (Mercyful Fate) - 67
  • John Douglas (Anathema) - 53
  • Larry Barragán (Helstar) - 61
  • Richie Sambora (Bon Jovi) - 66

Vandaag overleden:
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore) - 2005
Review

Maiden United - Empire Of The Clouds
Jaar van release: 2018
Label: Yazmine Park

Maiden United - Empire Of The Clouds

Maiden United begon als een project om eens wat anders te doen met de muziek van Iron Maiden dan andere coverbands. Inmiddels heeft roerganger Joey Bruers met medewerken van een flinke hoeveelheid getalenteerde artiesten drie langspelers gevuld met akoestische bewerkingen van klassieke Maiden-songs, treedt de formatie op in binnen- en buitenland en stond er voor begin 2018 een groots spektakel op het programma. Bij een speciaal optreden hoort een bijzonder muzikaal hoogtepunt. Bezoekers van het concert dat Maiden United in januari dit jaar gaf in Koninklijk Theater Carré werden verrast met een bewerking van Iron Maidens ambitieuze lied Empire Of The Clouds. In het nummer wordt het trieste lot bezongen van de R101; een van de grootste luchtschepen ooit gebouwd. Het is nu verkrijgbaar op elpee en dubbel-ep.

Het is geen eenvoudige opgave om van een pompeus metalnummer dat doorspekt is met solo’s, progrockelementen en grote instrumentale partijen een akoestisch geheel te maken dat kan bekoren. Maiden United heeft ervoor gekozen het werk in vier delen te knippen en het te voorzien van een verteller (Edward Reekers) die een beschrijving geeft van de tijdsgeest, het schip zelf, de ramp en de nasleep. Het heeft daardoor de vorm gekregen van een hoorspel.

De groep muzikanten gunt zichzelf de tijd voor een langgerekte opbouw in het eerste deel. Langzaamaan wordt het melancholieke hoofdthema geïntroduceerd door onder meer de cello (Perttu Kivilaakso) en piano (Huub van Loon). Het hammondorgel (Thijs Schrijnemakers) zorgt voor binding, terwijl aanvankelijk de rol van de gitaar (Ruud Jolie), drums (Mike Coolen) en bas (Joey Bruers) beperkt zijn. De vocaliserende zanglijnen van Wudstik zijn in de opening uiterst sfeervol en zullen later veelvuldig terugkomen.

Het tweede deel vertelt het verhaal van de R101 vanaf de bouw tot aan de ramp. Wudstik doet dat vol overtuiging en drama, maar kiest voor een ingetogenere benadering dan Bruce Dickinson. Dat geldt eigenlijk voor het complete nummer. Waar Maiden zelf kiest voor een groots en statig geheel met een enorm pompeus instrumentaal middendeel, maakt Maiden United het klein en intiem zonder daarbij in te boeten aan vertelkracht. Wudstik krijgt de ruimte voor sterke uithalen die hem over het algemeen goed afgaan en ook de instrumentalisten mogen hier en daar schitteren met een bescheiden hoofdrol.

De ramp in het derde deel is wellicht een van de zwakkere momenten van de plaat, maar dat heeft mogelijk meer te maken met de hoekige partijen van het origineel. De geluidsband met geschreeuw in dit stuk is bovendien erg luid en voelt als een behoorlijke breuk met de ingetogenere eerste delen en ook met het daaropvolgende slotakkoord, dat met een aanzwellend geluid bijna de vorm van postrock krijgt. Maiden United sluit zijn Empire Of The Clouds af met een nederige, warme piano- en zangpartij.

Zonder het succes dat dit nummer live had, zou deze dubbel-ep niet zijn verschenen. Het werk is live dan ook net zo indrukwekkend als op plaat. Uiteraard klinkt het bij een optreden ruiger en wilder en worden er (kleine) fouten gemaakt. Dat mag de pret echter niet drukken. Het is niet voor niets dat op de liveversie duidelijk een vrouw te horen is die laat weten hoe geweldig ze het vindt. Een klein punt van kritiek op het livegedeelte is dat het applaus wat scherp is, maar tegelijkertijd blijft zo wel het livegevoel goed behouden. Verder is de geluidsband in het derde deel ook hier wel erg aanwezig. Al met al is het echter een geslaagde registratie van een bijzondere avond.

Als extraatje bevat de cd-versie een akoestische versie van Killers met Wudstik op zang. Het nummer verscheen eerder op het album Remembrance (2015) met Damian Wilson als vocalist. Het is een leuke kers op de taart voor Maiden-liefhebbers die hun favoriete muziek eens op een andere wijze willen horen. Maiden United slaagt er met deze ep in een groot rockepos terug te brengen tot sfeervolle stemmingsmuziek zonder dat het daarbij aan kracht inboet.

Tracklist:

CD1:
1. Empire Of The Clouds Part 1
2. Empire Of The Clouds Part 2
3. Empire Of The Clouds Part 3
4. Empire Of The Clouds Part 4

CD2:
1. Empire Of The Clouds Part 2 Live In Carré
2. Empire Of The Clouds Part 3 Live In Carré
3. Empire Of The Clouds Part 4 Live In Carré
4. Killers ft. Wudstik (cd exclusive)

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 13 juni 2018

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.