• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Maiden United - Mind The Acoustic Pieces
Jaar van release: 2010
Label: Eigen beheer
Maiden United is als project ontstaan in 2006 nadat de Nederlandse Iron Maiden fanclub Joey Bruers (Up The Irons) had gevraagd om een bijzonder optreden te verzorgen. Joey verzamelde een aantal bevriende muzikanten om zich heen en samen verzorgden zij een akoestische vertolking van een aantal Iron Maiden klassiekers die speciaal voor deze gelegenheid van nieuwe arrangementen waren voorzien. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en is Maiden United een echte band geworden die in de huidige bezetting niet uit de minste muzikanten bestaat. Naast Joey Bruers, die de Steve Harris van Maiden United is, horen we Ruud Jolie (Within Temptation) op gitaar, Marco Kuypers (Cloudmachine) op piano en Mike Coolen (Within Temptation) op drums. De zang wordt door niemand minder dan Damian Wilson (Threshold, Ayreon) verzorgd.

Op Mind The Acoustic Pieces geeft Maiden United een akoestische vertolking van het integrale Piece Of Mind album van Iron Maiden. De meeste metalfans zullen vast en zeker bekend zijn met dit album. Persoonlijk behoort het tot n van mijn favoriete Iron Maiden albums en ik heb het dan ook grijs gedraaid. Toch weet Maiden United me met de akoestische interpretatie van de overbekende nummers te verrassen. De band slaagt er mede dankzij nieuwe arrangementen in om de nummers zodanig te vertolken dat ze weliswaar herkenbaar en vertrouwd, maar van de andere kant toch verrassend en nieuw klinken. Wat mij persoonlijk vooral opvalt is dat met name de wat mindere nummers van Piece Of Mind erg goed uit de verf komen. Ik noem met name Sun And Steel en Quest For Fire, waarvan ik de nieuwe Maiden United versies eigenlijk beter vind dan de originele versies. Dit komt wellicht mede door de zang van Damian Wilson die veel sfeer in de nummers weet te leggen en werkelijk een schitterende prestatie levert. Op het album wordt een gastbijdrage verzorgd door Anneke van Giersbergen die te horen is in To Tame A Land. Anneke Van Giersbergen gaat op dit nummer een vocaal duet aan met Damian Wilson wat een fraai resultaat oplevert en wat mij betreft het hoogtepunt van het album vormt. Overigens is ook het artwork van het album bijzonder fraai. Net als de muziek ademt het de sfeer van het bekende Piece Of Mind maar vormt het toch een geheel nieuwe interpretatie.

Maiden United slaagt erin om Piece Of Mind zodanig te vertolken dat het herkenbaar maar toch verrassend klinkt. Naast het album is ook een single verschenen van The Trooper met daarom een alternatieve versie van Sun And Steel met Anneke Van Giersbergen die zeker de moeite waard is. Voor fans van Iron Maiden is Mind The Accoustic Pieces een absolute aanrader!

Tracklist
1. Where Eagles Dare
2. The Trooper