Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • André Olbrich (Blind Guardian) - 57
  • Andy Kerr (Ashes Of Eden) - 41
  • Bobby "Blitz" Ellsworth (Overkill) - 65
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned)† - 53
  • Gary Young (Pavement) - 71
  • Marjolein Kooijman (The Gathering) - 44
  • Mikael Ehlert (Hatesphere) - 51
  • Niko Kalliojärvi (Amoral) - 40
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder)† - 43
  • Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42
Interview

Grimm
Met Heer Antikrist
Door Nicole
Geplaatst in november 2007
Eerder dit jaar kwam Heksenkringen van Grimm uit en ondergetekende had de eer om deze plaat te mogen reviewen. Na een wat twijfelachtige eerste luisterbeurt heeft deze plaat toch flink wat indruk weten te maken. Heer Antikrist van Grimm vond tijd om onze vragen te beantwoorden en het resultaat kan je hieronder lezen.

Grimm

Allereerst heb ik het internet afgezocht naar meer informatie rondom Grimm, maar ik kwam niets tegen over het ontstaan van de band. Dus daarom als openingsvraag: kun je iets meer vertellen over het ontstaan en de geschiedenis van de band Grimm? Zo zag ik dat jullie al sinds 1996 bestaan, maar jullie hebben nog maar twee albums uitgebracht. Is hier een reden voor?

In tegenstelling tot de meeste bands, is bij Grimm het verleden niet echt belangrijk. Er zit niet echt een logische ontwikkeling in de muziek, het zijn namelijk momentopnames van mijn gevoelens en ideeën, vertaald naar muziek. Zo was ik in de beginjaren geobsedeerd door Noorse mythologie en traditionele Scandinavische volksmuziek, nu ben ik veel meer bezig met spiritualiteit en occultisme. Twee totaal verschillende werelden. Mijn muziek is mijn identiteit, en op dit moment is die een stuk zwartgalliger en occulter dan ten tijde van de vorige twee albums. Dat het lang heeft geduurd is slechts een optelsom geweest van bezettingswisselingen en gebrek aan motivatie. Eigenlijk waren het twee verschillende bands met alleen dezelfde naam.

Hoe komen jullie bij de naam Grimm? Staat het voor het soort muziek dat jullie maken? Vanwaar de schrijfwijze met 2 M-en?

We hadden de naam en het logo al voordat we de band begonnen. Inspiratie moet je benutten om op het moment dat je hebt, ook al heb je nog geen vast doel voor ogen. Grimm is niet zomaar een bandnaam, het is een benaming voor de spirituele bron, het hogere bewustzijn, de essentie die onze gedachten levend houdt. Dat Grimm met dubbel “m” gespeld wordt, is voornamelijk omdat het een naam is, wat eigenlijk los van grammaticale regels staat. Daarnaast kan het ook gezien worden als dichterlijke vrijheid, kunstzinnig gebruik van taal staat namelijk los van grammaticale regels.

Verwijst Grimm dan naar de gebroeders Grimm en hun sprookjes?

De naam Grimm komt niet direct van de gebroeders Grimm af nee. Maar we hebben er wel aan gedacht toen we de naam verzonnen, dat mensen het zich af zouden kunnen gaan vragen. Dat is het mooie aan een woord met meerdere betekenissen die allemaal van toepassing kunnen zijn. Zij hebben overigens die sprookjes niet zelf verzonnen, maar volksverhalen verzameld en die opgeschreven ;D

En hoe zijn jullie op de titel voor Heksenkringen gekomen?

Wat betreft de titel: Heksenkringen zou sowieso de naam van het album worden, zo gauw het woord voor het eerst mijn gedachten betrad. Het was een goede benaming, eigenlijk een symbool voor wat ik uiteen wilde zetten. “Heks” gebruik ik als metafoor voor “vrije geest”, “iemand die zich niet beperkt voelt door enige conventies of gevestigde moraal, maar die zijn eigen moraal schept en weigert toe te geven aan slaafse onderdanigheid, minderwaardigheid of enige gebondenheid aan welk bestaand of verzonnen opperwezen”.

Nu ben ik zelf nog niet bekend met jullie vorige plaat Dark Medieval Folklore, maar hoe zou je zelf de ontwikkeling van Dark Medieval Folklore ten opzichte van Heksenkringen willen omschrijven?

Zoals ik eerder al zei, Heksenkringen heeft in feite niets van doen met ons eerdere werk, wat een geheel nieuwe stijl voor ons is. Eigenlijk zijn het twee totaal verschillende albums. Dark Medieval Folklore is een stuk vrolijker en dansbaarder, met als uitgangspunt de traditionele Germaanse volksmuziek, terwijl op Heksenkringen de duistere kant van de middeleeuwen het uitgangspunt vormt. Heksenkringen heeft een grotere filosofische inslag en is een stuk agressiever.

Jullie hebben ook een ander label dan ten tijde van Dark Medieval Folklore. Wat is de reden geweest van deze wisseling?

Goatowarex is echt een undergroundlabel, leuk als opstapje voor beginnende bands, maar als je echt meer uit je muziek wilt halen schiet het gewoon te kort. Bovendien was de communicatie ook niet echt om over naar huis te schrijven. De eigenaar is een goede, maar vooral wazige kerel hehe. Jammer voor het label, want in principe doet hij goede zaken. Maar goed, toen we een deal bij Displeased konden krijgen, was de keuze snel gemaakt.

Het is wellicht wat laat, maar alsnog gefeliciteerd met het uitbrengen van het album Heksenkringen! Ben je hier tevreden over of zie je nog enkele puntjes van kritiek? Persoonlijk vond ik de productie niet helemaal in orde, zo staat de zang erg zacht ten opzichte van de instrumenten.

Dank u! Ik ben over het algemeen erg tevreden over het album. De geluidskwaliteit past erg goed bij het soort muziek en ook qua distributie hebben we zeker niet te klagen gehad, Heksenkringen heeft de hele wereld zo ongeveer wel gezien. Over de kwaliteit van de nummers ben ik uiteraard tevreden, anders had ik ze niet aangeleverd ;D Al gaat op het nieuwe album wel de vernieuwde, meer occulte, melancholieke sfeer meer uitgewerkt worden, de nummers samen gaan meer een geheel vormen. Ik vind persoonlijk de zang perfect in balans met het instrumentale deel, niets op aan te merken. Wat er wel verbeterd gaat worden op het volgende album, is de kwaliteit van de zang. We hadden nu bewust de ruwe kantjes eraan laten zitten omdat het zo meer zijn natuurlijke klank zou behouden. Wat eigenlijk goed bij folk past, omdat het van oorsprong echt livemuziek is, waarbij de geluidskwaliteit ondergeschikt was aan het vermaak en de boodschap erachter. Maar het volgende album vereist toch een wat meer gepolijste zang, daar de nummers zelf duisterder en ruwer gaan klinken en zo het contrast daartussen meer benadrukt wordt. De stijl van zingen zal ook iets meer de operakant op gaan.

Hoe verliep het proces van nummers schrijven? Hebben jullie hier een bepaalde structuur voor bijvoorbeeld? En hoe verliep het studioproces in Horst?

Grimm - HeksenkringenHet schrijven van nummers verloopt eigenlijk altijd volgens een vast patroon: ik schrijf de basis op gitaar, werk de zanglijnen uit en daarna, als we gaan repeteren, voegt de rest zijn eigen inbreng toe. Daarna gaan we naar de studio en zetten we de spreekwoordelijke puntjes op de i. Op het moment dat we alle instrumenten op band hebben staan, kunnen we ook pas echt kritisch naar de muziek gaan luisteren en bepalen wat er nog bij zou kunnen om het geheel op te leuken. In het geval van Heksenkringen zijn dat de synthesizerlijntjes, koorzang en geluidseffecten geweest. In totaal hebben we zo’n acht dagen in de studio doorgebracht, met twee jaar aan repeteren en nummers schrijven daaraan voorafgaand.

Ik heb gelezen dat Heksenkringen en Verbranding Van Een Heks allebei over heksen(vervolgingen) gaan. Waar gaan de andere teksten over en waar halen jullie de inspiratie hiervoor vandaan? Wie wordt bedoeld met de Witte Ruiter?

Het centrale thema is eigenlijk “vechten voor spirituele vrijheid”, dat je zelf je lot kunt bepalen en niemand anders, maar je zult er wel voor moeten vechten. En wraak jegens het christendom, omdat ze hier met geweld hun geloof op hebben gedrongen, de Germanen hun cultuur hebben afgenomen en onschuldige mensen op brute wijze hebben vermoord en gemarteld. De Witte Ruiter is een van de apocalyptische ruiters, de eerste antichrist volgens bronnen. Door ons gebruikt als metafoor voor haat jegens het christendom.

De intro’s voor De Witte Ruiter en Opera Van De Nacht zijn geschreven door ene Heer Dolen? Wie is dit en wat is zijn connectie met Grimm?

Heer Dolen is een goede kameraad van vroeger die in de begindagen van Grimm ook nog wel eens een deuntje synthesizer heeft gespeeld tijdens liveoptredens. Hij is zeer capabel in het maken van ijzige, desolate, occulte composities op de piano en synthesizer, wat uitstekende bij de nieuwe stijl van onze muziek past. Hij woont momenteel in Zweden, maar dankzij het internet kunnen we toch goed onze muzikale composities op elkaar afstemmen.

Welk nummer is je persoonlijke favoriet en waarom? En welk nummer vind je zelf het minst en waarom?

Mijn favoriete nummer is ongetwijfeld De Witte Ruiter, zowel de tekst als de melodieën naderen in mijn optiek het dichtst de perfectie. Ik houd ook erg van de melancholieke occulte sfeer die het nummer uitstraalt, het klinkt droevig en hopeloos, maar tegelijkertijd is er ook de drang tot overleven, de voldoening van wraak.

Welke reacties hebben jullie verder nog gekregen op het album? Hebben jullie ook internationaal respons gekregen?

Over het algemeen is Heksenkringen zeer goed ontvangen, we hebben erg veel positieve, lovende reacties gehad, zowel uit binnen- als buitenland. Natuurlijk waren er ook negatieve recensies van mensen die geen enkele boodschap aan onze muziek hadden, maar goed, dat blijf je toch houden. Het belangrijkst natuurlijk dat we zelf tevreden zijn en dat we achter onze muziek en ideeën staan, maar de bevestiging en steun die je krijgt van gelijkgezinden maakt je sterker en moedigt je aan tot grootsere daden.

Ik zag dat jullie alledrie ook in Zwartketterij zitten. Toeval? En kun je iets meer vertellen over Zwartketterij?

Nou, van toeval kunnen we niet echt spreken. We hebben Zwartketterij namelijk opgericht op het moment dat Grimm niet echt meer goed liep. We hadden problemen met de bezetting, de bezieling was weg en we wilden graag hardere, agressievere muziek maken. Dit kon niet onder de naam Grimm gebeuren, dus gingen we verder onder de banier van Zwartketterij. Zwartketterij is compromisloze jaren 80 heavy metal met een occulte inslag. Belangrijkst in de composities is dat alle soorten metal van toen wel verwerkt zijn in onze muziek. In die tijd werd er ook niet zo moeilijk gedaan over tot welk subgenre een stijl behoorde, metal was metal, en zo hoort het ook! Zwartketterij klinkt alleen een stuk perverser dan menig band van toen. En dat is ook meteen ons belangrijkste handelskenmerk.

Het nieuws op jullie website dateert van maart 2007. Een teken dat Grimm niet actief is op dit moment of houden jullie gewoon de website niet meer bij?

Een combinatie van beiden eigenlijk. Ik ben op dit moment wel bezig met het schrijven van nieuwe nummers, maar er is eigenlijk niets spannends te melden aan de fans. Ik geef daarnaast toe dat ik een behoorlijk lui mannetje ben als het op updaten aankomt hehe.

Wat gaat de toekomst brengen voor Grimm? Zijn er plannen voor nieuwe albums of concerten?

Plannen voor een nieuw album sowieso, maar optredens zijn nog een onzeker punt in de toekomst van Grimm. We hebben het er wel al over gehad, maar we moeten eerst nog nadenken over hoe die optredens er uit moeten komen zien en in hoeverre het uitvoerbaar is. Ik ben ondertussen wel bezig met het bijeenzoeken van een goede live-bezetting, maar we moeten ook nog tijd hebben om fatsoenlijk te repeteren, wat ernstig in het gedrang komt door onze andere bands.

Tot slot: heb ik nog een vraag vergeten of wil je zelf nog een vraag toevoegen/iets zeggen tegen de lezers van Metalfan?

Nee, niet echt. Ik ben een man van weinig woorden ;-) Bedankt voor het interview en de lezers wens ik veel succes met niet in slaap vallen tijdens het lezen hehe.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.