Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Sahg
Met Olav Ivarsen
Door Armand
Geplaatst in april 2006
Eerder deze maand bracht het Noorse Sahg het prima debuutalbum Sahg I uit, een opmerkelijk schijfje dat bol stond van de zeer hoogstaande ouderwetse doommetal. Opmerkelijk omdat Sahg onder andere bestaat uit leden van bands als Gorgoroth en Manngard. Hoogste tijd dus om zanger Olav Iversen eens aan de tand te voelen.

Sahg

Allereerst, gefeliciteerd met jullie geweldige nieuwe cd.

Dankje!

Zou je, om te beginnen, iets kunnen vertellen over de geschiedenis van Sahg en de achtergronden van de verschillende bandleden?

Dat zou een kort verhaal worden aangezien Sahg pas 1,5 jaar bestaat. Maar er is in die 1,5 jaar genoeg gebeurt. Nadat we onze eerste demo gemaakt hadden stuurden we die op naar verschillende platenlabels. Dit resulteerde in een deal met Regain Records terwijl de band pas 6 maanden bestond. Nadat we die deal kregen zijn we gelijk aan de slag gegaan en hebben enkele demo’s op het internet geplaatst. Deze werden snel verspreid en meer en meer mensen raakten geïnteresseerd in ons. Tegelijkertijd deden we enkele optredens in Bergen in Noorwegen, waar we wonen. En we kregen, ondanks dat we nog niet zolang bestonden en nog geen album uithadden al behoorlijk wat aandacht. Deze aandacht die we kregen van de media en iedereen voordat het album uitkwam was overweldigend. Onderling maakten we er geintjes over dat deze band voor het geluk geboren is, maar ik denk dat onze progressie en voorspoed vooral te maken heeft met het feit dat dit soort muziek erg natuurlijk voor ons is. We zijn allemaal opgegroeid met de pioniers uit de jaren ’70, en die muziek is ons altijd bijgebleven. Toen we uiteindelijk de juiste mensen samenkregen om Sahg te formeren wisten we exact wat we moesten doen, en onze ontwikkeling en progressie is dus heel natuurlijk tot stand gekomen. De verschillende bandleden kennen elkaar al jaren en hebben al eerder in bands samengespeeld. King and Kvitrafn speelden samen in Gorgoroth, Thomas, Olav en King hebben samen in een andere band gespeeld, en Thomas en King spelen op dit moment ook in Audrey Horne. Kvitrafn heeft de band kort nadat de opnames klaarwaren moeten verlaten en werd vervangen door Tor, en die heeft in het verleden weer met Olav in een band gezeten. Zoals je ziet is het een web van verschillende bands en een lange vriendschap die heeft geresulteerd in Sahg.

Met de verschillende bandleden in zoveel verschillende bands, moeten we Sahg beschouwen als een project, of zien jullie het als echte band?

Sahg is duidelijk een echte band, en heeft een hoge prioriteit voor ons. Net zoals alle andere bands waar we in spelen trouwens. We hebben allemaal verschillende muzikale interesses en die uitten we in onze verschillende bands. Tot nog toe heeft dat nog geen problemen opgeleverd voor onze bands, en wat dit in de toekomst brengt voor Sahg zien we dan wel weer.

Waar staat de naam Sahg eigenlijk voor?

In het begin hadden we nogal een fascinatie voor kettingzagen en zagen in het algemeen (Sag in het Noors is zaag). Je zou Sahg kunnen zien als een referentie naar een dodelijk gereedschap, maar de letter H zorgde ervoor dat we een Nepalese knol werden.

Ik neem aan dat jullie teksten niet alleen over kettingzagen en groenten gaan, zou je wat meer over de tekstuele invloeden kunnen vertellen?

Sagh - Sagh IDe teksten hebben vooral betrekking op de tradities van vroegere bands als Black Sabbath. Mythologieën en verhalen die fascinerend zijn vanwege hun donkere mystiek. Ze komen uit verschillende bronnen, van boeken tot aan films tot aan religieuze en mythologische verhalen. Begrijp me trouwens niet verkeerd, Sahg is zeker geen religieuze band. We interpreteren al deze verhalen simpelweg op onze eigen manier omdat het spirituele en het bovennatuurlijke ons erg aanspreekt. Een hoop teksten zijn vooral tijdloze onderwerpen die nu even relevant zijn als dat ze honderd jaar geleden al waren.

Zoals je zei speelden jullie tot nu vooral in Bergen, zijn jullie optredens vooral gefocused op Noorwegen, of is het de bedoeling dat jullie een Europese tour gaan doen?

De rest van het jaar zijn we vooral gefocused op het doen van zoveel mogelijk optredens. We zijn op het moment bezig met een aantal data in Duitsland, en deze zijn bijna voor 100% bevestigd. Daarnaast zijn we zeer zeker bezig met het boeken van meer shows in zowel Europa als Noorwegen deze zomer.

Zijn er nog bands waar je graag mee zou willen toeren?

Er zijn heel veel bands waar we graag eens mee zouden toeren, zowel nieuwe bands als met de gevestigde namen. Natuurlijk zou het een droom die uitkomt zijn om het podium te delen met oude helden als Ozzy, Iron Maiden of Celtic Frost. Dat zou ons de rest van ons leven bijblijven. Maar touren met wat nieuwere bands, zoals bijvoorbeeld Mastodon, zou ook geweldig zijn.

Na beluisteren van jullie album is het inderdaad wel duidelijk dat bands als Black Sabbath een grote invloed voor jullie zijn, zijn er nog meer bands die jullie beïnvloed of geïnspireerd hebben?

Black Sabbath is inderdaad waarschijnlijk wel de band die als hoofdinspiratie geld voor alle bandleden. Op de een of andere manier is elke metalband wel beïnvloed door Sabbath, al denk ik wel dat we deze invloed op onze eigen manier verwerkt hebben. Naast Black Sabbath zijn een hele hoop jaren ’70 doom gerelateerde bands een inspiratie geweest, hierbij kan je denken aan Led Zeppelin en Pentagram. Ook de wat ‘nieuwere’ stoner/doom bands, zoals Kyuss en Cathedral, mogen trouwens niet onvermeld blijven.

In mijn review vergeleek ik jullie ook met bands als Candlemass en Krux, ben je het daar mee eens?

Hm..Candlemass wordt inderdaad vaker met ons geassocieerd, en ik snap wel waarom. Maar Candlemass is voor ons geen directe invloed geweest. Niets slechts over Candlemass trouwens, want ze hebben een hele hoop goeds gedaan, maar het is geen zodanige inspiratie voor ons geweest dat ze als zodanig vermeld moeten worden. Krux ken ik niet, maar ik zal ze zeker eens checken.

Hoe zijn de reacties op het nieuwe album in het algemeen, en is het album geworden zoals jullie verwacht hadden?

De reacties zijn overweldigend. Het is geweldig om te zien dat ons album waar we erg trots op zijn erg veel reviewers aanspreekt. Voor ons persoonlijk zijn complimenten van ‘normale mensen’ trouwens evenveel waard als een goede recensie van een recensent. We zijn al met al erg tevreden over het eindresultaat. Binnen de band hadden we een vrij duidelijk idee over hoe we moesten klinken en wat we met het album wilden. Het moest zo live en levendig als mogelijk was klinken, maar het moest ook een rauwe en donkere kant over zich hebben. Ik geloof dat dat zeker gelukt is met dit album.

Dus op een volgend album zullen er weinig dingen veranderen?

Ik denk inderdaad dat we zoveel mogelijk dezelfde sfeer en hetzelfde gevoel zullen nastreven als met dit album het geval was. Maar ik denk ook dat we zullen proberen iets meer psychedelische en experimentele elementen toe te voegen aan het geluid.

Sahg

Zou je wat meer kunnen vertellen over het opnameproces?

Het album is opgenomen en gemixed in de Earshot Studio, deze studio wordt gerund door enkele vrienden en collega-muzikanten. Vanwege dit feit was de sfeer in de studio erg relaxed en voelden we ons compleet vrij om de sound te creëren die we voor ogen hadden. Zoals eerder gezegd hadden we binnen de band al een duidelijk idee van hoe we het wilden hebben. Onze jaren ’70 invloeden waren daarbij een duidelijk referentiepunt om een rauw, ongepolijst, donker maar tegelijkertijd organisch geluid te creëren.

Zijn er al plannen voor een nieuw album?

We zijn wel begonnen met wat basisideeën uit te werken voor het volgende album. Tot nu toe verschillen deze niet zo erg veel van wat er op Sahg I al te horen valt, maar het is op het moment lastig om te zeggen welke kant we op gaan met dit materiaal. Daarvoor moeten we er wat langer aan werken. Een ding weet ik wel zeker, het zal geen probleem opleveren om genoeg materiaal te schrijven, we lopen namelijk over van de inspiratie!

Is het trouwens toeval dat de laatste tijd muzikanten uit veel ‘extreme’ bands meer ‘ouderwetsere’ projecten hebben? Bijvoorbeeld, jullie hebben leden uit Gorgoroth en Manngard, en het eerder genoemde Audrey Horne heeft leden uit Gorgoroth en Enslaved. Hoe zie jij dit?

Ik denk dat dit toeval is. Maar ik weet ook dat veel muzikanten die normaal extreme metal maken ooit begonnen zijn met het luisteren naar de wat meer traditionele metal, zoals Black Sabbath, Iron Maiden of Metallica. Dat is namelijk waar de extreme metalvorm mee is begonnen. Ik vind het dus niet vreemd dat leden van extreme bands plotseling op de proppen komen met projecten die wat minder extreem en wat ‘ouderwetser’ zijn. Volgens mij zijn het gewoon voorbeelden van personen die hun diepste invloeden en inspiratiebronnen verder willen ontdekken en ontplooien.

Aangezien jullie deel uitmaken van de Noorse scène, zijn er nog bands die we in de gaten moeten houden de komende tijd?

Er zijn er een hele hoop. Ik denk dat de Noorse scène aan het veranderen is. Al denk ik niet dat blackmetal minder impact zal hebben in de toekomst, absoluut niet, maar er zijn een heleboel bands op komst die compleet verschillend klinken. Om er een paar uit te kiezen: Purified in Blood is een band die ik graag vermeld, een is een briljante hardcore/metal band, en Keep of Kalessin, die de blackmetal traditie in ere hersteld. Daarnaast zou ik graag Obscure noemen, ze komen ook uit Bergen, en zijn een van de beste necro/stoner bands die ik ooit gehoord heb.

Heb je tot slot zelf nog wat toe te voegen?

Heavy metal fans of the World: Don’t miss out on our album, “Sahg I”. It is our proud masterpiece, and we will soon come out and perform it live for you. We’ll see you there!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.