19-10-2020

Sahg - I
Jaar van release: 2006
Label: Regain Records
Sahg - I
Het doel van het Noorse Sahg is het laten herleven van de goude oude tijden van bands als Black Sabbath en Pentagram. Naast deze twee bands worden door de biografie onder andere Electric Wizard, Kyuss en Monster Magnet als invloeden aangehaald. Mensen die enigszins bekend zijn met bovenstaande bands weten dus wat ze zouden kunnen verwachten bij het beluisteren van dit album; epische heavy doom met stoner invloeden. En dat is dan ook precies wat Sahg ons voorschoteld.

Op het tien nummers tellende debuutalbum van deze band bestaande uit leden van bands als Gorgoroth, Manngard en Audrey Horne wisselt men de heavy en groovy elementen van Black Sabbath af met heerlijke stoner rock. Voeg hierbij de geweldige zang van Olav Iversen (Manngard) die in het straatje van oa. Dio en Ozzy zit, een partij heerlijke riffs en een heldere en heavy productie toe, en je hebt simpelweg een top album. Andere bands die me te binnen schieten bij het beluisteren van dit album zijn onder anderen Candlemass en Krux, de eerste vooral op muzikaal gebied, de tweede ook qua zang want die zit af en toe behoorlijk in de buurt van die van Mats Levin van laatstgenoemde band (check bijvoorbeeld het vijfde nummer ‘Rivers Running Dry’ maar eens)

Verwacht geen grote vernieuwingsdrang bij Sahg, maar men is gelukkig ook geen klakkeloze kopie van bovengenoemde bands. Bovendien is hetgeen wat geboden wordt van zo’n hoog niveau dat het eventuele gebrek aan originaliteit nergens storend is. Liefhebbers van eerder genoemde bands en ‘ouderwetse’ doom en stoner in het algemeen moeten dit zeker eens proberen. Wat mij betreft nu al een van de betere platen van dit jaar.

Track Listing:
1. Intro: Parade Macabre
2. Repent