Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

13-04-2021

Interview: Coheed and Cambria
Met Travis Stever
Door Walter
Geplaatst in december 2005

Op de twaalfde december 2005 speelde Coheed and Cambria in een goedgevulde Nighttown te Rotterdam enkele maanden na de release van hun derde album Good Apollo I’m Burning Star IV: Volume One: From Fear Through The Eyes of Madness. Voor het concert spraken we met gitarist Travis Stever over het nieuwe album, touren in Nederland en meer.

Coheed and Cambria

Hey man, what's the deal!

Hey, hoe gaat het?

Goed, met jou?

Prima. Moe misschien? Met het drukke tourschema, twee dagen terug stonden jullie bijvoorbeeld nog in San Francisco.

Nee, het lukt ons goed. Het punt is; wanneer je hierheen komt, kom je in een soort loop terecht, waardoor je je eventjes wat minder voelt. Normaal gezien hebben we dag de tijd voordat we spelen. Vandaag zijn we aangekomen en gaan we het concert gewoon doen. Iets anders dan gewoonlijk, maar het gaat goed komen. We trekken ons er doorheen.

Jullie derde album is net uit, hoe zijn de reacties?

Goed, goed man. We zijn er heel enthousiast over.

Twee dagen geleden is er ook een speciale versie uitgekomen van Good Apollo met een bonus-dvd. Zal deze ook in Europa beschikbaar zijn?

Ja, die is uitgekomen, maar ik heb hem nog niet eens gezien. Het is wel de bedoeling dat deze ook in Europa verkrijgbaar zal zijn.

Waarom komt deze editie zo snel na de reguliere release?

Coheed and Cambria - Good Apollo, I'm Burning Star IV Volume One: From Fear Through The Eyes of MadnessNou, we hebben een soort film gemaakt in de studio, een soort korte film, en we hebben ook een berg shit gedocumenteerd in de studio en een hoop andere leuke dingetjes. We wilden echt een toevoeging hebben bij het album, het is altijd leuk om zoiets extra's er bij te doen. Dit album heeft in de reguliere release niks extra's, dus we wilden er echt iets aan toevoegen voor de koper. Voor de fans.

De afgelopen jaren zijn jullie veel in Nederland geweest…

Ja! We zijn het afgelopen jaar alleen al drie keer hier geweest, denk ik. Het lijkt wel of dat er steeds meer mensen naar onze muziek gaan luisteren iedere keer wanneer we hier komen. Dat is echt gaaf.

Jullie werden hier echt goed bekend in bepaalde kringen na het tweede album.

Ja, het gaat allemaal wel goed. Niet echt naar de top nog. Het is ook niet zo, dat we er ineens waren of zoiets. We hebben er echt hard voor gewerkt ongeveer de afgelopen vijf jaar met flink wat tours. In Europa zijn we pas echt de laatste twee jaar bezig. Het is dus echt hard werken geweest.

Het touren trekt je nog wel?

Jazeker! We hebben nu wel een hectisch schema allemaal met de feestdagen en vakanties. Ik ben er enthousiast over – een beetje raar wel dat we over een aantal weken weer terug zullen zijn, maar ik bedoel, iemand weet wat'ie doet, dus het zal allemaal wel goed zijn. In ieder geval, we zijn hier, dus fuck it. Eind van de week gaan we weer terug naar de VS voor twee radioshows, en dan zijn we thuis voor kerst, Hanoeka, etc.

Ok, jullie nieuwe album. De zang en de ritmiek van de diverse nummers lijken veel op The Police uit hun vroege dagen…

The Police zijn altijd een invloed voor ons geweest. Ook op ons vorige album, bijvoorbeeld het nummer A Favor House Atlantic. We realiseerden het ons op dat moment niet, maar het lijkt echt op een Police-achtige kernprogressie. En andere nummers van ons ook. The Police zijn overduidelijk van grote invloed op ons geweest, gitaar, drums, bas.

Jullie kregen ook de ruimte van het label om te experimenteren met jullie muziek?

Ja, we hebben een hoop vrijheid gekregen op dit album. We konden voordat we de studio ingingen schrijven en oefenen, en een hoop bij elkaar krijgen. Niemand van het label was er op misschien een enkele keer na. Dat was alleen om de boel te controleren, ze zeiden niet dat we iets niet mochten doen.

Het geluid is een echte mengelmoes van verschillende stijlen, is dat iets dat we ook in de toekomst kunnen blijven verwachten?

Jazeker. Ik denk niet dat het een bewuste poging van ons is om al die verschillende stijlen in onze muziek te stoppen. Volgens mij is het iets natuurlijks, omdat we vier heel verschillende mensen zijn met diverse invloeden, maar ook veel dezelfde invloeden. Wanneer we bij elkaar komen, krijg je die mengelmoes.

Op Good Apollo is er bijvoorbeeld veel klassieke heavy metal te horen…

Ja, weet je, Claudio [Sanchez] en ik zijn opgegroeid op veel heavy metal, eigenlijk alles wel… Of het nu klassieke rock, metal of echte heavy metal is, maar ook grindmetal -wat overigens niet op het album zit. Je kent het wel, dingen die we mooi vonden, worden in onze muziek verwerkt. Ik denk niet dat je ons ooit dingen zult doen die écht heavy metal zijn. Weet je wat ik bedoel. We zullen bijvoorbeeld nooit een deathmetalband zijn of zoiets.

Aan het einde van Good Apollo hebben jullie een stukje folkmuziek. Is het een soort van grapje of een knipoog?

Nee, het is zeker geen grap, het is echt. Claudio kwam met dat twaalfsnarige-dingetje, en ik de lap steel er bij. We besloten het op het album te gooien, wij met z'n tweeën die aan het dollen zijn.

Het is echt een leuk stukje geworden zo aan het einde.

Bedankt! Maar nee, nee, het is geen grap. Wanneer je naar het album luistert, dat mensen dan denken van "Wat?!" Het is serieus. Het is iets dat we leuk vinden, dus geen grap.

Serieus, maar toch luchtig.

Ja, precies! We vinden het leuk, en we zijn blij dat we het hebben gedaan. Dat er iemand luistert en denkt van "Waar komt dat nu weer vandaan?"

Is het moeilijk om die mix van diverse stijlen live te spelen?

Nee, nee, helemaal niet. Voordat onze headline tour startte in Atlantic City ongeveer drie maanden geleden, hebben we een week geoefend met alles wat we live gingen doen. Iedereen was bang dat het erg moeilijk zou worden, maar dat viel reuze mee. Ik bedoel, fouten maken gebeurt nu eenmaal, maar het ging heel goed. Live is nu eenmaal waar het om gaat, daar komen de mensen voor. Toen we met de tour startten speelden we een driedelig stuk, een soort trilogie van nummers aan het einde van het nieuwe album The Willing Well…daar deden we een medley van als afsluiter gedurende de eerste paar weken. En dat was echt heel leuk! Helaas leek het bestemd voor dovemansoren. Tieners stonden apathisch naar het podium te staren. We hebben het toen aangepast naar een aantal oudere songs en een wat meer rechtdoorzee nieuw nummer. Maar, hopelijk gaan we de medley nog eens spelen of misschien wel alle drie de eindnummers, want het is echt heel leuk. Hoewel het misschien lijkt alsof de nummers moeilijk zijn, is het leuk om de nummers te spelen, want het is interessant. Het is een uitdaging.

Coheed And Cambria

Op dit album komen er ook weer veel muzikale elementen terug van de vorige twee albums?

Ja, dat is om de albums aan elkaar te linken. Claudio en Joshua [Eppard] schreven de ouverture en het einde en al die middenstukjes. We vinden het leuk om die op elk album terug te laten komen om in de lijn van vorige albums te blijven. Het is iets bekends, een stukje van herkenning.

Het verhaal is erg belangrijk bij jullie muziek met het verhaal dat jullie willen vertellen…

Ja, ja, dat is echt Claudio z'n ding. Hij heeft ook die grafische roman en de comic.

De comic kan los van jullie muziek gelezen worden?

Ja, zeker. Mensen kunnen zich meer relateren aan het verhaal of aan onze muziek, dus het kan los van elkaar. Er zit voor iedereen wel wat in. Ik ben bijvoorbeeld meer een filmpersoon, en comics spreken me niet zo aan. Iemand anders kan zich meer vinden in onze muziek, en voor weer iemand anders, is het verhaal belangrijk, voor die persoon is er naast onze muziek ook een hoop te ontdekken.

De muziek die jullie spelen contrasteert vaak met de bijbehorende muziek. Jullie hebben bijvoorbeeld af en toe mierzoete muziek en vrij harde teksten over dood en verderf in nummers als In Keeping Secrets of Silent Earth: 3, Always & Never en From Fear Through The Eyes of Madness. Is dit iets waar jullie bewust mee bezig zijn om de teksten meer te benadrukken?

Nee, niet in het bijzonder, het hoort echt bij het verhaal dat Claudio wil vertellen. Het zijn de schrijvers die hier naar voren komen. Alsof de schrijver in zijn verhaal wordt gezogen. Je krijgt het echt te horen vanuit de kant van de schrijver, ook bijvoorbeeld met die grafische roman. Het zijn teksten die je als het ware recht in je gezicht slaan, maar het is een verhaal. Op een manier is het half het vertellen van een verhaal en half als een realiteit. Als ik hier tenminste iets zinnigs zeg, ik weet niet of ik nu iets zinnigs zeg. Het is niet de bedoeling van hem [Claudio] om mensen te beleren met shockerende teksten of zoiets, het gaat echt om een fictief verhaal. Mensen denken misschien, "Wat zegt'ie nu weer?", "Waarom zegt hij zoiets? ", maar daarbij moeten ze denken aan een fictief verhaal waarbij je dat soort dingen tegenkomt. Denk aan bijvoorbeeld een horrorverhaal of een science fiction verhaal, dan zul je dat soort teksten tegenkomen.
Maar inderdaad onze muziek kan heel vrolijk zijn, zoals het folky-stukje, maar het verhaal stopt niet tijdens die muzikale stukken, dus af en toe zal het verhaal ergens zijn om iets te zingen over dood en verderf, en dan kan het voorkomen dat dat op een moment is waarop iemand dat niet vindt passen bij de muziek, maar het doet het wel, hij vertelt immers een verhaal. Ik hoop dat ik hier iets zinnigs zeg.

Dragen jullie allemaal bij aan de muziek?

Aan de muziek wel, maar de teksten zijn echt van Claudio. Meestal schrijft Claudio een soort van akoestische demo's en dan ga ik er mee aan de slag, en wanneer we dan in de studio zitten, heb ik mijn partijen klaar zoals de leads en dergelijke, voor wat hij heeft geschreven. Behalve het nummer Ten Speed dat we in de tourbus hebben geschreven, maar meestal maakt Claudio de akoestische demo's en werken we van daaruit.

Veel van Good Apollo is geschreven tijdens de afgelopen tour?

Nou, Claudio schreef het wanneer hij thuis was. Daar schreef hij een soort van blauwdruk, en als band gingen we dan rond die blauwdruk werken. We hadden voor dit album twee maanden om eraan te werken, iets dat we nog nooit hebben gehad. We hadden dus veel tijd om bij elkaar te komen en rond die blauwdrukken te werken. Wanneer we bij elkaar zijn, vloeit de muziek en inspiratie spontaan.

Jullie maken gebruik van de volledige capaciteit van de cd, is dat iets waar jullie bij stilstaan?

Als er meer ruimte zou zijn, zouden we nog meer gebruiken. Als we aan het opnemen zijn, hebben we van die kleine jamsessies waarbij we om de beurt af en toe wat spelen waar we enorm enthousiast over zijn. Good Apollo benut nog niet eens de volledige ruimte van de cd, maar we werden beperkt door een deadline voor wanneer de cd uitkwam. We werden creatief niet beperkt, maar wel in de tijd die we hadden om het album op te nemen, dus we hadden nog een aantal dingen waar we mee aan het rommelen waren, maar we hadden geen tijd meer om ze uit te werken.

Het is bijna het einde van het jaar, wat waren voor jou wat hoogtepunten?

Het uitbrengen van het nieuwe album, enkele van onze headline shows waarbij het publiek perfect meedoet en alles op z'n plaats valt. Als je constant aan het touren bent en het enige waar je mee bezig bent zijn de shows elke dag, zijn de hoogtepunten van je leven shows waar bij alles goed gaat, dat je achteraf gaat zitten en kunt terugkijken op iets moois in tegenstelling tot thuiszitten en 'beating your meat' (masturberen), sorry, haha.

[ Terug naar de Interviews ]