Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Interview

Goddess Of Desire
Met Lord Arydon, Count August en Cape Fear
Door Kristof
Geplaatst in september 2005
Na afloop van het concert op Wacken Open Air van de Nederlandse heavymetalband (mét humor) Goddess Of Desire was het nog een heus feestje. Tot in de ochtend 'zongen' zatte Duitsers 'Metal Forever' en 'Screaming For Metal True'. Tijdens een gesprek met een oude heavymetal lul op de camping louterde hij de Nederlanders als de eerste heavymetalband ooit met een choreografie! Kortom Goddess is populair in Duitsland en heeft vooral daar veel fans. Dat ze muzikaal niet zo beroerd zijn als sommige beweren, bewijzen ze ook deze keer met de nieuwe cd 'Awaken Pagan Gods'. Onze vragen worden beantwoord door zanger/vocalist Lord Arydon, bassist/zanger Count August, drummer Bastard en nieuwe gitarist Cape Fear..
Ik zag jullie onlangs op Wacken Open Air. Is een optreden op Wacken voor jullie beleving méér dan een 'gewoon' optreden?

Cape Fear: Absoluut. We doen al onze optredens met evenveel plezier en inzet, maar op het podium staan op een groot festival als Wacken blijft natuurlijk een unieke ervaring. Voor mij was het in ieder geval de eerste keer op een zodanig groot festival, en mijn zevende optreden met Goddess in totaal. Het was in ieder geval zwaar genieten daar op het podium.

Goddess Of Desire - Awaken Pagan GodsBastard: Natuurlijk is dat een behoorlijke beleving. Ik heb het zelf ervaren als een groot optreden. Ook omdat je weet dat niet iedere muzikant dit meemaakt. En dat het toch een stempel op je muzikale carrière zet. Op een dergelijk festival spelen blijft je toch altijd bij. De gewone optredens blijven je ook wel bij maar minder goed. Het ligt denk ik ook aan het publiek. Wanneer het een goed publiek is dat mee feest en geniet van je optreden kan je dat net zo bij blijven als een Wacken optreden.

Lord Arydon: Wacken is zeer bijzonder voor ons, omdat Wacken het festival der festivals is. Daar komen zo veel mensen, en zo veel mensen zien ons dan ook spelen. Dat is erg belangrijk voor ons. Onze show spreekt veel mensen aan, en op een Wacken is de kans groot dat er mensen zijn die ons nog nooit hebben gezien. De meesten zijn dan ook erg onder de indruk.

'Awaken Pagan Gods' is alweer jullie vierde volledige album. Kan je eerst nog wat commentaar geven op de eerste drie platen namelijk het debuut, het doorbraakalbum 'Symbol Of Triumph' en het ietwat softe 'Conquerors Divine'?

Count August: Het debuut is geschreven door een geheel andere formatie als de huidige, stabiele factor ben ikzelf eigenlijk. Je hoort een toch wat onervaren band die nog geen eigen gezicht heeft, de stijl van de nummers vormt geen geheel, ook klinkt die CD voor geen meter vergeleken met onze latere CD's. 'Symbol Of Triumph' is ons meest succesvolle album tot nu toe, vooral omdat het op Metalblade uitkwam en Goddess in die periode vooral over de landsgrenzen naam begon te maken. De plaat klinkt niet super maar al veel beter dan zijn voorganger. Er staan ook een paar heerlijke nummers op trouwens.

'Conquerors Divine' laat vooral het stempel van toenmalig nieuwkomer gitarist Lord Arydon horen. Een man die het gevoel heeft hoe metal gespeeld moet worden. Arydon heeft aan zowat elk nummer van dit album een bijdrage geleverd. Het is ons meest melodieuze album tot dan toe. Dit was trouwens wel een bewuste keuze want wij wilden graag als metalband gezien worden maar door onze zang en outfit werden we maar al te vaak in de Black hoek geplaatst. Dat is dus sinds 'Conquerors Divine' niet meer het geval.

Lord Arydon: Over 'Conquerors Divine': Ik denk dat door mijn invloeden het inderdaad een vrij melodieus album geworden. We hebben geprobeerd met het nieuwe album 'Awaken Pagan Gods' het ruige een beetje terug te krijgen omdat mensen toch ietwat verbaasd waren over het melodieuze in Goddess of Desire.

Jullie vierde album is een combinatie van melodieuze riffs en meezingnummers én de typische Motörhead-song ontbreekt ook niet. Ik vind dit album, van heel jullie discografie, muzikaal nog het meeste verwant met het NWOBHM-genre. Kan je mij hier in vinden?

Count August: We hebben niet bewust geprobeerd de NWOBHM te benaderen, we zijn vooral bezig geweest onze stijl, naar mijn mening een mix van onze 2e en 3e CD, proberen vast te leggen.Het is het soort metal wat je in de jaren 80 kon horen en daar was de NWOBHM als grondlegger voor de later opkomende speed en thrash natuurlijk een belangrijke factor in. Maar op onze nieuwe plaat hoor je net zo goed speed en thrash Metal songs als 'Awaken Pagan Gods' wat aan Slayer doet denken en bijvoorbeeld 'Dead End Street' wat qua gitaar aan Testament doet denken en de zang wel heel erg op Kreator lijkt. Of een nummer als 'Bloodstained Sight' met weer een hoog Celtic Frost gehalte. Je noemde al het nummer wat op Motörhead lijkt, of een nummer als 'March to Meet' waarbij de gitaarlijn weer veel op Iron Maiden lijkt. Kortom je hoort bij ons gewoon de muziekinvloeden uit de jaren 80 terug.

Bastard: Ik kan je daar wel redelijk in vinden. Maar ik denk dat de andere albums deze invloeden ook wel in zich hadden. Ik denk alleen dat dit album pakkender is dan de voorgaande albums.

Hoe komen jullie terecht op het Lars Ratz-label Armageddon Media?

Count August: We werden door Lars zelf benaderd en toen hij onze wensen intern had besproken was het in orde. Zijn voorstel was dat we bij hen in de studio in Hamburg kwamen opnemen. Mijn voorstel was dat we zelf de opnames organiseerden (dan hielden we tenminste de productie in eigen hand) en dat we de opnames dan ruilden tegen een x aantal CD's. Dus we moeten nu eerst onze nieuwe CD zelf zoveel mogelijk verkopen om de studio kosten van dik 7 duizend euro weer terug te verdienen. Een dergelijke deal hebben we in het verleden ook met andere labels gedaan en dat beviel goed.

Jullie hebben het album opgenomen in Alkmaar. Hoe lang hebben jullie in de studio gebivakkeerd? Zijn deze nieuwe songs trouwens gebaseerd op oude ideeën of ben je met een schone lei begonnen aan het schrijfproces?

Bastard: Toen ik bij de band kwam in 2002 waren ze al bezig geweest met twee tot drie nummers. Vervolgens zijn we druk gaan schrijven en zijn die twee tot drie nummers ook weer opgefrist. Dit proces heeft een behoorlijke tijd geduurd, langer dan gepland. We hebben in de tussen tijd ook twee demo's gemaakt voor dit album en in de laatste studio zijn er kleine dingen veranderd. In de studio in Alkmaar zijn we ongeveer twee tot drie maand bezig geweest in de weekenden.

Lord Arydon: Ik heb geen idee hoe lang we bezig zijn geweest. Het is een beetje een combinatie van oude en nieuwe nummers. Een aantal nummers hadden we al geschreven net na het uitbrengen van Conquerors Divine, de rest is gaandeweg geschreven. Dit duurde ook wat langer door de bandwisselingen die we hebben gehad.

Count August: Iedere plaat wordt vanaf het nulpunt geschreven. Door het vertrek van Knüppelmeister en later Grev Drake hebben we er weer drie jaar over gedaan om deze plaat te schrijven en op te nemen. In de tussentijd hebben we natuurlijk wel steeds opgetreden alleen merk je daar in Nederland niet zoveel van want hier spelen we niet zo vaak.

Goddess Of Desire

Jullie zijn natuurlijk vooral bekend van jullie humoristische live-act. Delilah is het hoofd van de 'female effects' maar door de jaren heen is er weinig veranderd aan de act. Is het geen tijd voor een volledige nieuwe show?

Bastard: Door de jaren heen zijn er wel dingen veranderd maar dat waren kleine veranderingen. We spelen op dit moment met enkele nieuwe ideeën.

Lord Arydon: Een nieuwe show is heel moeilijk te realiseren, omdat het allemaal uitvoerbaar moet blijven. Nieuwe ideeën bedenken die ook nog eens uitvoerbaar zijn, is erg moeilijk.

Count August: Ik sluit me daarbij aan. Als de podia groter zijn zal ook de show groter gemaakt kunnen worden. Zo hebben we al eens een heuse 'boltthrower' op de bühne gehad waarmee drie vrouwen op hoge hakken en in lingerie 'stenen' over het publiek heen slingerden. Kijk, dat zijn spectaculaire dingen. We proberen altijd ideeën uit te werken tot iets wat niet veel kost, gemakkelijk gemaakt en weer afgebroken kan worden, het moet degelijk zijn vanwege het steeds weer opbouwen en afbreken en vervoeren. Daarom mag het niet te groot zijn anders past het niet in de bus. En het moet ook nog eens leuk voor het publiek zijn en in de show en op het podium passen. Je ziet dat met al die randvoorwaarden het best lastig kan zijn...

Ik zag dat jullie ook drie videobanden hebben gemaakt die mij echter onbekend zijn. Kan je deze nog ergens bestellen en zijn ze de moeite waard om gezien te worden?

Count August: Deze drie video's zijn niet meer verkrijgbaar of misschien ergens tweedehands. Als je Goddess fan bent is alles de moeite waard om gezien of in je bezit te hebben. De derde video is nog het beste gelukt dat was een live registratie van onze show op Wacken '98. De tweede video was van ons optreden op Dynamo '97 en de eerste video was een concertregistratie van een cluboptreden maar dat was nog de oude Goddess dus ten tijde van de covers en dat we nog geen bont droegen...wel nostalgie natuurlijk

Jullie hebben zoals algemeen bekend ook een mailorder. Worden jullie het niet beu om op elk festival present te zijn met jullie stand?

Count August: De mailorder is meer mijn aangelegenheid, vroeger is het gestart om de band te promoten, we stonden destijds ook nog verkleed op de markt en festivals en van de omzet kochten we nieuwe bommen voor de show. Na een paar jaar waren ik en Delilah het zat om al die inspanning voor de bandpot te doen, want de rest hielp er niet aan mee. We hebben toen besloten de band en de markthandel te scheiden, de band is Stichting Goddess of Desire geworden en de mailorder is een apart bedrijfje en dat heet dan Goddess of Desire Merchandise. Check onze website maar eens (www.goddess-of-desire.nl). Beu worden we het niet hoor, de mensen die me helpen op de festivals moeten bijvoorbeeld minstens 2 sixpacks per dag kunnen zuipen, natuurlijk verstand van metal hebben en bij voorkeur lang haar hebben en natuurlijk van mooie vrouwen houden want vrouwen slipjes aanpraten is een belangrijk onderdeel van het werk, hahaha. Waar vind je nou zo'n baan?

Waar zal voor jullie het Goddess Of Desire verhaal eindigen? Het lijkt me moeilijk om nog jaren door te gaan in hetzelfde vaarwater. Of zie ik dit wederom verkeerd?

Cape Fear: Ja, dat zie je toch wel verkeerd, denk ik. Het lijkt me juist helemaal niet moeilijk om nog jaren zo door te gaan. Op dit moment is de sfeer in de band bijzonder goed, het enthousiasme is aanwezig, en de wil is er. Zolang we er zelf plezier aan beleven zie ik niet in waarom we zouden stoppen. En waar elke band tegenwoordig maar vernieuwend wil zijn, hebben mensen soms juist behoefte aan een stabiele factor. En Goddess of Desire is die stabiele factor. Iets vertrouwds, iets blijvends, een metalen rots in de branding... afijn, je begrijpt wat ik bedoel.

Bastard: Van Goddess ben je nog lang niet vanaf. Er zijn door de jaren heen veel veranderingen geweest in de samenstelling en toch is de band nooit opgehouden. Op dit moment is de samenstelling erg hecht en close. Het creatieve proces gaat sneller dan ooit tevoren. En we hebben er allemaal weer erg veel zin in. We kunnen niet vertellen wat de toekomst ons zal brengen . Maar ik heb erg veel vertrouwen in de rest van de band. En hoop dat we nog veel leuke dingen mee mogen maken met Goddess en of dit op deze schaal is of op een andere manier maakt mijn niet zo heel veel uit. Zo lang we maar met alle Metalheads die wij tegen komen lol kunnen maken . Zie ik onze toekomst met plezierig vertrouwen tegemoet.

Lord Arydon: We gaan door 'no matter what'.

Count August: Er zijn best nog wat doelen te halen en landen te veroveren en zolang het leuk gaat en mijn medestrijders er voor willen blijven gaan zal ik ze daarbij blijven aanvoeren, Hail Metal!

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.