Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit november 2021?

Archgoat – Worship The Eternal Darkness
Black Label Society – Doom Crew Inc.
Bullet For My Valentine – Bullet For My Valentine
Converge & Chelsea Wolfe – Bloodmoon: I
Crazy Lixx – Street Lethal
Cynic – Ascension Codes
Der Weg Einer Freiheit – Noktvrn
Exodus – Persona Non Grata
Gov't Mule – Heavy Load Blues
Hemelbestormer – Collide & Merge
Hypocrisy – Worship
In Mourning – The Bleeding Veil
Khemmis – Deceiver
Lock Up – The Dregs Of Hades
Lordi – Superflytrap / Lordiversity
Negură Bunget – Zău
Obscura – A Valediction
Omnium Gatherum – Origin
Proscriptor McGovern's Apsû – Proscriptor McGovern's Apsû
Rhapsody Of Fire – Glory For Salvation
Stormkeep – Tales Of Othertime
Swallow The Sun – Moonflowers
Unleashed – No Sign Of Life
Voices – Breaking The Trauma Bond
een ander album uit november, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 december:
  • Árstíðir
  • Hällas en Gigatron2000
  • Insomnium en Omnium Gatherum
  • Sonata Arctica en Eleine
  • Wilson & Wakeman
  • 3 december:
  • Hangman's Chair
  • Heilung
  • 4 december:
  • Dool en Ggu:ll
  • Epica en Blackbriar
Geen concerten bekend voor 02-01-2022.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 39
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 47
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 43
  • Dirk Schlächter (Gamma Ray) - 56
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 49
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 74
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 40
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 45
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 53
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 61
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 54
  • Rick Savage (Def Leppard) - 61
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 80

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
Interview

Evile
Met Ol Drake
Door Sam
Geplaatst in juni 2021

Evile is terug van weggeweest! Na een jarenlange stilte is er eindelijk weer een nieuw album verschenen, genaamd Hell Unleashed. Dat is voor de gemiddelde thrashmetalfan goed nieuws. Gitarist, zanger en een van de oprichters Ol Drake vertelt daarom passievol over het nieuwe album, zijn nieuwe rol in de band en de reden van de lange afwezigheid.

Evile

Om meteen maar af te trappen, Hell Unleashed is eindelijk uit! Jullie zijn er enorm lang mee bezig geweest. Hoe voelt het om het album eindelijk uit te hebben?

Ik ben laat in 2018 begonnen met schrijven, dus dat is inderdaad al een poosje, maar het voelt heel goed. Ik beluisterde de nummers elke dag in de auto totdat we ze opnamen. Het is als een last die van mijn schouders valt. Ik heb zoveel van mijn leven hierin gegoten.

Waarom duurde het zo lang om het album te maken?

Er waren een paar dingen die daarvoor zorgden. Ik heb de band in 2013 natuurlijk verlaten en de band heeft niks gedaan in de vijf jaar dat ik weg ben geweest. Toen ik in 2018 terugkwam, was het mijn eerste doel om nieuwe muziek te schrijven en een nieuw album uit te brengen. Dus toen ben ik begonnen met het schrijven van muziek en daar was ik denk ik ergens in het midden van 2019 mee klaar. Het probleem was dat we op teksten en vocalen van Matt (Drake, toenmalige zanger en gitarist – red.) wachtten. Daar hebben we helaas een jaar op gewacht en we kregen niks. Hij had het te druk. Het lukte hem gewoon niet meer. We wisten toen al wel een beetje dat er een probleem was. Uiteindelijk heeft hij de band verlaten. Dat zorgde er dus voor dat er een jaar bijkwam, maar uiteindelijk was het een geluk bij een ongeluk. Ik heb me heel goed kunnen concentreren op de muziek terwijl we aan het wachten waren op de vocalen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik me kon focussen op alle kleine details zodat ik alles kon perfectioneren. Eigenlijk ben ik dus best blij dat het is gebeurd.

Jij hebt toen de de positie als zanger overgenomen. Hoe was dat?

In het begin was het eng. Ik was er erg nerveus over. Ik kan erg goed zuiver zingen en schreeuwen, maar ik kan dat niet gezond doen. Toen ik de demo-vocals opnam, deed mijn keel veel pijn en proefde ik bloed. Ik dacht: dit is niet goed. Gelukkig praatte ik met Andy Sneap (gitarist Judas Priest en Hell, producer – red.) en hij raadde Chris Clancy aan als producer omdat hij een professionele zanger is. Ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan. In de eerste week van het opnemen waren de vocalen ronduit verschrikkelijk, haha. We stonden bijna op het punt het label te bellen om te zeggen dat het ons niet zou lukken. We hebben heel hard gewerkt aan de vocalen. Op een dag liet Chris me een techniek horen die werkte en goed klonk. We dachten allemaal: Thank fuck! Hij heeft het album echt gered.

Jouw vocals klinken een stuk agressiever dan die van Matt. Maar als het zo moeilijk was voor jou en je keel, waarom heb jij het dan gedaan? Waarom hebben jullie niet naar een andere leadzanger gezocht?

We hebben dit binnen de band besproken en we wilden de valkuil van het hebben van een nieuw gezicht vermijden. We weten hoe lastig het is als een zanger een metalband, of eigenlijk elk soort band, verlaat. De weerstand die men tegen nieuwe zangers heeft, is in mijn ogen oneerlijk. Dus de beste keuze was om een bekend gezicht achter de microfoon te houden. Dan zou er minder weerstand zijn. We waren het hier allemaal over eens. Ik was vastbesloten om met de band door te gaan. Dat was gewoon het meest logisch.

Begrijpelijk. Je hebt de band in 2013 verlaten om je te focussen op je familie en jezelf. Wat was de reden dat je in 2018 bent teruggekeerd?

Evile - Hell Unleashed De belangrijkste reden was dat toen ik in Evile begon, ik daar mijn hele leven in stak. Ik had geen baan. Ik schreef gewoon muziek, ik tourde, schreef e-mails, ik deed eigenlijk gewoon alles voor de band. Het doel was om van Evile een carrière te maken. Dat is niet gelukt. Nu heb ik geaccepteerd dat in een band zitten een hobby is. Dat moet wel, ook met hoe streamen en alles is geregeld tegenwoordig. Omdat ik het heb geaccepteerd, kon ik het net zo goed 'voor de leuk' doen. Dus als de band straks heel veel succes boekt, is dat erg leuk. Als dat niet het geval is, hebben wij het in ieder geval naar ons zin.

Gaat dit ook consequenties hebben voor hoe intensief jullie gaan touren en nieuwe muziek uit zullen brengen?

Het is niet de bedoeling dat de muziek eronder zal lijden. Vroeger brachten we elke twee jaar een album uit en ik wil graag denken dat dit ons nu ook zou lukken. Maar met betrekking tot het touren zijn we nu ouder. We hebben families, kinderen en rekeningen. Zolang we het rondom onze banen kunnen regelen en er genoeg geld binnenkomt terwijl we weg zijn, zullen we touren. Maar het zal niet zijn zoals vroeger. In 2010 zaten we vijf maanden in Amerika, dat waren rond de 150 of 170 shows. Dat lukt niet meer, haha.

Zullen het dan meer opzichzelfstaande optredens worden? Jullie zijn bijvoorbeeld geboekt voor Das Oktoberfest op 2 oktober in Nederland. Dit betekent dus niet meteen een Europese tour?

Nou, eigenlijk wel. We hebben al een tour in het Verenigd Koninkrijk gepland staan. Het grote probleem om naar Europa te gaan op het moment is de Brexit. Het is voor ons te duur om überhaubt de Europese Unie binnen te komen. We zijn wel van plan te touren. We moeten gewoon een stuk selectiever worden. We zullen ervoor zorgen dat de tourplanning logischer is, zodat we niet maanden achtereen weg hoeven te zijn. We zullen vooral naar grotere plaatsen gaan. We kunnen dus helaas niet naar de kleine steden gaan waarvan mensen vragen dat we er komen spelen. Dat zijn er gewoon te veel.

De Brexit is inderdaad heel problematisch voor Britse bands. Het is financieel al lastig om in een band te zitten en dan komt dit er ook nog bovenop.

Ja het is een enorm harde klap. Het heeft ook bands weerhouden naar het Verenigd Koninkrijk te komen. Het is gewoon een rotzooi. Ik hoop eigenlijk dat de EU-landen muzikanten een vrijkaart geven. Dat je zonder problemen dertig dagen of iets dergelijks in dat land kan verblijven, zodat je je tour kan doen.

Dat zou erg goed zijn. Laten we daarop hopen.

Ja, duimen maar.

Matt is vorig jaar uit de band vertrokken. Hoe is het voor jou om weer terug te zijn in Evile, terwijl je broer weg is?

Het is vreemd. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar het is nu alsof er weer nieuw leven in de band zit. Adam (Smith, nieuwe gitarist – red.) is jonger, maar het voelt als een nieuw begin. Het is natuurlijk jammer dat Matt er niet meer is, maar we zijn veel optimistischer en positiever over de toekomst. We hadden vroeger best een negatief toekomstbeeld, maar dat is gelukkig veranderd.

Dat is mooi. Hoe hebben jullie Adam, de vervanger van Matt, leren kennen?

Toen Matt was vertrokken en we besloten hadden dat ik zou gaan zingen, hadden we een probleem. Wij zijn allemaal ouder. We hebben geen tijd om iemand alle nummers te leren spelen en om constant te repeteren. We wilden iemand hebben die alle nummers kende en een fijn persoon is. Dat is allemaal belangrijk. Je wil niet touren met iemand waar je een hekel aan hebt. Ben (Carter, drummer – red.) noemde Adam. Hij speelt in de band RipTide in Huddersfield, dezelfde plek waar Evile vandaan komt. Ik had wel aan hem gedacht, maar hij heeft RipTide. Ik dacht niet dat hij daar weg zou willen. Maar ik vroeg het hem en hij zei ja. Hij is een grote Evilefan, een heel fijne kerel en heel goed op de gitaar. Hij is de enige man die zo goed bij ons past. We hebben dus veel geluk gehad.

Weet je of hij ook in RipTide zal blijven?

Ja, hij blijft in beide bands spelen.

Hij is afgelopen zomer bij Evile gekomen. Heeft hij nog iets bijgedragen aan het schrijfproces?

Nee, daar was hij te laat voor. De muziek en de solo's waren al geschreven. Ik ben best hebberig. Als ik een solo heb geschreven, ga ik die niet veranderen of weggeven, haha. Hij zal sowieso wel bijdragen aan het volgende album. Dan krijgt hij wat solo's en zo.

Al jullie vorige albums zijn uitgebracht onder Earache Records, maar nu staan jullie onder contract bij Napalm Records. Dit is een veel groter label. Voelt dit voor jullie ook anders?

We zijn bij Earache weggegaan omdat het contract simpelweg afliep. Dat was namelijk voor vier albums. We zijn nog steeds even goede vrienden. We wilden iets anders proberen, dus traden we in contact met meerdere labels. Daarvan toonden er best veel interesse, maar toen Matt vertrok, waren alle labels ineens niet meer geïnteresseerd. Eigenlijk bleef alleen Napalm Records hangen. De medewerkers daarvan zeiden dat de nummers erg goed waren en dat ze die graag willen uitbrengen. Ik ben blij dat ze die kans hebben gepakt toen niemand anders dat wilde doen. Het is een erg goed label. Alle plannen, alle roosters, eigenlijk alles werkt. We hebben drie muziekvideo's gemaakt en die zijn ook telkens op het goede moment uitgebracht.

Dan nu over het album zelf. Brian Posehn zingt mee in het nummer Gore. Hoe is dat tot stand gekomen?

Hij heeft eerder al met ons samengewerkt. Hij heeft backing vocals in het nummer Cult ingezongen in 2011 (Five Serpent's Teeth – red.). Toen is er gewoon minder een dingetje van gemaakt. Iemand had me toentertijd een screenshot gestuurd van hem met een Evileshirt aan op Amerikaanse televisie, volgens mij in Sarah Silverman Program. Dat was erg vreemd, haha. Ik ben met hem in contact gekomen en hij houdt heel veel van metal. Deze keer e-mailde ik hem gewoon met de vraag of hij het opnieuw wilde doen. Dat wilde hij wel. Hij vond het nieuwe werk tof, maar deze keer is er veel meer over geschreven. Overal staat "featuring Brian Posehn". Dat was nooit de bedoeling. Het was maar een e-mail. Nu zegt iedereen dat ze hem niet horen in het nummer en dat hij niet in de video zit.

Het valt nu heel erg op. Als je naar de tracklist kijkt, slaat de feature je haast in het gezicht.

Ik snap het wel. Een label moet het album ook verkopen.

Het is dus wel een fijne kerel om mee te werken?

Ja, hij is erg cool en grappig. Hij heeft gewoon amper tijd. Hij zit nu ook in The Mandalorian en een heleboel andere projecten. Dat hij überhaubt tijd had om voor ons 'gore' te schreeuwen is al geweldig.

Er staat ook een Mortician-cover op het album: Zombie Apocalypse. Mortician is een heel ander kaliber metal. Waarom zijn jullie voor dit nummer gegaan?

Dat heeft eigenlijk twee redenen. De eerste is dat we proberen om niet te doen wat men van ons verwacht. We wilden een cover opnemen, maar niet van een band die je verwacht, als Testament, Metallica of Sepultura. Ik ben al lang een fan van death metal en dacht dat het leuk zou zijn om iets met dat genre te doen. De hoofdriff in Zombie Apocalypse is één van mijn favoriete ooit, maar hij wordt veel over het hoofd gezien omdat weinig mensen Mortician kennen. Zeker binnen thrash metal, of eigenlijk metal als geheel.

In Europa is Mortician inderdaad een erg onbekende band.

Ja, erg obscuur. Ik houd erg van die riff, dus het was eigenlijk ook een excuus om die live te kunnen spelen. Ik dacht dat het cool zou zijn en dat is het ook geworden.

The Thing (1982) is duidelijk geïnspireerd door de gelijknamige film. Heb je andere duidelijke invloeden gehad tijdens het schrijven van het album?

Ben heeft de teksten voor Hell Unleashed en War Of Attrition geschreven, dus daar kan ik weinig over zegen. Maar ik kijk veel naar documentaires en ik lees veel, dus veel onderwerpen komen daarvandaan. Als ik heel eerlijk ben, zijn veel nummers gewoon gaaf klinkende metalonderwerpen. Ik ga niet doen alsof ik Shakespeare ben ofzo. Nummer vijf, Disorder, is wel persoonlijk. Het is mijn commentaar op problemen met mijn mentale gezondheid die ik heb gehad. Die heb ik nu niet meer. Daar heb ik het te druk voor, haha. Maar het was toen een moeilijke tijd en het leek me interessant dat in een nummer te verwerken.

Terugkomend op het nummer The Thing (1982). Waarom heb je voor die film gekozen om een nummer over te schrijven?

Evile heeft het altijd leuk gevonden om nummers te schrijven over films. We hebben nummers geschreven over Jaws, Gladiator en Rambo, First Blood, maar dat hebben we al even niet meer gedaan. The Thing is mijn favoriete film ooit. Ik realiseerde me dat ik nog nooit een nummer had geschreven over mijn favoriete film. Het was dus eigenlijk amper nog een keuze. Ik heb de tekst in één of twee dagen geschreven. Die schreef zichzelf eigenlijk. Ik was titels aan het bedenken en ik wilde hinten dat het over The Thing ging, misschien met een zin uit de film. Ik dacht: Weet je, ik ga het gewoon The Thing noemen. Er is een voorloper, eigenlijk een soort remake uit 2011, maar die is verschrikkelijk. Ik wilde dus duidelijk maken dat we die uit 1982 bedoelden.

Het is meteen duidelijk waar het nummer over gaat. Dat is eigenlijk wel fijn, haha. Om verder te gaan, heeft de pandemie het schrijven of het opnemen van het album beïnvloed?

Qua schrijven hielp het eigenlijk, want daar hadden we veel meer tijd voor. Het opnemen was echter wel lastig. We hebben het album in Andy Sneaps studio in Derbyshire opgenomen. Er was toen nog een lock-down, dus er konden weinig mensen tegelijk zijn. We moesten afstand houden van elkaar. Het was vreemd. Normaal gesproken is de hele band in de studio. Maar nu was het gewoon wakker worden, opnemen, tv kijken en weer gaan slapen. We waren maar twee weken, dus hadden niet zoveel tijd. Het album is uiteindelijk in dertien dagen gemaakt.

Evile

Je bent nu verantwoordelijk voor zowel de lead vocals als de lead gitaar. Heb je er vertrouwen in dat dit live ook goed gaat komen, wanneer je dit tegelijk moet doen?

Ik was hier in het begin wel bezorgd over. Maar ik speel al zolang gitaar live, waar ik ook backing vocals bij doe. Ik kan dus redelijk goed wisselen en het allebei doen. Ik ben geïnspireerd door Chuck Schuldiner van Death. Ik dacht dat een lead gitarist niet ook een zanger kon zijn, maar toen bedacht ik me dat hij dat ook deed. Dus het komt vast wel goed.

Kunnen we in de toekomst nog materiaal van je soloproject Old Rake verwachten?

Ik wil daar sowieso wel meer mee doen, maar ik moet er vooral tijd voor vinden. Ik weet ook niet wat ik ermee wil doen. Ik heb gespeeld met de gedachte om wat progressiefs te doen, of juist zwaarder en misschien met zang. Of het wordt weer een Steve Vai-achtig album. Ik heb geen idee en totdat me iets te binnen schiet zal dat zo zijn. Ik hoop wel dat er nog één komt.

Heb je nog iets te zeggen tegen de Evilefans uit de Benelux?

Ja, bedankt voor de support! Ik hoop dat iedereen het nieuwe album leuk vindt. Als je het veel op Spotify of ergens anders streamt, overweeg alsjeblieft een fysieke kopie aan te schaffen. Het helpt bands meer dan je je voor kan stellen. Het is natuurlijk geweldig om concertkaartjes en merchendise te verkopen, maar een fysiek album is een compleet ander verhaal. Het helpt ons zoveel meer. Hopelijk tot snel ergens live!

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.