Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

27-11-2020

Interview: Dark Sarah
Met Heidi Parviainen
Door Jeffrey
Geplaatst in augustus 2020

Er zijn nogal wat dingen veranderd in het kamp van Dark Sarah. De symfonische metalformatie zag zanger JP Leppäluoto vertrekken om zich volledig te kunnen concentreren op zijn succesvolle solocarrière, maar tekende wel bij het grote Napalm Records. Via die maatschappij verscheen kort geleden Grim, het eerste hoofdstuk in het fictieve, magische verhaal rondom Luna. De hoogste tijd om zangeres Heidi Parviainen een aantal vragen over de veranderingen bij de productieve band te stellen.

Dark Sarah

Hoe is het ermee?

Het is erg druk, maar dat is prima. Ik ben druk bezig met het album en alles eromheen. We zijn bezig met het versturen van de crowdfundingitems aan degenen die hebben bijgedragen aan het slagen van de campagne. Het zijn er dubbel zo veel als vorige keer en ze liggen allemaal bij ons thuis, haha.

Dat moet nogal wat werk zijn om dat weg te werken.

Het is een maand lang hectisch geweest hier thuis, maar zo goed als alles is nu verstuurd, dus we kunnen ons concentreren op andere dingen.

Je hebt je de laatste tijd bezig gehouden met het album en de crowdfundingcampagne, maar je houdt ook van tuinieren. Ben je zo de coronacrisis goed doorgekomen?

Ja, dat was een geluk bij een ongeluk. Ik hou inderdaad van tuinieren en toen we noodgedwongen in quarantaine moesten, was de tuin voor mij een prettige plek om te zijn. Ik heb er dan ook zeker de eerste weken van de lockdown veel tijd aan gespendeerd.

Inmiddels zijn er de nodige versoepelingen in Finland.

Ja, er zijn veel minder besmettingen en sterfgevallen. Vandaag slechts vijf en niemand is overleden. Steeds meer winkels en organisaties openen hun deuren weer, maar voorzichtigheid blijft belangrijk, want de pandemie is nog niet voorbij. De Finnen waren toch wel wat bang en hebben de regels goed opgevolgd om het verspreiden tegen te gaan. De zorg was goed voorbereid, al waren er net als in andere landen in eerste instantie niet voldoende mondkapjes. Laten we hopen dat de positieve lijn die er nu is, wordt doorgezet en we dus niet met een tweede golf te maken krijgen.

Het is inmiddels weer mogelijk om concerten met publiek erbij te organiseren. Dat is wel prettig voor jullie releaseshow.

De grote concerten en festivals in 2020 zijn geannuleerd, maar sinds eind juli mogen kleinere zalen weer publiek verwelkomen. Ik heb van mijn medebandleden gehoord dat er ook al weer shows zijn georganiseerd. Wij organiseren onze releaseshow op 7 augustus in Helsinki. We verwelkomen daar publiek, maar we gaan de show ook online streamen. Zeker voor mensen buiten Finland is dat laatste een prettige bijkomstigheid. We hebben nog nooit buiten Finland getourd. We hebben overal fans, maar voor mensen in Centraal-Europa en zeker die uit Verenigde Staten is het fijn dat ze nu eindelijk ons semi-live gaan zien.

Gaan jullie je vooral concentreren op de nieuwe nummers, of willen jullie ook de oude tracks laten horen.

Het zal een mix zijn. We zijn trots op het nieuwe materiaal en willen dat graag live laten horen, maar we vergeten de bekendere oude nummers niet.

Zijn jullie momenteel aan het oefenen?

Ja, we zijn druk bezig met de voorbereidingen.

Grim is nogal een ander album geworden dan de vorige. Ik hoor bijvoorbeeld veel synthpartijen erop terug.

Ja, dat wilden we graag, want we zijn dol op de jaren tachtig, dus dat heb ik aan Mikko P. Mustonen, onze producer, voorgelegd en hij vond het een goed idee.

Ben jij degene die nog steeds het meeste componeert van wat we terughoren op de albums?

Ja, ik heb thuis een keyboard en ik schrijf de teksten en zanglijnen. Uiteraard hebben de anderen ook wel hun inspraak.

In Iceheart horen we een sfeerbevorderende oosterse melodie, gespeeld op een authentiek instrument. Welk instrument is dat?

Dat is een erhu (een tweesnarige Chinese viool – red.). Het is een Aziatisch instrument waarop je in de pentatonische schaal speelt. We wilden wel eens wat experimenteren. Het brengt een heel ander geluid dan we hier in het westen gewend zijn, ook vanwege die pentatonische schaal. Je hoort het weleens in folkmuziek, maar voor ons was het een uitdaging om iets in die schaal te schrijven. Ik zou niet weten welke symfonische metalband daarin schrijft.

JP is geen onderdeel meer van de vaste line-up, omdat hij zich op zijn solocarrière wil concentreren. Toch is hij nog wel als gastartiest te horen. Hebben jullie nog naar een andere zanger gezocht of wilden jullie het sowieso anders aanpakken?

Dark Sarah - Grim We hadden een beetje ‘pech’, want toen we met JP samen gingen werken, was hij net een solocarrière gaan opbouwen in Finland. Zijn loopbaan zit flink in de lift en hij heeft elke week wel een optreden. Het werd ons al snel duidelijk dat hij moeilijk te behouden was voor Dark Sarah. Ik heb het er vaak met hem over gehad en we kwamen tot de conclusie dat hij geen vast onderdeel meer zou zijn van onze band. Wij willen met Dark Sarah ook graag vooruit. We hopen in de toekomst nog wel samen te werken, zowel in de studio als op het podium. We hebben geen vervangers benaderd, want het is heel moeilijk als je gaat touren om de agenda’s op elkaar af te stemmen. Ik wil mijn carrière niet opbouwen rond andere mensen, dus het is mooi dat JP ons blijft steunen en wij hem. Zijn debuutalbum is hier goed ontvangen en hij gaat touren om het album te promoten. We hopen hem als gastmuzikant op onze toekomstige albums of bij concerten te verwelkomen.

Dark Sarah speelt niet vaak live, maar ik heb jullie wel zien spelen op Brainstorm Festival in Apeldoorn gelukkig, met JP op het podium trouwens. Blijven jullie je concentreren op het maken van albums, of gaat er nu wat veranderen nu jullie een grotere band zijn geworden?

Het is altijd al zo geweest dat we graag meer shows willen spelen. Het is eigenlijk best triest dat dat tot nog toe niet is gebeurd. In Finland zijn er niet zoveel locaties waar ze graag dit soort muziek horen. Zelfs op de festivals niet. In eerste instantie hadden we nog geen agent die de concerten aan de man bracht. Die hebben we nu wel en aangezien Dark Sarah een steeds grotere naam wordt, hopen we dat we meer gaan optreden. Wat niet helpt, is dat we in een uithoek van de wereld leven. Het is duur om elders op te treden, want we moeten altijd met het vliegtuig. Veel zalen willen het risico niet nemen dat er te weinig kaarten worden verkocht. Daarom hebben we ons tot nu toe geconcentreerd op het maken van albums. Daarmee laten we weten dat we actief zijn. Door regelmatig nieuwe albums voort te brengen, blijft onze naam in de media rondcirkelen en blijven we in beeld bij het publiek.

Je hebt nu Napalm Records achter je staan, die voor een flinke boost in de promotie zorgt. Dat zul je ongetwijfeld gemerkt hebben.

Dat merken we zeker. Ik heb inmiddels zo’n dertig interviews gedaan voor het nieuwe album. Veel meer dan normaal en ik doe ze graag hoor. Het is momenteel mijn tweede baan, haha. Het betekent dat steeds meer mensen in aanraking komen met onze muziek. De toekomst zal uitwijzen of dat ook een positief effect heeft op concerten en festivals.

Napalm Records heeft een aantal clips op zijn YouTube-kanaal gezet van Dark Sarah, maar jullie hebben ook een eigen kanaal. Zie je nu ook een toename van het aantal views?

Er gebeurt iets bijzonders. Op het kanaal van Napalm Records ontmoeten we veel nieuwe fans, maar het gekke is dat onze oude fans de clips op ons eigen kanaal nog moeten ontdekken, haha. Er is een overvloed aan info op social media, dus het is niet makkelijk om iedereen te bereiken die geïnteresseerd zou kunnen zijn in onze muziek. De laatste maanden ben ik zeer actief geweest op social media, dus het is een beetje mijn leven geworden. Ik moest wel even wennen aan wat negatieve commentaren, want op ons eigen kanaal hadden we daar geen last van, maar op die van Napalm Records zie je dat wel wat vaker helaas, maar uiteraard zijn we blij met de nieuwe fans die daar onze muziek ontdekken.

Hoe was het om de clips op te nemen in een gedeeltelijke lockdown?

Dat was best even spannend, want we waren met Napalm Records al overeengekomen wanneer de clips uit zouden komen. In maart waren we aan het onderhandelen met verschillende regisseurs en videomaatschappijen. We waren van plan om naar Estland te gaan. We hadden alle clips van al onze andere albums met regisseur Markus Nieminen samengewerkt, die prima werk heeft geleverd. Omdat er zoveel veranderd was, wilden we weleens wat anders proberen. We besloten om niet naar Estland te gaan, ondanks dat destijds de grenzen nog niet waren gesloten. Een week later was dat namelijk wel zo. Twee weken erna zat het zuiden van Finland in een lockdown. We konden dus nergens heen en hebben Markus ingeschakeld. Hij woont in Tampere en we hadden slechts een week de tijd om alles op te nemen toen reizen weer mogelijk was. Het was dus nogal een onzekere tijd en het was de vraag of we de video’s wel konden opnemen. Uiteindelijk verliep alles goed en hebben we daarmee geluk gehad. Normaal werken we in een bepaalde setting, maar nu zijn de clips opgenomen in een studio. We hebben noodgedwongen met een kleinere crew gewerkt, omdat er maar maximaal tien personen in de ruimte mochten zijn. We hebben binnen gewerkt, omdat het vroeg in de lente was en in die tijd kan het weer in Finland nogal aan verandering onderhevig zijn.

Wie heeft de kostuums ontworpen?

Voor de videoclip van All Ears! hebben we kostuums gekocht. Sami en ik hebben de ghastlings gemaakt en voor de clip van Illuminate hebben we samengewerkt met Nina, een Finse ontwerpster en haar compagnon Joona Harju.

Het vertellen van een verhaal is bij Dark Sarah een belangrijk onderdeel. Dat komt vooral in All Ears! terug.

Ja, dat is de belangrijkste clip en de grootste productie. Illuminate is minder story telling, maar er zit wel een boodschap in met betrekking tot de orb. Er zit niet veel drama in, maar de energie werkt aanstekelijk.

Ondanks dat met de eerste drie albums een hoofdstuk is afgesloten, is er een connectie tussen het karakter van Dark Sarah en het nieuwe karakter Luna. Zijn de teksten ook deels autobiografisch?

Ja, echter niet zozeer dat ik verhalen over mezelf schrijf. Maar ik ben de schrijfster, dus het zijn wel reflecties van mijn emoties. De karakters zijn deels opgebouwd vanuit mezelf. De belevenissen van de karakters reflecteren wel een bepaalde persoonlijke gemoedstoestand.

Het leven verandert en daarom zijn de karakters in de loop van de tijd ook veranderd. Was je het karakter Dark Sarah een beetje beu en wilde je weer met een frisse start beginnen met Luna?

The Chronicles liepen op een einde. Ik merkte veranderingen binnen mezelf en dat resulteert altijd in een verandering van mijn kapsel, vreemd genoeg. Je kunt de verschillende fases van mijn leven dan ook aflezen aan mijn haardracht op foto’s. Op een gegeven moment zat ik wat gevangen in het persoon van Dark Sarah, dus ik moest een tragisch einde verzinnen en min of meer opnieuw beginnen.

Het is niet een verhaal op zich, want het concept van Luna wordt over twee of drie albums gepresenteerd.

Ja, laten we afwachten waar ze ons naartoe meeneemt. Grim heeft de gordijnen geopend, maar het is een doorlopend verhaal. Gisteren heb ik toevallig aan Miko ideeën voor het volgende album gestuurd.

Wat dat betreft loopt de tijdlijn voor publiek en artiest lang niet altijd gelijk. Jullie hebben zeven maanden moeten wachten op het uitbrengen van Grim.

Heel veel is vorig jaar al gedaan. De opnamen vonden toen plaats en de mastering is in december gedaan. Ik wil graag de tijd nemen om een goed beeld te krijgen van het hele verhaal op het nieuwe album, zodat ik weet hoe het oude album afgesloten moet worden, zowel qua verhaal als muzikaal. Voor Grim ben ik twee jaar aan het schrijven geweest. Voor de opvolger weet ik dat ik helaas minder tijd heb.

Het is wat dat betreft hard werken, want het gaat niet alleen om het schrijven van het verhaal, maar ook de muziek en er moet dan ook nog een bepaalde chronologie in aangebracht worden. Dat laatste lijkt me nog het lastigste, om songwritingtechnisch het album op een prettige manier een flow te geven.

Ik ben altijd wel iemand geweest die efficiënt werkt. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik tot nu toe altijd voldoende ideeën had. De creativiteit is er nog altijd en daar ga ik mee aan de slag. Sommige muzikanten forceren die creativiteit. Bij mij is dat gelukkig niet het geval. Als ik een idee heb, ga ik er direct mee aan de slag. Misschien dat het in de toekomst anders is, maar tot nu toe werk ik op deze manier heel prettig aan een nieuw verhaal en een nieuw album.

Dark Sarah

Dit keer heb je ook nog eens Grim Poems geschreven, een verzameling gedichten die aansluiten bij het concept.

Ja, dat doe ik graag. Ik wil graag een grootse ervaring aan de fans bieden. Je kunt alleen naar de muziek luisteren, maar fans die meer willen, kunnen de teksten en gedichten lezen om dieper in het verhaal te duiken. Er valt veel te ontdekken met betrekking tot het karakter en de verbinding met de trilogie.

Veel mensen nemen die moeite niet, maar als je de verhalen erbij pakt, wordt je veel meer betrokken bij het concept en krijgt het album daardoor meer betekenis.

Ja, daarom smeek ik altijd iedereen om ook het verhaal bij de muziek te lezen. De muziek is slechts een deel van de hele Dark Sarah-ervaring. De trackvolgorde is belangrijk en ook de ruimtes tussen nummers. De muziek komt tot leven tussen de noten in. Het verhaal komt tot leven tussen de composities. Daardoor krijg je een steeds beter beeld van het concept en de karakters. We willen de verbeelding bij de luisteraar aanwakkeren.

Alsof alles nog niet genoeg is, verkopen jullie ook nog honing. Ik weet dat je een fan van dieren bent, waaronder egels, maar waarom honing?

Emppu, onze gitarist, noemt me zelfs “the crazy hedgehog lady”. Ik heb altijd al mijn eigen bijenkorf willen hebben. Ik ben bang voor wespen, het zijn “suckers”, maar bijen vind ik vriendelijk. Ik hou van ze en zonder bijen zouden wij er niet zijn. Ze worden momenteel helaas bedreigd. Om leuke items te vinden voor onze crowdfundingcampagne ben ik vaak aan het googlen en zo kwam ik terecht op de website van Korpikuusikon Hunaja. Ik was zeer onder de indruk van zijn verhaal. Zijn producten zijn van een hoge standaard en zien er goed uit. Ik nam contact met hem op via e-mail en hij antwoordde direct. Vervolgens hebben we uren aan de telefoon gehangen alsof we elkaar al jaren kenden. Ik vertelde hem dat ik hem graag als karakter wilde toevoegen aan het verhaal van Grim. Heel bijzonder dat hij daar toen al over had nagedacht en dat was Korku. Hij heeft vervolgens contact opgenomen met iemand die alle video’s voor hem maakt. Ze waren heel enthousiast en hebben me een video toegestuurd. Alles viel al heel snel als puzzelstukjes in elkaar. Sometimes magic happens. We hebben nu onze eigen bijenkorf met een Dark Sarah-tag erop in zijn tuin dichtbij de bossen van Tampere. De honing die we aanbieden in onze shop komt uit die bijenkorf. Het is een luxeproduct. “Dark Sarah is all about weird things and in that way it makes sense”.

[ Terug naar de Interviews ]