• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Dark Sarah - The Puzzle
Label: Inner Wound Recordings
Dark Sarah - The Puzzle
Heidi Parviainen verliet in 2012 Amberian Dawn en schreef vervolgens muziek en teksten voor haar solodebuut onder de naam Dark Sarah. Het conceptalbum Behind The Black Veil verscheen in mei 2015 en ging over de psychologie achter de twee persoonlijkheden van Sarah; de naïeve en de bitterzoete kant. The Puzzle is hier een vervolg op. Ze heeft haar ziel verkocht aan "The Evil Tree" en is gebroken doordat de boom ten onder gaat. Ze gaat stroomafwaarts in de rivier des doods richting onderwereld. Ze belandt op een eiland in een grote oceaan en ziet daar in een grot een licht.

De Finse zangeres werkt op deze tweede full-length niet met de minsten samen. De productie, orkestraties en mix zijn gedaan door Mikko P. Mustonen, de master door Svante Forsbäck (Volbeat, Sonata Arctica, Korpiklaani) en het artwork komt van de hand van Jan Yrlund (Apocalyptica, Ensiferum, Sirenia). De begeleidingsband bestaat uit gitaristen Erkka Korhonen (Northern Kings, Ari Koivunen) en Sami Salonen, bassist Rude Rothstén en drummer Thomas Tunkkari. Er zijn gastbijdragen van Manuela Kraller (ex-Xandria), JP Leppäluoto (Charon, Northern Kings) en Charlotte Wessels (Delain).

De cinematische songs liggen erg prettig in het gehoor. Onderling is er voldoende afwisseling. Het varieert van alternatieve metal tot Delain, van Within Temptation en Nightwish tot Devin Townsend. De melodieën zijn enerzijds toegankelijk, maar de vele orkestraties geven een verdiepend effect. Heidi zingt als een engel en is op geen foutje te betrappen. Haar bereik is groot en ze kan zowel met haar gewone stem als haar operavocalen prima uit de voeten. Het cinematische aspect overheerst en daardoor is het makkelijk je in het concept te verplaatsen. Er is zelfs een gesproken passage om je te helpen.

Na de intro Breathe opent Island In The Mist vrij standaard, doch zeer aangenaam. Het theatrale Little Men biedt net iets meer en ook het uptempo Ash Grove is vermeldenswaardig. In laatstgenoemde zijn de riffs wat interessanter en is er een verrassende blastpassage. In For The Birds klinkt een vrolijke fluitmelodie en later een harp. Het dynamische duet Dance With The Dragon is zonder meer het hoogtepunt van het album. Het is een toneelstuk op zich. In Cliffhanger komen de vocale kwaliteiten van Heidi het beste tot hun recht. Het nummer is trager en meer poprockgericht dan de snellere metaltracks. Hetzelfde geldt voor het afsluitende Rain.

The Puzzle is een verzorgd en mooi conceptalbum geworden. Met name de tweede helft komt de mooie zang van Heidi het beste naar voren. Net als de gastbijdragen zijn de orkestraties van Mustonen zijn van toegevoegde waarde. Door de overheersende filmmuziek wordt je goed betrokken bij het fantasy-verhaal. Liefhebbers van Phantasma, Delain, Within Temptation, Amberian Dawn en Nightwish geven deze release een kans.

1. Breath
2. Island In The Mist
3. Little Men