• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Illdisposed - Grey Sky Over Black Town
Label: Massacre Records
Illdisposed  - Grey Sky Over Black Town
Als er een Champions League zou bestaan voor death metal, dan zou Illdisposed de vaste deelnemer uit Denemarken zijn. Sinds jaar en dag levert de band uit Aarhus met regelmaat kwalitatief hoogwaardige albums af. Toch werd het vorige album With The Lost Souls On Our Side niet overal goed ontvangen. Bij een hoge productiviteit is het gevaar natuurlijk aanwezig dat kwantiteit de overhand krijgt. Taak voor de band om met Grey Sky Over Black Town weer wat frisser voor de dag te komen.

Dit lukt Illdisposed gedeeltelijk op hun veertiende studioalbum. Het geluid is weer zoals vanouds: rauwe midtempo death metal met een lichte groove en gevoel voor melodie. Opener Again zit vol schizofrene trekjes, waar rustige, melodieuze gitaarpassages afgewisseld worden met strakke, doorstomende riffs, begeleid door het gegorgel van vocalist Bo Summer. Op muzikaal vlak heeft Illdisposed twee gezichten, wat ook heel mooi bij I Tried To Live naar boven komt. Aan het begin en aan het einde staat brute kracht centraal, maar het middenstuk bevat plotseling een prachtig instrumentaal gedeelte met schitterend gitaarspel.

Wat vaak een twistpunt is bij deze Denen zijn de vocals van Bo Summer. De grunts zijn ruw, ongepolijst en worden met regelmaat vervormd. Zo klinkt het in Your Darkest Son alsof hij in een ventilator staat te brullen. Sommigen zullen maar moeilijk aan zijn stijl kunnen wennen of kunnen er überhaupt niks mee. Toch zijn de vocale uitbarstingen van Summer een essentieel onderdeel van de sound van Illdisposed en hebben ze een absolute meerwaarde.

De productie voor deze plaat is onder handen genomen door Tue Madsen. Wie bekend is met zijn werk als producer, weet dat hij normaliter garant staat voor een strak en vaak ook netjes gladgestreken eindproduct. Des te opvallender is dat Grey Sky Over Black Town erg rauw aanvoelt en dat vooral de bas soms erg naar de achtergrond gedrukt is. De gitaarstukken krijgen hierdoor wat meer aandacht, maar er gaat hiermee toch wel kracht verloren. Dit wreekt zich aan het einde van de plaat, waardoor deze toch een beetje als een nachtkaars uitgaat.

Grey Sky Over Black Town is wederom een prima nieuwe toevoeging aan de discografie van de band. Na 25 jaar zijn er nog geen tekenen van slijtage hoorbaar en is de band nog altijd in staat om Aarhus op haar grondvesten te laten trillen. Hoewel de spanningsboog op deze release relatief kort is, is een ruime voldoende in ieder geval op zijn plaats. Het plekje op de Deense deathmetaltroon is voorlopig nog bezet.

1. Again

2. Your Darkest Son

3. In Light Of The Moon