16-06-2021

Snail - Feral
Label: Small Stone Records
Snail - Feral
Het Amerikaanse Snail bestaat al sinds begin jaren negentig, maar begint de laatste jaren pas echt naam te maken. Het meest opzienbarende werk is Blood uit 2009, maar het nieuwe Feral zou de deuren voor deze heren wel eens wagenwijd kunnen openzetten. Tot nu toe is Snail een veelbesproken naam op allerlei websites die zijn gespecialiseerd op het gebied van stoner en doom, maar dit nieuwe album zou wel eens de doorbraak naar het grote publiek kunnen zijn.

Snail is een band uit Seattle. De stad die we voornamelijk kennen als wieg van de grungescene. Snail heeft daarin zijn wortels en dat hoor je voortdurend in de muziek. Toch ligt de focus op stonerrock. De grunge-invloeden maken de muziek zwaarder, waardoor er ongetwijfeld enige verwarring zal zijn, omdat veel luisteraars het zullen opvatten als doom. Toch zal je Feral tekort doen als je het enkel omschrijft als een stoner/doomplaat. Dit album heeft veel meer in zijn mars. Snail slaagt erin om een zwaar, fuzzy geluid neer te zetten, maar tegelijkertijd behoorlijk toegankelijk te zijn. Een kwaliteit die niet voor veel bands weggelegd is.

Acht songs vullen stuk voor stuk de huiskamer met een duister, psychedelisch geluid. Om de afwisseling hoef je je geen zorgen te maken. Feral is een knap album geworden dat je niet hoeft te checken vanwege briljante songs, maar vooral door de sterke sfeer en de zeer prettige wijze waarop het wegluistert. Er zijn geen echte uitspringers, al is het logisch dat een lange track als Thou Art That er met kop en schouders bovenuit steekt. Ik complimenteer dit album liever vanwege de fijne fuzz en de weeïge zang. Liefhebbers van de wat zwaardere rock en metal van de jaren negentig gaan dit ongetwijfeld erg tof vinden en een hoger cijfer geven dan ik nu doe.

1. Building A Haunted House
2. Smoke The Deathless
3. A Mustard Seed