Bloodbound - Stormborn
Jaar van release: 2014
Label: AFM Records
Bloodbound - Stormborn
Dat fictie en metal vaak hand in hand gaan, is geen verrassing. Talloze voorbeelden zijn er van bands die in hun muziek referenties plaatsen of hele songs opdragen aan hun favoriete saga's of helden. De Zweedse powermetalformatie Bloodbound vormt hier geen uitzondering op, hoewel deze in het verleden duidelijk meer gericht was op het horrorgenre. Op alweer het zesde album in tien jaar tijd wordt er echter geflirt (of zeg maar gerust een liefdesverklaring afgegeven) met wellicht de meest populaire fictie van dit moment, namelijk Game Of Thrones.

In 2012 bracht Bloodbound niet geheel onverdienstelijk In The Name Of Metal uit. Een plaat tjokvol met clichés, maar dusdanig goed en aanstekelijk uitgevoerd, dat het niet hinderde. Op Stormborn doen de Zweden het trucje gewoon nog een keer over, maar dan een stuk dynamischer. Met name de songwriting is er met sprongen op vooruit gegaan en bevindt zich op een niveau dat zich prima kan meten met de groten. Ook zijn er ditmaal zeer duidelijk invloeden van andere bands hoorbaar. Zo kun je in het snelle en bombastische Satanic Panic niet om Judas Priest heen en zijn Nightwish en Manowar goed vertegenwoordigd in Nightmares From The Grave en Made Of Steel.

Veel van de lyrics zijn doorspekt met verhalen uit het epos van George R.R Martin. Vooral het lied Stormborn weet te imponeren met zijn epische karakter en roept de sfeer van de boeken goed op. Maar de titeltrack is slechts één van de vele songs die hoge ogen gooit. Vanaf het eerste nummer tot aan het slotakkoord is het namelijk een kwestie van gas geven en overdonderen. Vooral de eerste zeven tracks zijn genieten geblazen. Daarna zakt het niveau iets in, maar blijft nog steeds zeer aangenaam. Zanger Patrik Johansson is er nu alweer voor de derde maal bij en levert zijn beste prestatie tot nu toe. Zijn hoge zang is veel meer te horen, wat absoluut een verbetering is. Om het geheel epischer en groter te maken, krijgt hij vaak hulp van achtergrondzang die me vaak aan Savatage doet denken.

Bloodbound vindt op Stormborn het wiel niet opnieuw uit, maar laat hem op volle snelheid doorrollen en wijkt hierbij niet van de geplaveide paden af. Of het nu genre-elementen, muzikale verwijzingen of gewoon verhalen uit boeken zijn, je vindt het terug op deze plaat. Maar de groep weet dit op een dusdanige effectieve en enthousiaste manier toe te passen, dat ze er prima mee wegkomen en het zelfs tot een eigen sound fuseren. De band levert een wervelend album af, waar erg veel plezier uit te halen valt en die ik zou bestempelen als hun beste tot nu toe. Van de vele powermetalreleases dit jaar is dit wel degene die mij tot nu toe het beste beklijft.

1. Bloodtale
2. Satanic Panic
3. Iron Throne