• Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Zodiac - Sonic Child
Jaar van release: 2014
Label: Napalm Records

Zodiac - Sonic Child

Het Duitse Zodiac laat er geen gras over groeien. Slechts acht maanden na de release van het tweede album A Hiding Place komen de mannen uit Münster alweer met een nieuw album, Sonic Child. In drie jaar tijd zijn er drie albums en een EP uitgebracht. Aan inspiratie geen gebrek blijkbaar. Na het fantastische debuutalbum A Bit Of Devil stelde de band lichtelijk teleur met opvolger A Hiding Place. Met Sonic Child laten de Duitsers horen dat acht maanden toch zeker genoeg is om met kwalitatief sterk nieuw materiaal te komen.

Het album begint wat vreemd met een parodie op de nummers die in de jaren tachtig/negentig op de cd’s stonden die de lens van de cd-speler schoonmaakten. Aan de ene kant flauw, maar aan de andere kant eigenlijk ook illustrerend voor deze plaat. Sonic Child is namelijk een stuk luchtiger dan het vorige album. De nummers zijn toegankelijker en de teksten zijn eenvoudig meezingbaar. Liefhebbers van de heerlijke bluesy gitaarpartijen op de eerste twee platen hoeven echter niet te wanhopen. In het eerste échte nummer Swinging On The Run word je naast het vermakelijke catchy refrein meteen getrakteerd op een adembenemende gitaarsolo die ruim drie minuten duurt. Ook de titeltrack en Holding On zijn prima songs. De zanglijnen zijn hierbij simpel, maar worden door zanger/gitarist Nick van Delfts warme, charismatische stemgeluid naar een hoger niveau gebracht.

Nieuw op dit album is het funky karakter van enkele songs. Met name in Good Times en Just Music zijn deze funkinvloeden goed hoorbaar. Met nummers als Rock Bottom Blues en A Penny And A Dead Horse pakt de band het weer ouderwets groots aan. A Penny And A Dead Horse begint ingetogen met een combinatie van een slide-gitaar en Van Delfts klagende vocalen. Vervolgens wordt het tempo op een mooie manier omhooggeschroefd met lekker drumwerk en zelfs wat noisy gitaren. En dan komt Zodiac met een refrein dat de potentie heeft zich stevig in het brein van de luisteraar te nestelen, om vervolgens daar dagenlang te verblijven. Tot slot nog een prima gitaarsolo. Zonder twijfel één van de beste nummers van de plaat.

Waar Zodiac op A Hiding Place zich een beetje verloor in het weliswaar mooie maar overmatige soleerwerk, weet de band zich op Sonic Child te herpakken. De nummers op Sonic Child bieden meer variatie, zijn beter opgebouwd en het mooie gitaargeluid en de groovende ritmes zijn gebleven. Tel daarbij Van Delfts beste zangprestatie tot nu toe op en je hebt met Sonic Child een uitstekende hardrockplaat met mooie blues- en funk-elementen.

1. Intro Who I Am
2. Swinging On The Run
3. Sonic Child