• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Nokturnal Mortum - Ne-Christ
Jaar van release: 2000
Label: The End Records
Nokturnal Mortum - Ne-Christ
Van de black metal bands uit Oekraïne is deze band; Nokturnal Mortum , toch waarschijnlijk de bekendste. De band is al sinds begin jaren '90 actief en bracht al die jaren lang erg goede platen uit vol met folky pagan black metal. Ik zie het album Goat Horns uit 1996 nog steeds als één van de betere cd's die verschenen zijn in het genre. Het daaropvolgende To the Gates of Blasphemous Fire beviel me iets minder omdat de folk invloeden meer plaats hadden gemaakt voor rauwe en primitief klinkende black metal. Op zich een heel aardig album, maar het klonk toen meer als zoveel andere bands.

Nu is Nokturnal Mortum dus wedergekeerd met Ne-Christ. Een album met maar liefst 88 nummers. Nu speelt men niet elk nummer muziek maar men heeft voor een volgende indeling gekozen. De nummers 1 t/m 9 zijn gewone black metal nummers. De nummers 10 t/m 87 zijn allemaal natuurgeluiden met hier en daar een keyboard. Nummer 88 is dan een heropgenomen nummer van de demo Lunar Poetry. Niet dat die natuurgeluiden echt lang duren, met 3 á 4 seconden per nummer is het wel weer bekeken.
Maar goed, de songs zelf dan. Ik was erg tevreden toen ik dit album beluisterde, want men heeft de perfecte balans gevonden tussen volksmuziek en rauwe black metal. Productioneel gezien misschien niet optimaal, maar over "Ne-Christ" kan gerust gezegd worden dat het een unieke cd is.

Persoonlijk was ik onder de indruk van de perfecte balans tussen agressie en folky melodieën. Nummers als Black Raven en The Call of Aryan Spirit bevallen me het beste vanwege de prachtige melodieuze passages. Met name "Black Raven" kent een zeer apart intro en schakelt na een tijdje over op keihard rammen. Het heropgenomen demo nummer Perun's Celestial Silver is tevens ook een geweldig nummer met een schitterend intro en fantastische vrouwelijke volkszang naast de extreme krijzen. Dit nummer had nu geschreven kunnen zijn, zo goed als het is.

Er word op zich goed gespeeld, al kan het op het eerste gehoor erg primitief en rommelig overkomen. Dat was dan ook de bedoeling van Nokturnal Mortum aangezien men een echte underground band is. De zang is extreem en bandleider Knjazz Varggoth komt voor de dag met goede gitaarpartijen en geschifte lead stukken. De synths zijn soms erg aanwezig binnen het totaalgeluid maar gaan in combinatie met metalvreemde folksinstrumenten zoals panfluit en een akoestische gitaar of viool. Hierdoor ontstaat een zeer sfeervol geluid dat je het gevoel geeft alsof je tussen de naakte vrouwen en druïnes zit rond een grote ketel.

Tekstueel gezien kan het sommige mensen flink tegen staan , want per album schuift de band meer op richting Nsbm (Vandaar ook 88 nummers waarschijnlijk). Men combineert deze invloeden met paganistische geschiedenis en op zich zijn sommige teksten best boeiend, al gaat het soms wel erg ver. Veel van te verstaan is het niet, want een groot deel van de teksten is in het onbegrijpelijke Russisch geschreven, dus echt een heel groot probleem vormt dat niet. Het hoesje is tevens zeer mooi, erg duister, al zijn er wel enkele tekens verstopt in de tekeningen die voor nogal wat commotie kunnen zorgen.
Maar ja, de muziek is natuurlijk hetgeen wat voorop staat.
Dat euveltje buiten beschouwing gelaten hebben we gewoon een prima black metal schijf van deze band in handen. Muzikaal gezien prima , productioneel gezien niet optimaal maar wel passend en vocaal gezien erg extreem, wat de meesten wel zal bevallen.
Wederom dus een hele gave cd van Nokturnal Mortum die wat mij betreft thuishoort in de collectie van iedere Pagan black metal fan.

Tracklist
1. The Funeral Wind Born in Orania