• Sal Abruscato (Life Of Agony) - 54

• René Berg (Hanoi Rocks) - 2003

Shadows Fall - Fire From The Sky
Jaar van release: 2012
Label: Razor & Tie / Roadrunner

Shadows Fall - Fire From The Sky

Shadows Fall is niet zomaar de zoveelste loot aan de metalcore boom, nee, dit is een band die al sinds 1995 bestaat. In de afgelopen 17 jaar hebben ze zes albums uitgebracht en nu is het de beurt aan nummer zeven, Fire From The Sky. Waren de vorige albums reeds van constante kwaliteit binnen het genre (alhoewel Threads Of Life gemengd werd ontvangen), Fire From The Sky doet daar zeker nog een schepje bovenop.

Het album kent twaalf nummers die praktisch niet voor elkaar onder doen. Muzikaal gezien heeft Shadows Fall eigenlijk veel meer te maken met thrash dan met metalcore. En bepaald geen misselijke thrash. Vanaf opener Save Your Soul gaan de remmen los en die worden tot en met afsluiter A Death Worth Dying niet meer ingetrapt. Dat we hier te maken hebben met muzikanten die het klappen van de zweep kennen is wel te horen aan de beheersing van de instrumenten. Vlijmscherpe rifs, melodieuze doch vliegensvlugge solo’s en goede, intrigerende songstructuren.

Tot dusverre het goede nieuws. Het slechte nieuws is wat mij betreft de zang. De band kent twee zangers, die elkaars tegenpolen zijn. Door Brian Frair wordt Shadows Fall steeds weer in het metalcore hokje gestopt: Frair hikt tegen hardcore aan terwijl de muziek pure thrash is. Matt Bachand daarentegen neemt cleane zang voor zijn rekening die je vaak terughoort in nu-metal bands. Dat klinkt in theorie dan misschien heel divers, maar in de praktijk pakt dat anders uit. Het irriteert. Met name de cleane zang van Bachand klinkt na verloop van tijd erg voorspelbaar en zeikerig. Je zou je voor kunnen stellen dat de band zonder kan.

Toch geef ik de plaat een dikke voldoende want de muziek is top en Adam Dutkiewicz heeft een vette productie geleverd. Als je de cleane zang goed kan pruimen kan je er zo een punt bij optellen. Dat Dutkiewicz ook Killswitch Engage produceert kan overigens geen toeval zijn, want dat is toch de eerste band waar ik aan denk als ik Shadows Fall hoor. De plaat kent nog twee livenummers als toegift, leuk voor de fans.

1. The Unknown
2. Divide And Conquer
3. Weigth Of The World