• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Limp Bizkit - Gold Cobra
Jaar van release: 2011
Label: Interscope Records
Limp Bizkit - Gold Cobra
Er zijn weinig bands die zoveel weerzin opwekken onder metalfans als Limp Bizkit. Vaak wordt de band ook als synoniem gebruikt voor commerciële rotzooi. De waarheid is echter dat een hele generatie juist geïnteresseerd raakte in metal door nu-metalbands die toentertijd de hitlijsten bestormden. Megahits als Rollin’, My Generation, Nookie en Break Stuff beginnen langzamerhand nostalgisch te worden. En of je het nu leuk vindt of niet; Limp Bizkit heeft dan toch echt uitstekend werk afgeleverd.

Na zes jaar komt de band eindelijk weer met nieuw materiaal op de proppen. Na het geruisloze voorbijgaan van The Unquestionable Truth (pt. 1) en het zeer matige Results May Vary was het voornamelijk ruzie en moddergooien wat de klok sloeg als het over de band ging. Voornamelijk de relatie tussen zanger/rapper Fred Durst en gitarist Wes Borland liep herhaaldelijk deuken op. Maar met Gold Cobra tonen ze beiden weer precies waar Limp Bizkit om draaide; rap, metal en een forse dosis gif en brutaliteit.

Wanneer Fred Durst in de intro Introba de zin ‘’I can’t make it stop…no matter how hard I try’’ jammert, blijkt dit een voorbode te zijn van één groot feest van herkenning waar de band weer ouderwets alle remmen losgooit. Ergens zat er nog genoeg gif in de mannen om de plaat weer te vullen met een oud vertrouwd geluid. Dat heeft natuurlijk wel als gevolg dat er geen verrassingen te herkennen zijn, maar met tracks als Gold Cobra, Shark Attack, Why Try, Shotgun en het furieuze Get A Life is dat ook niet nodig. Eigenlijk slaat de band alleen met het belabberde Autotunage echt de plank mis.

Van Limp Bizkit hoef je geen diepgang te verwachten. Toen niet en nu niet. Natuurlijk zijn de raps van Fred Durst zo simplistisch als wat, van een sinterklaasniveau en weer ergerlijk pretentieus. Maar dat was ook de kracht van de band en die kracht is nog altijd aanwezig. Samen met het vakmanschap van Wes Borland heeft Limp Bizkit een album gemaakt dat stiekem best tof is en tevens bij veel nostalgie oproept, waaronder bij ondergetekende.

1. Introba
2. Bring It Back
3. Gold Cobra
4. Shark Attack
5. Get A Life
6. Shotgun
7. Douche Bag
8. Walking Away
9. Loser
10. Autotunage
11. 90.2.10
12. Why Try
13. Killer In You

Reviewer: Matthijs
Toegevoegd: 7 augustus 2011

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van matt op 07-08-2011 om 19:10u
Score: 40 / 100

ik had toch veel meer van deze cd verwacht.de oudere cd's van LB draai ik nog wel eens maar deze nee pakt me totaal niet mischien volgende keer beter

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van metaller op 07-08-2011 om 20:56u

afvoeren die rommel! Hier worden cd's besproken die muzikaal vakmanschap bevatten !

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van C ! op 07-08-2011 om 21:19u

Dit is toch een site voor muziek ? !

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Kiske op 07-08-2011 om 23:19u
Score: 79 / 100

Ik vind het best een leuk album! Limp Bizkit doet waar ze goed in zijn en de plaat beukt weer van begin tot einde! Mijn favo's zijn Gold Cobra maar vooral (dankzij z'n heerlijke trash openings riff) 90.2.10! Heerlijk album die perfect tussen de Bizkit klassiekers past!

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Damien op 08-08-2011 om 00:35u

Overgewaardeerde zooi, altijd al geweest

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van - op 08-08-2011 om 08:23u

Ik weet niet wie nog zit te wachten op een nieuw Limp Bizkit album anno 2011, maar ik wil 'm best eens proberen.

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van metaljanet op 08-08-2011 om 12:07u

Heerlijk schijfje weer voor keihard in de wagen! Wijvenmagneet!!

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Tim op 08-08-2011 om 12:10u

Ik ben vooral blij dat gitaarheld Wes Borland weer doet waar hij goed in is, hangend aan z'n tremolo arm met vette riffs. Ik zou graag zijn solo-project willen ont-horen.

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Tom op 08-08-2011 om 14:16u
Score: 1 / 100

Asteblieft zeg.....wat een kut-rap-muziek......

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van KoenM op 08-08-2011 om 16:01u

Ik moet de cd nog horen, maar smul nu al weer van de reacties hier. Haha, heerlijk! Moet je eens commentaar hebben op een zoveelste truie retro-thrash of rauwe blackmetal cd... :P

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van tankard op 08-08-2011 om 16:25u

ik heb het enkel via youtube gehoord en ik vind het zeker niet slecht!
en ik sluit me bij de reactie hierboven aan,volgens mij zit metalfan gewoon vol met kinderen of mensen die nog moeten beseffen dat ze leven
ik breek geen enkele band af daarom ik ook een metalfan ben,wij zouden beter elkaar steunen ipv elkaar genres aftebreken maarja....IDIOTEN ZUL JE ALTIJD HEBBEN

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van tankard op 08-08-2011 om 16:35u

@metaller
het is niet omdat je beter kunt spelen dat het beter klinkt ;) voor mij betekent muziek duidelijk iets anders dan voor jou,kijk nu naar een ac/dc simpele rock vind ik persoonlijk maar toch 1 vande best verkopende bands ooit en die worden hier ook besprokken :o VLUG VLUG GA DAAR OOK ZO EEN NUTTIGE REACTIE PLAATSEN

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van metaller op 08-08-2011 om 19:39u

simpele geesten vragen om simpele muziek....

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Rein op 08-08-2011 om 19:46u

Ik geef geen cijfer omdat ik dit album niet ken (de meeste die een megalaag cijfer geven ook niet maar die zijn "true" metal en moeten alles wat niet stoer is afbranden, haha). Maar ik vond LP vroeger een gave band die muziek maakte die je vooral hard moest draaien. Heb er best van kunnen genieten en wie weet geef ik dit nieuwe album ook een slinger ! Al is het om Wes Borland weer te horen !

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Thom op 08-08-2011 om 20:03u
Score: 100 / 100

Ik vind het echt een geweldig album. Ik was zelf bij het concert van Limp Bizkit op 7/711 in de Heineken Music Hall en de sfeer daar zat er zeker goed in toen ze eenmaal begonnen en vooral bij de Gold Cobra songs.

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Old Mhb op 08-08-2011 om 21:13u

Elk zijn goesting.

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Hendrik op 09-08-2011 om 00:57u

"Simpele geesten vragen om simpele muziek" schrijft één of andere idioot hierboven. Wil iemand mij is uitleggen waarom ik Limp Bizkit best wel kan waarderen, evenals Rob Zombie of Wednesday 13, maar anderzijds een die-hard Opethfan ben. Bovendien luister ik naar Technical Death metal, heb ik een aanzienlijk aantal jazz albums in mijn kast staan en ben ik nu Pink Floyd aan het ontdekken (ik ben nog maar 17, vandaar). Daarom denk ik dat de uitspraak zo luidt: "Simpele geesten geven simpele opmerkingen"

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van metaljanet op 09-08-2011 om 12:17u

Dat zijn diezelfde idioten die leven volgens het al even idiote "if you're not into metal, you are not my friend". Die idioten hebben vast veel vrienden. Maar goed, dat is de topic hier niet. Limp Bizkit heeft een fijne plaat uit, punt!

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Metal Meepy op 09-08-2011 om 13:42u

Even los van deze CD van LB, een algemene reactie op het bovenstaande:

Er zijn metalfans (zoals ik) die helemaal geen moeite hebben met het stevig afkraken van een band. Niet omdat dat afkraken zo leuk is, maar om op een bepaalde manier een handreiking te geven aan andere fans. De reden daarvoor is heel eenvoudig: alleen al in de eerste 7 maanden van dit jaar zijn er voor zover mij bekend meer dan 1000 (!) metal-gerelateerde plaatjes uitgebracht. Op jaarbasis komen we dus gemakkelijk op 2000 releases (en waarschijnlijk nog wel veel meer). Helaas is van die 2000 plaatjes maar heel weinig _echt_ de moeite waard - dat wil zeggen: niet zomaar vervangbaar door 10 andere. Maar dan nog, zelfs als maar 1-3% echt de moeite waard is (een beetje afhankelijk van hoe 'breed' je smaak is), dan vereist dat nog steeds aanschaf (of illegale download) + opslag van tenminste 20 tot 60 CDs... PER JAAR! Maakt me niet uit hoe iemand aan z'n muziek geraakt, maar op een bepaald moment is zo'n enorme berg aan CDs niet meer te behappen / te beluisteren (zeker niet als je, zoals ik, al meer dan 25 jaar naar metal luistert, en daarbij ook nog van andere stijlen houdt...).

Kortom: een metalfan als ik (en zo zijn er denk ik heel veel) richt zich het liefst alleen maar op CDs die een waardering verdienen van 90 of hoger, en die een bepaalde 'eeuwigheidwaarde' hebben (of in elk geval over 10-20 jaar nog steeds als excellent beschouwd kunnen worden). En aan dat soort CDs zouden we (hier) veel meer aandacht moeten besteden...

CDs zoals deze hier van Limp Bizkit zijn veel te inwisselbaar, en zijn alleen al daarom niet de moeite waard. Iemand die de inwisselbaarheid niet opvalt zou ik zeker geen simpele geest willen noemen. Uiteindelijk zijn we als muziekluisteraars vooral een slaaf van onze eigen hersenen: sommige muziek geeft nu eenmaal een goed gevoel... en daar heb je zelf vast maar heel beperkt invloed op.

Een metalfan-site zoals deze zou ik daarom vooral beschouwen als een site om aan anderen aan te geven wat behoort tot de beste / sterkste voeding voor onze fragiele, muziekgevoelige hersentjes... Deze CD van LB behoort daar niet toe. In de lading van 2000+ CDs die dit jaar verschijnt zul je er zeker 20+ vinden die je als luisteraar een VEEL beter gevoel gaan geven... Je kunt je tijd dus beter besteden...

Limp Bizkit - Gold Cobra
Reactie van Metal Meepy op 09-08-2011 om 14:01u

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dit: als iemand hier negatieve kritiek heeft op een CD, dan zou het heel mooi zijn als zo'n criticus een alternatieve CD noemt (of nog beter: meerdere CDs), zodat metalfans die de bekritiseerde CD _wel_ goed vinden op mogelijk nieuwe / betere bands worden gewezen.

Check bijvoorbeeld hoe ik dat zelf op deze site heb gedaan bij de laatste CD van Obscura (Omnivium), en die van Trivium (In Waves). Ik denk dat op die manier reageren voor veel fans van veel meer waarde is...

Een alternatief voor deze CD van LB heb ik overigens zelf niet... ;)

Limp Bizkit - Gold Cobra