• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Axenstar - Perpetual Twilight
Jaar van release: 2002
Label: Arise Records
Axenstar - Perpetual Twilight
Axenstar is een nieuwe Heavy Metal band uit Zweden, die in 2001 ontstaan is uit Powerage, een band die slechts een Iron Maiden-cover en een demo op z'n naam had staan. Na de naamverandering namen de heren een demo op en kregen verscheidene aanbiedingen van labels, wat resulteerde in een contract met Arise. Nu is het debuutalbum van Axenstar uit, genaamd "Perpetual Twilight", en daar heb ik de afgelopen paar dagen naar geluisterd. Aanschouw mijn oordeel.

Axenstar speelt een vrij traditionele vorm van Heavy Metal, maar laat dikwijls stukken Power Metal horen. In de biografie las ik dat de band voor een aankomende Helloween-tribute het nummer "Twilight of the Gods" heeft opgenomen, en ik kan me goed voorstellen dat ze daarmee aardig dicht bij het origineel komen. Axenstar doet me namelijk herhaaldelijk aan Helloween denken.
De techniek van de instrumentalisten is dik in orde, maar bij deze muziek is de zangkwaliteit natuurlijk erg belangrijk. Zanger Magnus Eriksson heeft wel een aangename stem, maar hij doet er niet zo veel mee. De zang is namelijk een beetje aan de monotone kant (vooral als je het hele album luistert), doordat er niet veel toonvariatie in zit. Ook is zijn zang te laag ingemixt en verdrinkt hij daardoor vaak in de muur van geluid die de zware gitaren en vette bassdrum opwekken. Daarbij komt ook nog dat het nou niet bepaald de meest prikkelende zang is die ik gehoord heb. Was Magnus misschien verkouden tijdens de opnames of probeerde hij dit effect met opzet te creëren door een knijper op zijn neus te zetten?

De negen melodieuze composities die dit album vormen zijn niet origineel te noemen en Axenstar heeft behalve meer van hetzelfde niets bij te dragen aan het Heavy/Power Metal genre. Nu verwacht je misschien onderaan deze lap tekst een 5 of 5,5 aan te treffen, maar laat me je er dan aan herinneren dat er in een schijnbaar hopeloze situatie als deze nog één element is dat redding kan bieden, namelijk: songs van goede kwaliteit. Wat dat betreft heb ik wel iets positiefs te melden: op "Perpetual Twilight" staan nummers die lekker wegluisteren en zelfs een aantal melodieuze juweeltjes. 'Lekker wegluisteren' is natuurlijk een term die slaat op fijne achtergrondmuziek als je iets aan het doen bent en het grote deel van je aandacht niet voor het luisteren van muziek kan reserveren. Deze tracks zijn een beetje saai, maar ook weer niet storend.
Enkele nummers die wel je aandacht verdienen zijn "All I Could Ever Be" (lekker stevig up-tempo begin van het album, niks geen voorspelbare symfonische intro!), "The Cross We Bear" (catchy), "Scars" (een heerlijke meezinger en mijn favoriet van dit album) en "New Revelations", wat gewoon een boeiende, veelzijdige compositie is.

Ondanks de nodige tekortkomingen heb ik best genoten van dit schijfje. Er staan een aantal leuke tracks op met meeslepende melodieën. Het mag echter wel duidelijk zijn dat dit niet echt een relevante release is; meer iets voor echte Heavy Metal die-hards die er geen genoeg van krijgen en onoriginaliteit niet als een obstakel zien. Hopelijk geeft Axenstar met de volgende release wat meer een eigen draai aan de stijl en ik raad Magnus Eriksson aan eens flink te gaan stomen, of een ui naast zijn bed te leggen.

1. All I Could Ever Be
2. The Cross We Bear
3. King of Tragedy