Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Martin Lopez (Opeth) - 44
  • Mikael Stanne (Dark Tranquillity) - 48

• Twan Fleuren (Legion Of The Damned) - 2011

Helteskvad - Morgenrødens Helvedesherre
Label: Eisenwald

-

Het Deense Heltekvad is een nieuwe naam in de blackmetalscene, maar de leden hebben hun sporen al verdiend in andere groepen. Zo kennen sommigen gitarist/bassist en zanger Ole Pedersen Luk wellicht nog van zijn werk met Solbrud en Afsky, terwijl drummer Simon Frenning Sørensen eerder actief was in Morild en gitarist en bassist Simon Skotte Krogh zijn diensten verleent aan de atmosferische blackmetalband Sunken. Beide naamgenoten maken overigens ook onderdeel uit van de livebezetting van Afsky. De lijntjes zijn kort. Morgenrødens Helvedesherre is het debuutalbum van dit drietal onder de naam Heltekvad, waarmee de heren naar eigen zeggen 'middeleeuwse black metal' produceren. De plaat verschijnt via Eisenwald, een label dat zijn zaakjes normaliter goed op orde heeft.

Met een lengte van vijfendertig minuten is Morgenrødens Helvedesherre geen bijster lange zit. De zeven nummers zitten relatief eenvoudig in elkaar. Het is weinig verfijnd en nogal rechtlijnig wat we voorgeschoteld krijgen. Muzikaal gezien bestaat de plaat uit schel, guur gerammel in de stijl van Peste Noire en Canadese stijlgenoten als Forteresse en Monarque. Het hoge gekrijs en gekerm van frontman Ole Pedersen Luk doet wat aan Absurd denken. Het gitaarwerk bestaat vooral uit typische tremoloriffs met een melodieuze, paganistische ‘touch’. Af en toe vliegt het geheel uit de bocht. Sommigen zullen dat sfeerverhogend vinden.

Morgenrødens Helvedesherre is vooral een dertien in een dozijn album. De meeste tracks (zoals opener Morgenrødens Åbenbaring en Ved Sværdets Klinge Skal Du Forgå) maken geen moment duidelijk waarom we aandacht zouden moeten besteden aan deze band. Eigenlijk valt alleen Ærbødig Er Den Som Sejrer enigszins in positieve zin op. Het nummer begint met een soort middeleeuws minstreeldeuntje, dat al snel uitmondt in een grimmige, maar melodieuze blackmetalriff. De uitvoering doet hier sterk denken aan het uitstekende Crépuscule D’Octobre-album van Forteresse, ware het niet dat het gejank van Luk aardig op de zenuwen werkt.

Verder is er eigenlijk weinig bijzonders te horen op dit album. Vooruit, het noeste ritme van Fornægter Din Æt (dat met zijn epische, melodieuze riffs wel wat aan Kampfar doet denken) mag er zijn en de versnelling halverwege werkt goed. Maar dergelijke korte oplevingen zorgen er niet voor dat Heltekvad de middelmaat ontstijgt. Muzikaal gezien is het materiaal weinig verheffend. Als de prominent aanwezige frontman de boel verder verstiert, blijft er niet veel te genieten over.

1. Morgenrødens Åbenbaring
2. Ærbødig Er Den Som Sejrer
3. Ved Sværdets Klinge Skal Du Forgå