• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Crystal Viper - The Cult
Label: Listenable Records

Crystal Viper - The Cult

Op het voorgaande album Tales Of Fire And Ice (2019) klinkt het uit Katowice (Polen) afkomstige Crystal Viper wat uitgeblust. De band luisterde te veel naar populaire groepen in het traditionele metalgenre en kon daarin zijn draai niet goed vinden. De vijfkoppige formatie rond zangeres/gitarist Marta Gabriel is inmiddels van label gewisseld en zoekt het wederom bij stevige jarentachtigheavymetal. Gabriel neemt zelf ook de gitaar weer ter hand, nadat zij zich op de voorgaande albums voornamelijk met de zang heeft beziggehouden. Daarnaast is drummer van nagenoeg het eerste uur Golem vervangen door Ced (Blazon Stone).

De terugkeer naar een traditioneler metalgeluid en misschien ook de wisseling van label lijkt de band goed te hebben gedaan. De aanstekelijke melodieën van de titeltrack klinken vertrouwd en zijn eenvoudig te behappen. Dat geldt voor het gehele album. Voor innovatie en virtuoze spektakelstukken ben je bij Crystal Viper aan het verkeerde adres. Dat betekent echter niet dat de vijfmansformatie maar wat aanmoddert. De partijen zijn degelijk ingespeeld met accenten op de juiste plaatsen om de vrolijk gestemde heavymetalsongs van extra vuur te voorzien.

Zoals het traditionele metal betaamt, krijgen de gitaristen ruimschoots de tijd om hun solo's aan de man te brengen. Deze doen denken aan bijvoorbeeld Iron Maiden en Judas Priest, twee bands waar dit kwintet ongetwijfeld veel naar heeft geluisterd. Hoewel Crystal Viper nergens echt grote misstappen maakt, zijn er toch wat tracks die te lang duren of gaan vervelen, omdat het te bekend en simpel klinkt (The Calling, Sleeping Giants, Flaring Madness). Ook zijn de teksten van Marta Gabriel soms moeilijk te verstaan.

Afhankelijk van welke editie je in handen hebt, bevat het album verschillende bonustracks. De elpee kent als extra song het rappe Trial By Fire, dat moeiteloos als reguliere track had kunnen dienen, want het is indrukwekkender dan het langgerekete The Calling. De cd-editie heeft een cover van de King Diamond-klassieker Welcome Home. Niemand minder dan King Diamond-gitarist Andy La Rocque levert tijdens dit extraatje een gastbijdrage. Qua vocalen geef ik de voorkeur aan de kleine zanger, maar deze versie van Cyrstal Viper is een degelijke poging.

The Cult is een aardige terugkeer naar de wortels van het Poolse gezelschap. Het haalt niet het niveau van bijvoorbeeld het speelse Legends uit 2010 of ander, ouder werk, maar is een stap in de juiste richting.

1. Providence
2. The Cult
3. Whispers From Beyond